Jupiter lys spikes?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Jupiter lys spikes?

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 2 måneder siden af las. This post has been viewed 78 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

las
    Deltager
      • Nova

Jeg var lige ude igen her til aften og lure lidt på himlen, dog syntes jeg at have lidt problemer med jupiter.

Der stod simpelthen et kryds af lys ud fra den, altså fire lys reflektioner vinkelret på hinanden, den var godt nok rimeligt langt nede og om det kan være derfor ved jeg ikke. Hvad er jeres bud?

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Snavsede briller? Wink He-he. Nei, det er måske atmosfæren der driller.

Mvh,
        Bjørn

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

Da jeg så Venus imorges var den langt nede ved horisonten. Dens lys så lidt flad ud and trukket ud til siderne som om det var en lensflare. Den virkede kæmpestor. Troede først det var et fly med landingslyset tændt.

las
          Deltager
            • Nova

Ja det kunne måske godt være det snavsede okular der havde noget af skylden, jeg har ikke villet rense det før jeg havde noget rigtigt rensevæske.

Men jeg tænkte at det måske kunne være udtryk for en eller anden fejl optisk, ja det er det jo! Men hvor.

Med begge okularer har jeg oplevet reflektioner når jeg observerede klare objekter, f.eks er det som om at du kan bevæge lidt lys rundt inde i selve okularet hvis du drejer hovedet lidt.

Til gengæld stod månen helt skarp igen i går.

Nå, men jeg hælder selv til at det er en kombination af snavset/billigt okular og en lavt hængende planet.

Julius
            Deltager
              • Nova

Har du et reflektor teleskop, slik som en newton?
              Det skjer pga de fire stengene som holder sekundærspeilet på plass.
              Jeg får samme effekt på Jupiter på min 150mm Dob.

habo
              Deltager
                • Super Giant

Det har sikkert været iskrystaller i luften, jeg har set det før dog mest som en gennemgående stribe!

las
                Deltager
                  • Nova

Det er en refraktor jeg har, så spejlholderne kan det ikke være.

Det kan da godt være det er iskrystaler! Jeg fik selv en tanke om at det måske kunne have hjulpet at sætte en blænde på teleskopet?

Men om det er helt hen i vejret skal jeg ikke kunne sige!
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Jupiter lys spikes?' er lukket for nye svar.