› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter Jupiter Jupiter
- Dette emne har 79 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 1922 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. december 2012 kl. 21:41 #93424
steinar74- Giant
Jommen bra det er overskyet i dag da:(( Takk for linken:)
11. december 2012 kl. 13:53 #93459
teejayDeltager- Super Nova
Forsøkte i går igjen – men ingen bedring i resultatet
Sjekket kollimeringen. Ut fra det jeg kunne se var det ikke noe å justere. Ringene så konsentriske ut rundt kjernen (som det ble nevnt her tidligere).TeeJay
11. december 2012 kl. 14:17 #93461
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hvilken eksponeringstid bruger du?
Bruger du barlow? (Og hvad er det for en?)
Hvordan fokuserer du? En god test er at fokusere på en stjerne i nærheden.
Hvilken forstørrelse anvendte du ved kollimering…normalt bruges 300x eller mere. Brug ikke diagonal med mindre den også bruges ved optagelse.
Når du tester for koncentriske ringe, skal du kun defokusere en lille smule.
Er din kikkert helt kølet ned eller er den taget ud fra varmen. Det kan tage flere timer at nedkøle en SCT.
Ude af fokus billedet skal være helt rundt. Er det flammeformet eller meget uroligt i mønstrene selv ved meget defokusering har du problem med temperaturen af spejl og/eller tubus eller naboens skorsten.
Der er mange mulige fejlkilder, men det kan lade sig gøre.
11. december 2012 kl. 16:04 #93462
Hei Frank !Hvilken eksponeringstid bruger du?Må sjekke når jeg kommer hjemBruger du barlow? (Og hvad er det for en?)Jeg bruker en 2x PlösslHvordan fokuserer du? En god test er at fokusere på en stjerne i nærheden.Jeg forstørrer planeten på skjermen (i FireCapture) og forsøker etter beste evneå finjustere på min Cryford focuser
Hvilken forstørrelse anvendte du ved kollimering…normalt bruges 300x eller mere. Brug ikke diagonal med mindre den også bruges ved optagelse.
Når du tester for koncentriske ringe, skal du kun defokusere en lille smule.Jeg defokuserte både lille smule og meget – første gang jeg har gjort, men synes det så OK ut (mulig jeg gjør noe feil her?)Er din kikkert helt kølet ned eller er den taget ud fra varmen. Det kan tage flere timer at nedkøle en SCT.Den står og nedkjøler 1 time eller merUde af fokus billedet skal være helt rundt. Er det flammeformet eller meget uroligt i mønstrene selv ved meget defokusering har du problem med temperaturen af spejl og/eller tubus eller naboens skorsten.Skal det være problem med temperaturen af spejl/tubus desom SCT står nedkjølt 1 time – er det for kort tid ?——–Der er rett meget der skal stemme får å få et klart bilde av disse planeteneJeg må få lært FireCapture ordentlig (bl.a. dette med Debayer osv)TeeJay
11. december 2012 kl. 21:58 #93482
Her et eksempel fra i går –
– Kjørt gjennom FireCapture 2.1– Stacket i AutoStakkert 2.0.0.37 (Drizzle 1.5)That’s it:Hvorfor lager AutoStakkert 6 bilder hver gang ?Teknisk data:Filename=Jup_IR_10_12_2012_210024.avi
Date=10.12.2012
Start=21:00:24
Duration=60s
Frames captured=1648
Camera=DBK 21AU618.AS
ROI=640×480
Profile=Jupiter
Diameter=48.23″
Magnitude=-2.82
CMI=202.0° CMII=108.8° CMIII=170.4°
FocalLength=4500mm
Resolution=0.26″
Filter=IR
FPS=29
Shutter=17.30ms
Gain=874
WRed=23
Brightness=0
Saturation=128
Gamma=49
WBalance=0
WBlue=32
Hue=180
Histogramm(min)=0
Histogramm(max)=177
Histogramm=69%
Noise=0.0
AutoAlign=false
PreFilter=none
Limit=none
Comment=nullTeeJay
11. december 2012 kl. 22:16 #93484
Bildet blir veldig dårligere på laptop’en enn på min 23″ skjerm (!)
TeeJay
11. december 2012 kl. 22:28 #93486
mstauningDeltager- Black Hole
1 time er meget meget lidt for en SCT… Med mindre der kun er et par graders forskel mellem opbevarings sted og observations stedet, hvis det tilgengæld er fra +20 til -18 vi snakker!!! Uha så skal der aktiv køling til, og det mindst et par timer.
Min kunne ligge ude i et skur hele dagen, temperturen uden på den var maks 1grad over luften – men temperturen på spejlet kunne stadig være langt over luften (målte engang 7grader over luften, trods et at det blev sat ud i skuret aften før jeg ville bruge det – det kom fra +20 inde, til -7 ude).11. december 2012 kl. 22:44 #93491
astrojensenDeltager- Neutron star
Min kunne ligge ude i et skur hele dagen, temperturen uden på den var maks 1grad over luften – men temperturen på spejlet kunne stadig være langt over luften (målte engang 7grader over luften, trods et at det blev sat ud i skuret aften før jeg ville bruge det – det kom fra +20 inde, til -7 ude).
Det kan jeg skrive under på, for jeg ejer nu selvsamme teleskop… Jeg overvejer seriøst at flå den i stumper og stykker og bygge den totalt om, med blæsere og huller i bagpladen (á la Tak Mewlon 250) og hele svineriet. Optisk er den suveræn. Let underkorrigering, extremt glat optik. Klarer let 800x, når den ellers er afkølet, hvilket kun er muligt i sommermånederne. Lukkede teleskoper med carbontubus = termisk mareridt.
Thomas, Bornholm
11. december 2012 kl. 23:40 #93500
Da skal jeg være litt mer tålmodig neste gang Michael
Må også lære meg FireCapture og alle innstillinger (især Debayer)
Thomas; vil du anbefale noe annet enn en SCT på vinteren ?
TeeJay
12. december 2012 kl. 00:38 #93517
astrojensenDeltager- Neutron star
Thomas; vil du anbefale noe annet enn en SCT på vinteren ?
Refraktor med metaltubus og isoleret dughætte. Newton med køleblæser.
En SCT kan også bruges, men den skal have metaltubus og være udstyret med køleblæser, der kan fjerne det laminære lag af varm luft der klæber til forsiden af primærspejlet. Det samme gælder for en newton. Jeg kan se meget tydelig forskel i billedskarpheden og billedstabiliteten på min 12″ newton, når jeg starter blæseren. Fokuspunktet flytter sig flere millimeter indad sekundet efter jeg starter blæseren, når det laminære lag, der virker som en svag linse, forsvinder.
Thomas, Bornholm
12. december 2012 kl. 00:41 #93521
chris_hDeltager- Super Nova
Hvis du ikke vil la teleskopet stå ute så kan jo en Lymax Cooler være noe (du kan lage disse selv for en billig penge)
12. december 2012 kl. 09:02 #93526
…og hvis jeg vil la det stå ute hele tiden må jeg vel ha varmebånd og varmekappe e.l. ?
Hvordan fungere varmebåndene – må de settes på i forkant ?TeeJay
12. december 2012 kl. 16:09 #93546
chris_hDeltager- Super Nova
Varmebånd er et must ja. Varmebåndet settes rett etter linsen på så lav varme som mulig for å hindre dugg (Jeg bruker et digitalt ute/inne termometer til å få ca temp, fungerer greit nok)
12. december 2012 kl. 18:00 #93554
Står det på hele døgnet ?
TeeJay
12. december 2012 kl. 20:15 #93565
….og kan det stå under et mopedtrekket ?
TeeJay
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter Jupiter Jupiter' er lukket for nye svar.