› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › jupiter og registax
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 142 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. august 2009 kl. 16:39 #19231
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har ikke så meget erfaring med planetobservationer, men da skyerne endelig forsvandt henad 2, tog jeg dette billede af jupiter. 8″ Celestron SCT, 2.5x powermate, DBK21 farvekamera med IR block filter monteret. Jeg har fået en måneskygge med, formodentligt ikke BRS.På filmen hopper og danser jupiter og alle frames er mere eller mindre slørede, selvom seeingen iflg. meteoblue skulle have været god igår. Jeg brugte måneskyggen til at stille skarpt.Med min SCT synes jeg ikke så meget problemet er mirrorflop og tekniske fokusproblemer, som det, at der er så få øjeblikke, hvor seeingen tillader at man kan definere et klart fokus. Måske er det bare øvelse, men lidt tricks ville være velkomne.Billedbehandlingen i registax har stort set kørt på default parametre, og wavelet optimeringen uden den store systematik – trial and error. Det med planetfotos er ikke så let, synes jeg.5. august 2009 kl. 17:31 #19233
jesperDeltager- Neutron star
Hej Morten,
Det er du ellers sluppet rigtig fint fra, forholdene taget i betragtning. Jeg var selv ude, og kan bekræfte at seeingen ikke var god i Jupiters lave højde. Det er Io og dens skygge du har med på billedet. GRS var ikke fremme i nat.Mirrorflop plejer ikke at være det store problem ved planetfoto, undtagen måske hvis planeten forsvinder ud af billedfeltet når man skifter fokusretning. Der er flere ting som er vigtige for gode planetfotos: Lokal seeing og tubustermik bør minimeres ved at akklimatisere teleskopet mindst en time, og ved ikke at observere fra en asfalteret plads eller lignende. En græsplæne er fint. Huse og skorstene kan også give problemer, afhængigt af vindretningen. Præcis kollimering er ekstremt vigtigt med en SCT. Vigtigst af alt er at vente på god seeing!Da du bruger farvekamera, og da Jupiter står lavt vil dit billede være påvirket af atmosfærisk dispersion. Det ses ved at farvelagene er forskudt fra hinanden, med en blå kant i den ene side og en rød kant i den anden. Du kan rette det i Regiastax eller Photoshop.Det er altid en god ide at sortere de dårlige frames fra manuelt. Øjet/hjernen er langt, langt bedre til at kvalitetssortere end Registax automatiske rutiner.5. august 2009 kl. 17:48 #19238
tommyfDeltager- Neutron star
Den er ski flot, tillykke med det fine resultat, sådan en 8″ åbning giver trods alt en del.
5. august 2009 kl. 17:58 #19239
Tak for altid venlig hjælp, og anerkendelse, Jesper. Jeg var frustreret over at det jeg så igår skulle være god seeing – det er rart at vide at der er håb om bedre seeing end det. Jeg brugte en del tid på at kollimere, men det kan sikkert gøres bedre med mere øvelse. Får man noget ud af at sætte en crayford fokuser bag på SCT’en – jeg tænker på at man kan kollimere og så ikke røre hovedspejlet når man fokuserer for derved at holde kollimeringen bedre?
Jeg har downloaded dit program til at lavre AVI’erne om til bmp’er. Imaging source kameraet kan vist iøvrigt også gemme som en bmp sekvens.
Det er et kollossalt arbejde at sortere 3000 billeder manuelt – gør I virkelig det? Er der ingen mellemproportional?5. august 2009 kl. 18:00 #19240
Tak Tommy, jeg synes nu også at det jupiterbillede du viste forleden med orion guidekameraet var imponerende. Brugte du et IR-pass filter eller var det bare lige ud af kameraet?
Jeg skulle nok have købt et mono kamera, men veg tilbage for det pga filterskift, alignment etc.Drømmer egentligt om at have to kameraer et DMK og så det DBK jeg har, så får man lum i det ene kamera og RBG i et hug i det andet. Det må nok lige vente lidt..M5. august 2009 kl. 18:36 #19241
jesperDeltager- Neutron star
Hej Morten,
Meteoblues seeing forudsigelser bruger jeg altid selv, men de holder ikke altid stik. Det er jo bare en andeledes form for vejrudsigt, og se hvor tit DMI tager fejl! Stabile højtryk om sommeren giver de bedste chancer for god seeing i Danmark, men desværre står planeter der er på nattehimlen om sommeren jo lavt. Man skal se igennem meget mere atmosfære når planeten står lavt. Om vinteren hvor planeterne står højt på himlen er der langt imellem den gode seeing. Det er det der gør planetobservation og foto så svært herhjemmefra.En Crayford på SCT’en er en stor hjælp til planetfoto, især hvis den er motoriseret (skal kunne køre langsomt eller i step). Med mit setup hvor teleskopet står i haven, med lange ledninger ind til den stationære computer, ville jeg nødig være foruden motorfokuser.3000 frames er da ingentingmed lidt øvelse kan man gennemse 2-3 billeder i sekundet. Forbedringen kan være ganske dramatisk. Svarende til forskellen på et teleskop der ikke er kollimeret eller akklimatiseret og et der er.
5. august 2009 kl. 19:12 #19249
Takker, jo jeg har et filter foran..
5. august 2009 kl. 21:49 #19254
Hvad er det for et IR pass filter I bruger? 742 eller 807 nm?
M5. august 2009 kl. 22:01 #19255
mogensDeltager- Super Nova
Hej Morten
Super at der er kommet gang i Jupiter-fotos både fra dig og Tommy med fine billeder.Det Ir-pass jeg bruger er fra Baader og er på 670 nm.-Fantastisk som luminans til RGB.5. august 2009 kl. 22:03 #19256
Aner jeg det ikke, for mig er det bare et filter, der står bare IR UV cut mener jeg.
5. august 2009 kl. 22:13 #19257
Anonym- Nova
Hei Morten !
Jeg synes din Jupiter ble virkelig flottHar selv ønsket å få fanget den, men her hvor jeg observerer til vanlig passer dårlig, den er under min horisont !Man skal vel transportere sitt utstyr til en bedre position snart tenker jeg !Igjen, flott bilde !Mvh Arne Martin5. august 2009 kl. 22:42 #19258
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Morten.
Det er bare godt gået…jeg ved hvor svært planetfoto er – bare det, at centrere hver gang man går op i forstørrelse og fokusere påny. Jeg glæder mig til snart, at komme igang igen….jeg venter stadig på min 10″
MvhMichael6. august 2009 kl. 03:22 #19265
Tak for kommentarer og ros.
Her er et nyt billede hvor den røde plet er medDet bliver spændende at se hvad der sker når jeg for sorteret manuelt i de 4000 frames – og om jeg i det hele taget har energi til det…6. august 2009 kl. 07:25 #19271
Udemærket Morten, 7000 frames, jeg syntes mine 30 sek og ca 720 frames var meget
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'jupiter og registax' er lukket for nye svar.