Jupiter kl. 17:16

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Jupiter kl. 17:16

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af allan_dystrup. This post has been viewed 23 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

troelsth
    Deltager
      • Planet

KL 17:16 19/1/2013

Har Jupiter og 3 af månerne Europa,Ganymedes og Callisto i en lige linie, (syd for Jupiter) som perler på en snor, fantastisk syn!

(har retvende diagonal)

Ud og kig!!!!

sorgenfrey
        • Asteroid

Halv time senere trådte Io`s skygge ind foran jupiter som en lille sort plet. Fik du set den eller blev det overskyet. Det blev det hos mig ca. 18:30. Øv

MVH
        Ulrik

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Jeg fikk ca 2 minutter før skyene kom igjen. Godt å se Jupiter igjen!

troelsth
          Deltager
            • Planet

Hej Ulrik…

Kunne ikke se den vulkanske Io foran Jupiter, men den er kommet til syne ved Europa, her senere på natten..

Og hej Christian,

trist at vejret i Norge også driller! men fedt du nåede at se Jupiter.. 🙂

Måtte lige køre en lille tur, har så satans mange træer rundt om huset! og lige der hvor al det sjove sker!!!

så har stået ved vandet indtil nu… behøver jeg nævne det er lorte skod pisse koldt!! nu stikker det i fingrene!!

men det er stadig skyfrit, fik leget lidt med GoTo, det hjalp da jeg fik sat hastigheden op på håndkontrollen! den var sååå uendelig langsom!

nu vil jeg hoppe i kanen og få varmen! på gensyn derude!:)

sorgenfrey
              • Asteroid

Troels og Chris !

Jeg kom selv ud ved 23 tiden for at kigge lidt på Jupiter igen. Men det var fandens koldt med en mega lufturo så jeg opgav efter en halv time. Selvom min 102mm refr. var kølet ned gennem hele aftenen så hjalp det ikke. 100x forstørrelse var maximum for et godt billed. Ja sådan kan det være her om vinteren, særligt når det er rigtigt koldt-ihvertfald for mine obs. forhold !. Men man skal jo prøve !

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Fik da lige fanget Jupiter i 63mm Zeiss’en ved 16:30-18 tiden – fik set starten på IO’s transit over planetskiven samt perlerækken af Enceladus-Ganymedes-Callisto, meget fint i min nye 10mm zeiss ortho !

Brugte ellers det meste af tiden til at surfe på måne-terminatoren med O-10’en, meget fin opløsning og kontrast på bl.a. Rima Hyginus syd for dampenes hav (Mare Vaporum), detaljerne i Albateginus (centralkeglen, det flade kratergulv med Klein og B-kraterne) og solopgangen over Purbach med lange slagskygger fra den østlige stejle katerrand ned på kratersletten… Lovende “first light” for dette fine okular !

Efter denne tur i dybfryseren var det godt at komme ind og få smækket fødderne op i pejsen Approve

Allan_Dystrup2013-01-20 10:56:20

sorgenfrey
                  • Asteroid

Hej Allan og Troels !

Tllykke med okularet Allan.
                  Jeg tænker – med det barske vejr vi har her i landet aktuelt- og med en masse lufturo, så var det lige igår hvor 63´eren og Troels 80mm nok havde gået af med sejren. Så Troels-ingen større kikkert lige nu!-om forlov
                  Ulrik

troelsth
                  Deltager
                    • Planet

Hej igen..

Ja sådan en 6-7 timers natte roderi, i minus 5° og en stiv blæst, sætter sine spor i en efterhånden semi-ung stodder 🙂 men det var det hele værd!!

som Allan skriver, så var månen virkelig skarp i går, den lyste næsten lidt for meget! den brugte jeg også meget tid på..

Da kikkerten igen ramte Jupiter, efter en tur rundt på stjernehimlen, var Io kommet til syne, kunne som sagt ikke se den foran Jupiter, og vupti et stjerneskud!!

Det var fantastisk!! og ja det var et “skud” for havde lige inden, mod øst, se to sateliter krydse hinanden, ved et rent tilfælde, og shit de har travlt! 🙂 det er ikke mange sekunder de er i søgelyset! ikke at et stjerneskud varer længe, men der er ligesom et efterslør, en hale med.. men det ved i jo nok! bare sjovt at se for første gang..

Ulrik:

Nej har heller ikke planer om noget større lige pt.. 🙂 er ret glad for 80mm, til det vejr vi har i DK er den fin nok til mig.. skulle der komme en større kikkert i folden, så skal 80éren stadig gemmes.. bruger den også lidt om dagen.. selvom en eq montering er lidt bøvlet at se landskab med..

sorgenfrey
                      • Asteroid

God ide`-Troels

Ulrik

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Ja Ulrik, billedet i 63’eren var helt klart og stabilt ved 84x (O-10) i går, i hvert fald tidligt på aftenen efter ½ times afkøling. Jeg var oppe på 120x på Jupiter med et 7mm Unitron SA okular (symmetric achromat ~ Plössel), og billedet var klart og roligt nok, men uden flere detaljer og mere kontrast end i zeiss O-10’en…

Jeg tror, at jeg uden problemer kunne have skubbet forstørrelsen på månen op på 140x med 63’eren i går, — meeen, jeg skal lige have sparet op til et zeiss O-6 Pinch
                        Allan

Allan_Dystrup2013-01-20 13:58:08

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Jupiter kl. 17:16' er lukket for nye svar.