Jupiter fra i aftes i god seeing..

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jupiter fra i aftes i god seeing..

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af mogens. This post has been viewed 97 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Her et enkelt billede af Jupiter optaget 21.15 UT, over 6 minutter og behandlet i WinJupos.Som sædvanlig med C11, ADC, 2XBarlow og ASI290MM.Der er flere billeder fra denne fine aften jeg skal have set på.

mogens2017-05-07 14:01:22

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Mogens.

Fint billede. Men jeg syntes dine detaljer virker lidt trukket i retning af planetens rotation?

Kan det mon være Winjupos?

Har
        du overvejet at undvære Winjupos, og istedet køre de tre RGB serier på
        så kort tid at derotation ikke er påkrævet? Jeg syntes selv det giver et
        bedre resultat.

Med ASI290MM kan jeg optage tre serier, altså
        R,G,B på 2000 frames hver på omkring 80 sekunder. Det er så hurtigt at
        derotation ikke er påkrævet. Derfor bruger jeg ikke winjupos, men
        forsøger at holde billedbehandlingen så simpel som muligt. Der er kun
        AS2 til stakning, Registax til wavelet og så PS CS2 til at lægge R+G+B
        sammen. Det er det.

Jeg tror du ville få et bedre resultat ud af at undvære Winjupos.

mvh
        Jens

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jens, jeg har nu svært ved at se at detaljerne er trukket.-I forhold til det billeder her, der er lavet efter dogme-metoden, som jeg jo selv har brugt i årevis, er der ingen forskel, måske bortset fra farverne som jeg ikke helt kan styre i WinJupos, men detaljerne er klart bedre hvor der er flere data at arbejde med.Men nu kan jeg altså godt lide at eksperimentere!

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Det er jo det der gør det sjovt, at eksperimentere!

Jeg har f.eks testet om jeg kan se forskel på 1000, 1500, 2000 og 3000 frames i filmen. Jeg har også testet SER versus AVI. Den optimale kombination syntes jeg (personlig smag, ingen aritmetiske betragtninger) ligger i at bruge AVI, og så 2000 frames. Ved 1500 og især ved 1000 og derunder, syntes jeg kvaliteten begynder at rulle af. Derimod syntes jeg ikke at mange flere frames 3000 og derover, giver ret meget? Men du har tydeligvis en anden erfaring?? Kan du måske uddybe?? Kan det være noget med belysningen?

mvh
            Jens

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jeg har erfaret at med mit setup er der ikke en fast fremgangsmåde med hverken Sol, Måne eller Jupiter. Nogle gange giver bedste 10% billeder bedste resultat, andre gange bedste 90%. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor. Så der er ikke andet for end at eksperimentere.

/Rudi B. Rasmussen

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Rigtigt at man nogen gange kan blive overrasket, men tit har det noget med seeingen at gøre.-Har lige billedbehandlet en optagelse fra i går med kameraets største felt, så fps kun var omkring 20.Over 30 sek. giver det ikke mange frames.

Men på dette tidspunkt var seeingen bedst!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Jupiter fra i aftes i god seeing..' er lukket for nye svar.