› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter Jupiter Jupiter
- Dette emne har 79 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 1920 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. december 2012 kl. 23:45 #93635
teejayDeltager- Super Nova
Rune CB. wrote:
Transformator også …..
Var det så morsomt ? – Det er flere som bruker det – jeg har ennå ikke kjøpt det.Har du enklere/billigere løsninger som jeg kan bruke der jeg har plassert teleskopet, er jeg åpen for forslag.TeeJay
13. december 2012 kl. 23:47 #93636
chris_hDeltager- Super Nova
Mitt utstyr står ute året rundt under trekket og om vinteren står duggbåndet på lavt hele tiden (justeres til riktig nivå når teleskopet skal brukes). Duggbånd trekker en del strøm så hvis det skal stå døgnet rundt, vil ikke batteriet ditt vare så veldig lenge
13. december 2012 kl. 23:56 #93637
steinar74- Giant
Oki. Hadde jo vært veldig greit å ha det stående ute.. Da trengs ikke så mye planlegging heller. Bare å hive seg rundt
Huff og huff.. Er så mye en skulle hatt
13. december 2012 kl. 23:58 #93638
Er klar over det Christian – duggbånd er heller ikke kjøpt. Må bare vurdere hva som er beste løsning og hva det eventuelt vil koste
TeeJay
14. december 2012 kl. 09:35 #93640
rune.cb.Deltager- Super Nova
teejay wrote:
Transformator også …..
Var det så morsomt ? – Det er flere som bruker det – jeg har ennå ikke kjøpt det.Har du enklere/billigere løsninger som jeg kan bruke der jeg har plassert teleskopet, er jeg åpen for forslag.Jeg brukte dette symbolet fordi jeg synes utstyrslisten og tilbehøret nærmest er ubegrenset. Kjøper man èn ting, så følger ofte flere andre ting i tillegg +++++En transformator med varmebånd bruker endel strøm (iflg. Christian), hvis den står på hele tiden. Da kan man jo tenke seg at strømregningen også stiger.Tror ikke jeg har andre løsninger enn å velge et annet sted å ha teleskopet, dvs. permanent ute hvor teleskopet står ferdig oppstilt med presenning over. Teleskopet og monteringen må da holdes noenlunde tørt.Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
14. december 2012 kl. 10:29 #93641
knauserudDeltager- Main Sequence
Rune CB. wrote:
En transformator med varmebånd bruker endel strøm (iflg. Christian), hvis den står på hele tiden. Da kan man jo tenke seg at strømregningen også stiger.La oss si at i “hvilemodus” trekker varmebåndet 5W (bare et forslag, jeg aner ikke hvor mye båndene trekker). Da må båndene være påslått i 200 timer for å forbruke èn kWh. La oss si at en kWh koster 1 krone, årsprisen blir da ca 44 kroner per år eller 3,7 kroner per måned (dersom båndene står påslått hele året, noe som jo ikke er nødvendig.). I tillegg kommer jo det elektriske tapet i transformatoren, men dette er nok ikke så veldig stort.mvhØystein14. december 2012 kl. 10:56 #93643
rune.cb.Deltager- Super Nova
Jeg aner ikke hvor mange watt et slikt varmebånd trekker, men med ditt regnestykke er det nesten gratis. Jeg vil imidl. tro at varmebåndet bruker mer enn 5 watt i hvilemodus. En lyspære på 5 watt er jo ingenting.
Bruker den 25 watt vil det ta 40 timer pr. kwh.Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
14. december 2012 kl. 12:59 #93652
erikguDeltager- Nova
Hei, jeg slenger meg på.
Christian du som har det ute hele tiden, hvordan er det med rim/is som “legger” seg på montering og teleskop, gjør du noe for å bli kvitt det?. Jeg har mitt ute i perioder, stort sett monteringen fordi jeg ikke har fått duggbånd før nå, men tar det inn for å “tørke” det opp.En ting til, lar du strømmen stå på alt som går på strøm? Er vel en fordel for elektronikken.Erik Gerikgu 2012-12-14 12:17:13 Erik G
14. december 2012 kl. 16:03 #93660
I hvilemodus bruker ikke varmebånd mye strøm nei
Jeg legger kun over trekket, varmen fra varmebåndet fjerner da Rim/is. Du kan jo også legge en lyspære under for å få litt ekstra varme.
Strømmen står på all elektronikk unntatt kamera og montering.
Chris_H 2012-12-14 15:03:29 14. december 2012 kl. 18:28 #93662
Chris_H wrote: Strømmen står på all elektronikk unntatt kamera og montering.
Som for eksempel ?
TeeJay
14. december 2012 kl. 18:52 #93663
2 x varmebånd + kontroll, 2 x usb-hub, motofokus og montering (slått av) er det jeg kommer på i farta
15. december 2012 kl. 01:53 #93674
TeeJay
17. december 2012 kl. 22:59 #93791
steinar74- Giant
Et spørsmål ang. tidligere nevnte Telegizmos coveret. Burde jeg kjøpe et som passer til 8″ – 9,25″,eller kan jeg med fordel velge det som passer til 10″ – 11″ da det også passer til 8″ med wedge. Kan jo hende jeg prøver med med wedgen en gang i fremtiden
Gjør det noe om det er litt god plass inni der?
17. december 2012 kl. 23:18 #93792
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
Faldt lige over denne tråd.
Et spørgsmål: Har i varme på jeres teleskoper når i laver planetoptagelser??
I så fald kan i glemme alt om at få bare antydning af detajler ud over bælterne på jupiter med.Min C8 og C11 skal være så kolde at de er lige ved at dugge over på korrektoren. I kan ikke få skarpe billeder med varme på. Frem med føntørren!
mvh
Jens17. december 2012 kl. 23:39 #93794
Jeg kjøpte til en 10″.
Varmebånd har ingen innvirkning på bildet – så lenge de er stilt inn korrekt! Er det for varmt så er det klart det ødelegger bildet 😉
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter Jupiter Jupiter' er lukket for nye svar.