Chris_H wrote: Varmebånd er et must ja. Varmebåndet settes rett etter linsen på så lav varme som mulig for å hindre dugg (Jeg bruker et digitalt ute/inne termometer til å få ca temp, fungerer greit nok)
Har du en link til varmebåndet – den er grei å stille inn på temp ?
Var etter praten vår tror jeg. Men nevermind, epost serveren har vært ustabil så godt mulig du ikke fikk den Varmebånd suger mye kraft så en stor powertank eller transformator er et must.
Blir fort dyrt, ja… Men er jo også veldig veldig artig å ha utstyr da. Kjenner litt på at jeg kunne trenkt en lotto gevinst;) Ha, ha.
Dette varmebåndet – er det noe som brukes isteden for duggkappe? Jeg har selv et liggeunderlag som er surra rundt framparten av teleskopet. Er ikke det godt nok?
Hvis det holder kondens/dugg borte fra speilet, så er det bra nok. En duggkappe i aluminium (som jeg har) koster endel, men den er meget effektiv. Innsiden er belagt med filt og jeg har ikke vært plaget med NOE kondens/dugg (uansett tempr. og fuktighet) siden jeg kjøpte den.
Om varmebåndet har samme funksjon som duggkappe – og da spesielt stort liggeunderlag – så må det jo være mye bedre å ha på et lite varmebånd. >Mer smidig og plassbesparende!?!
Varmebåndet holder duggen borte ja men det må justeres litt etterhvert hvis det er fallende temperatur. Jeg bruker duggkappe også men mer for å hindre naboen lys i å entre teleskopet
Så ved å bruke dette Telegizmos trekket, og å ha varmebåndet stående på så oppbevares teleskopet ute hele vinteren?
Har en stor “hjelpe starter” med 12V/24V. Denne kan vel da kanskje brukes til dette båndet? Bruker den til teleskopet å trenger ikke lade på den mer en et par ganger i løpet av vinteren.