› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter sidste nat
- Dette emne har 12 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 7 mÄneder siden af jesper. This post has been viewed 107 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
3. juli 2009 kl. 16:09 #18215
jesperDeltager- Neutron star
Hej alle,
Jupiter er begyndt at kravle op ad Ekliptika igen, og de kommende Är bliver gode for observationer fra Danmark. I Är nÄr den dog ikke lÊngere op over horisonten en godt 20 grader, hvilket er for lidt til rigtig skarpe billeder. Men sidste nat lovede Meteoblue fin seeing, sÄ det skulle alligevel prÞves. Det kom der dette billede ud af, taget gennem rÞdt filter, med en C8, og planeten bare 17-18 grader over horisonten. Det kan altsÄ godt lade sig gÞre at tage nogenlunde brugbare billeder, bare seeingen er god. Og meteoblue lover samme gode seeing fredag og lÞrdag nat, sÄ gÄ ikke glip af chancen for Jupiter observationer nu hvor den er der. Billedet er bare en hurtig, automatisk behandling af 1000 frames i Registax.
Jesper 2009-07-04 18:02:25 3. juli 2009 kl. 16:49 #18216
nhaaghDeltager- Super Giant
Imponerende billede den lave hĂžjde taget i betragtning.
Jeg synes normalt det hele koger vĂŠk her midt om sommeren.Niels
3. juli 2009 kl. 21:32 #18222
max- Nova
Det er da blevet ret godt i betragtning af forholdene.Hvilket kamera har du brugt ?
Vh. Max
Max 2009-07-03 21:33:35 3. juli 2009 kl. 22:36 #18223
tommyfDeltager- Neutron star
God under alle forhold
i min verden.
3. juli 2009 kl. 23:38 #18224
michael.bertelsenDeltager- Nova
Det er bare ypperligt – sĂ„dan
….
MvhMichael4. juli 2009 kl. 07:26 #18227
outlookDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Godt at se Jupiter igen (og hÞre fra dig igen) og kun fÄ kan lave sÄdanne billeder selvom det er automatik som du siger! Det teleskop man bruger mest er det bedste, siger man.Skal vi som med Jacob ogsÄ se gode fotos af Solen fra din side? Du kan jo med et off axis ERF filter sikkert fÄ noget ud af den C8. I Þvrigt er der kommet et par nye pletter til syne pÄ Solen i dag i fÞlge SOHO.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting4. juli 2009 kl. 09:36 #18229
niveDeltager- Super Nova
Hej Jesper . Flot billed .
Er der en grund til at det er med rĂžd filter , eller det er
det det filter du starter med (RGB) ?DesvÊrre Har jeg trÊer der stÄr ivejen for Jupiter hvor den er pÄ himlen nu !
4. juli 2009 kl. 10:15 #18231
Hej igen, og tak for kommentarerne.
Det er et Lumenera Skynyx kamera. Her er nogle data fra logfilen:Start time of recording…..2009-07-03, 02:41:19 = UTC +2 hours
Recording duration……….210,83 sCaptured frames………….1000
Dropped frames…………..0
Capture frame speed………4,7 fpsTelescope……………….C8 ~ AP: 200 mm ~ FL: 2032 mm ~ Extender: 4,00Camera………………….Lumenera SKYnyx2-1M monochrome, Serial 8030013RoISize = 800×800
RoIAnchor = 696;522
MetaSpeed = Streaming
FrameRate = 4,83 fps
PixelDepth = 12 Bit
Exposure = 207 ms
Gain = 17,0
Gamma = 1,00
Contrast = 1,00
Brightness = 0,00
Det teleskop man bruger er det bedste, det er snadt nok. C8’eren er dejlig nem at gĂ„ til, og den kan stĂ„ ude under dĂŠkkenet, sĂ„ den er akklimatiseret og klar til brug. Min 14″ Newton er jo et bedre teleskop mĂ„lt pĂ„ “rĂ„styrke” men den er dĂŠleme tung at danse med.RĂždt filter. Farvefiltre er altid gode nĂ„r planeten stĂ„r lavt. De forhindrer at atmosfĂŠrisk dispersion udtvĂŠrer billedet. Og seeingen er som regel bedre i de lange bĂžlgelĂŠngder, rĂžd og IR pass.7. juli 2009 kl. 00:50 #18315
johnni.gade- Giant
flot billede
7. juli 2009 kl. 08:42 #18317
astrojensenDeltager- Neutron star
“Imponerende billede den lave hĂžjde taget i betragtning.
Jeg synes normalt det hele koger vĂŠk her midt om sommeren.”
Hej
Her pÄ Bornholm har vi ofte Ärets bedste seeing om sommeren. SÊrlig seeingen i dagtimerne kan vÊre fremragende = fede solbilleder! Det er selvfÞlgelig ikke sikkert den er det, men chancerne er stÞrre nu. Jeg har siddet ude flere nÊtter og kigget pÄ dobbeltstjerner og Jupiter, og for et par dage siden var seeingen nÊsten helt rolig i zenith. Diffraktionsringene stod helt roligt i min 60/850mm Zeiss ved 212x og 425x. Jeg har kunnet oplÞse Delta Cygni flere dage i trÊk med bÄde den ovennÊvnte Zeiss og min Zeiss Telementor og Telemator.
Jeg ser nu frem til at fÄ mÄnen frem pÄ morgenhimlen, hÞjt over horisonten i Þst.
Thomas, Bornholm
7. juli 2009 kl. 09:12 #18318
Jeg har lidt den samme erfaring som Thomas. Stabile hÞjtryk om sommeren giver tit god seeing. Solen er det oplagte mÄl til at udnytte sommerseeingen, mens planeter der er i opposition om sommeren stÄr lavt, som det er tilfÊldet med Jupiter i Är. ForÄr og efterÄr kan ogsÄ give nogle gode nÊtter, mens vinternÊtterne (hvor planeter i opposition stÄr hÞjst) har de ringeste chancer for god seeing.
Hvis det hele koger vĂŠk om sommeren skyldes det muligvis lokal seeing, fremfor atmosfĂŠrisk seeing. UndgĂ„ sĂ„ vidt muligt asfalterede omrĂ„der og huse tĂŠt pĂ„. GrĂŠsplĂŠner, tĂŠt bevoksning og vand – i form af havet eller en sĂž – er med til at stabilisere den lokale seeing.Jesper 2009-07-07 09:15:36 14. juli 2009 kl. 00:18 #18421
johnni.gade- Giant
kunne vĂŠre man skulle glemme saturn og vende blikket mod jupiter disse dage đ
15. juli 2009 kl. 22:09 #18464
Her er et RGB billede fra natten til onsdag. Skarpheden er ikke helt sĂ„ god, pĂ„ grund af en kraftig jetstrĂžm, men til gengĂŠld er der farver pĂ„ denne gang. Det er interessant at se hvordan der siden sidat er kommet et “hul” oven over den rĂžde plet. MĂ„ske en oval der er ved at passere forbi GRS.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Jupiter sidste nat' er lukket for nye svar.