› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter Jupiter Jupiter
- Dette emne har 79 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 1918 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. december 2012 kl. 02:14 #93286
teejayDeltager- Super Nova
GIR SNART OPPteejay 2012-12-08 01:16:50 TeeJay
8. december 2012 kl. 03:21 #93288
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Tom,
Bruker du et IR/UV BLOCK filter ?
Du måste ha sådan et for ellers vil fokus aldrig bli bra…
Bruker du C8 eller 80ED ??8. december 2012 kl. 05:45 #93289
chris_hDeltager- Super Nova
Ta å lån en PC Tom, så skal vi ta en ny runde
Ta også å sjekk kollimeringen.
8. december 2012 kl. 12:07 #93293
Lars; Jeg bruker et IR/UV BLOCK filter og min C8.
Christian; jeg har ikke kollimert C8’eren siden jeg fikk den. Det vil kanskje hjelpe.
Du hører fra meg senere
TeeJay
8. december 2012 kl. 12:42 #93295
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Tom.
Det ser ud til at du har et problem med at opnå skarpt focus. Focussering er ikke simpelt, og enhver afvigelse afsløres straks.
Også kollimering ser ud til at være et problem?
Kan du evt lægge en rå film til download??
Hvis du kommer forbi Fredericia i danmark, skulle du få et kursus!
mvh
Jens8. december 2012 kl. 15:25 #93300
kennethkDeltager- Nova
Hvis det kan være en trøst Tom så syns jeg også det er meget krevende å få til bra planetfoto, det handler mest om kompetanse/erfaring dette men selvsagt også rett utstyr, motorfokus med finfokus forenkler det nok en del. Men sååå dårlig er da heller ikke ditt bilde. Ganske bra syns jeg.
8. december 2012 kl. 15:30 #93302
webweichelDeltager- Nova
Hej teejay, hvis du ikke har kollimeret C8’eren siden du fik den så er det nok det ;), den skal kollimeres hver gang du tager den ud vha. stjernetest, når man har gjort det nogle gange er det ret hurtigt. Brug en høj forstørrelse til sidst og husk at tubus skal være helt afkølet før kollimering.
8. december 2012 kl. 16:01 #93307
rune.cb.Deltager- Super Nova
Hvis du er i tvil om teleskopet er 100% kollimert (eller har avvik), kan dette enkelt gjøres med en “startest”. Velg en stjerne som står høyt på himmelen og skru fokus begge veier, til du ser om ringene er konsentriske rundt kjernen. (Det står noe om dette i manualen også). Er ringene deformerte eller har avvik, er ikke teleskopet kollimert nøyaktig.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
8. december 2012 kl. 16:52 #93310
Takk for det Kenneth ! Ja det er mys som skal på plass. Utgangspunktet er litt dårlig også.
Sitter på en liten veranda i 2.etg. Litt bevegelse på tregulvet, så har jeg vibrasjoner i teleskopet med en gang. Etter hvert skal jeg forsøke med 2 laptop’er for å kunne sitte inne og fjernstyre det derfra. Men da må det shoppes mer utstyrSkal forsøke kollimering. Jeg tar teleskopet inn hver gang jeg har brukt det (har ikke varmebånd til C8’eren ennå), så da må nok det læres grundig. Må vurdere litt motorfokus utstyr med tiden…Jens; Har en dropbox, men filene er for storeTakk for tips Rune !TeeJay
8. december 2012 kl. 19:55 #93320
Hvis du ikke har sjekket kollimeringen, så skjønner jeg at du sliter med bildene. Selv små feil her vil skade bildet
8. december 2012 kl. 21:42 #93326
steinar74- Giant
He, he. Høres akkurat ut som meg dette, Tom. Sitter også på en liten terrasse i 2. etg med et gyngende tregulv:( Mitt seneste forsøk på Jupiter, og mitt første med nytt kamera, ser helt likt ut som ditt. Samme tuben har vi også. …og gjett hva.. Har ikke kollimert skopet jeg heller…:(
Spørs om vi ikke må lære oss å kollimere, Tom. Tipper resultatene vil komme da.. Lykke til:))) får du noen aha opplevelser for du si ifra;))
8. december 2012 kl. 22:27 #93328
Vi må nok krype til korset Steinar og kollimere litt – Håper det vil bedre resultatene. Skal gi beskjed om eventuelle aha opplevelser
ChristianSynd at jeg må gjøre det hver gang jeg tar røret ut. Kan bli noen varmebånd etter hvert 🙂TeeJay
8. december 2012 kl. 23:52 #93331
astrojensenDeltager- Neutron star
En Schmidt-Cassegrain er MEGET følsom for kollimering! Mange sætter Bob’s Knobs på deres SCT, men min erfaring er, at de ikke er gode nok. De er for små, det er ikke muligt at dreje dem så lidt, som der ofte skal til. I hvert fald på en C8 eller mindre. Måske er de større på en C11 eller C14. Min erfaring er, at det er bedre med umbracoskruerne, da umbraconøglen er så lang, at der er godt moment på, og man kan kollimere meget nøjagtig.
Kollimeringen på min C8 er uhyre meget mere følsom, end på min 12″ f/5 newton!
Fokuseringen er den anden akilleshæl ved Schmidt-Cassegrainerne. Fokuseringen foregår ved at flytte hovedspejlet. Da dette er f/2 er fokusdybden forsvindende lille. Vi snakker om nogle mikrometer. Effekten bliver forstærket af sekundærspejlets forstørrende effekt, mere end den formindskes af det af sekundærspejlet forlængede åbningsforhold på f/10. Så lidt som en afvigelse på 1/100 del af en omdrejning på fokusskruen kan direkte ses i billedet, endda visuelt!! Hvis man har en SCT med meget lidt fokusskift kan man montere en 1:10 gearing på fokusskruen, men det mest almindelige er at montere en separat crayford fokuser mellem teleskop og kamera/okular. Dette har bare den ulempe, at det forlænger brændvidden ganske betydeligt. f/forholdet kan let ændres fra f/10 til f/12 ved at bruge en crayford og 2″ diagonal, for eksempel.
Thomas, Bornholm
9. december 2012 kl. 01:43 #93333
Bob’s knobs fungerte da utmerket på både min gamle C9 og min nåværende C8 (Fastar versjon), så det forstår jeg ikke. Mulig noen har tykke fingre?
Min TS crayford og 2x TS barlow bygger ~1020mm (~2.5x) mens min 3x TV barlow bygger ~877mm (~3.4x)
9. december 2012 kl. 02:00 #93336
steinar74- Giant
Har som dere sikkert har forstått ikke noe særlig greie på dette med kollimering, men må jo si det høres tryggest ut med disse Bob’s knobs greiene. Hvor kan man få tak i disse? Må jo bare komme igang..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter Jupiter Jupiter' er lukket for nye svar.