› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter fra Aalborg
- Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 268 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. juli 2009 kl. 11:23 #18546
jesperDeltager- Neutron star
bwinkler wrote:
Ja så vend dem dog rigtigt, det er jo bare det jeg beder om.Tjah, så kører vi i ring. Lad os stoppe her, ikke mindst fordi vi har kapret Mogens tråd. Undskyld Mogens.
18. juli 2009 kl. 12:26 #18547
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
bwinkler wrote: […] eller i det mindste, at man på billederne angiver orienterings punkter […]
Og så synes jeg også at man kan interessere sig lidt for selve objekterne og skrive lidt om hvad det er […]
Dette er jeg med på, Bjarne. Jeg har vel alltid hatt en liten “arkivar i magen” og slike opplysninger er bare et pluss for et foto, det er jeg enig i. Opplysningene du ber om kan jo noteres i f.eks. fotoets innebygde notatblokk (hvis det er et JPEG-bilde) eller på nettsiden der man poster originalen. Jeg skriver din oppfordring bak øret og vil forsøke å få til dette når/hvis jeg kommer så langt at jeg får tatt noen astrofotos som er verdt å poste i et offentlig forum.
Men nå tilbake til Jupiter.
Mvh,
Bjørn18. juli 2009 kl. 12:50 #18548
bwinklerDeltager- Nova
Hej Bjørn
Tak for din i fremtiden aktive indsats, som jeg selv også vil forsøge at forbedre.ja, så stopper vi som Jesper ønsker.bwinkler 2009-07-18 12:50:27 18. juli 2009 kl. 12:51 #18549
mogensDeltager- Super Nova
Jeg har ikke noget imod at min tråd bliver kapret, men jeg spørger mig selv om hvornår et billede er ” pænt” eller “flot”. Mit Jupiter-billede er bestemt ikke et “flot” billede men et billede der også afspejler de atmosfæiske forhold, ligesom mange andre af mine astrofotos.-Med h.t. orienteringen på billederne har jeg absolut ingen problemer og når man f.eks, starhopper med et kort liggende på jorden og et speljvendt billede så “lærer” man hurtigt at orientere sig
18. juli 2009 kl. 13:11 #18550
Dit billede er bestemt både pænt og flot Mogens, og også meget brugbart i videnskabelig sammenhæng. Orienteringen følger den norm der bruges påsom er et af de steder hvor de seriøse planetfotografer poster billeder.Mit ønske er på ingen måde lov Bjarneog da Mogens nu har sagt at han ikke har noget imod at tråden bliver kapret er ordet selvfølgelig stadig frit.
18. juli 2009 kl. 14:58 #18552
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Fint link – netop m.h.t. orientering. “Flot” jo -alt er relativt, men man bliver jo lidt perfektionist og det er jo heller ikke tilfældigt at vi investerer i godt udstyr specieltkameraer, ikke nødvendigvis for at få et pænt billede, men for at få det så detaljeret som muligt.-Det er et mål man ikke bør opgive – om det så skal være off-topic18. juli 2009 kl. 15:13 #18553
karsten- Main Sequence
Jeg er helt enig med Jesper.. Jeg er selv MEGET nybegynder og er imponeret/facineret over at se hvad alle jer dygtige amatørastrofotografer er i stand til at “hive ind”… At vi ligefrem skulle stille som krav, at brugerne skal bruge samme procedure som NASA er vil at stile lige lovligt højt….
.. Flotte billeder allesammen (uanset angivet retningsbestemmelse eller ej) Bare jeg selv ku…… Husk på at denne hobby godt kunne trænge til endnu flere tilhængere, så mon ikke man skal passe på, ikke at skræmme folk væk
, ved at gøre det alt for akademisk….
18. juli 2009 kl. 15:42 #18554
tommyfDeltager- Neutron star
Det er jo lige mig du skriver om der Karsten, jeg kan ikke tage mig af om Orion tågen står på hovedet eller ligger ned, jeg er i det her show kun fordi det billede er sjovt at få et billede hjem man selv har lavet, mere videnskabsligt end det går jeg ikke da det bare ikke har min interesse, forstår dog godt Bjarnes pointe, men hans og min tilgang til astro billeder her på forum er helt forskellige, og godt det kan være sådant.
18. juli 2009 kl. 16:27 #18556
karsten- Main Sequence
Ja.. Der skal bestemt være plads til de forskellige indgangsvinkler til denne fantastiske hobby..
.. Jeg har i hvertfald fået meget ud af at læse hvad alle de “kloge” har skrevet herinde.. keep em coming…
18. juli 2009 kl. 19:55 #18557
Ja netop, der er mange indgangsvinkler til denne hobby, og det er en god ting – jeg ville aldrig kalde det andre laver for amatøragtigt bare fordi jeg selv ville have gjort det anderledes.
Jeg har respekt for Bjarnes synspunkt, selvom jeg ikke rigtig kan forstå hvorfor det skal være sådan et problem. Jeg synes heller ikke vi andre skal pålægge os selv restriktioner af den grund, og måske lave billeder vi ikke selv er tilfredse med.Orienteringspunkter i form af et kompas tegnet ind på billedet kan være en udemærket ide. Det er der mange der bruger, men igen: Der skal ikke være nogen tvang for de der ikke har lyst til det.En tekst der beskriver og forklarer hvad man ser på billedet er også en fin ide – hvis man har lyst til at gøre det. Selv har jeg det sådan at jeg kan lide at tage astofotos, men jeg er ikke så interesseret i at skrive populærvidenskab, så … I øvrigt tager det ca. 10 sekunder at finde information på Wikipedia som er bedre end noget jeg kunne brygge sammen.Jesper 2009-07-18 20:04:31 18. juli 2009 kl. 22:19 #18561
mhansenDeltager- Nova
Jeg er også helt enig med Jesper oa.
Jeg selv prøver hele tiden at lære mere om de videnskabelige metoder indenfor astronomien og benytte dem i videst udstrækning som almindelig amatør. Det hænger måske også sammen med at jeg mere og mere pønser på at søge ind på KU for at læse astronomi. Derfor kan man sagtens forvente at jeg (muligvis) skriver en lille historie om hvad man ser på billedet, selvom jeg dog aldrig har retningsbestemt mine billeder.Inde på et forum som dette, som jo ikke er et videnskabelige orienteret forum, skal der være plads til det hele. Det betyder også at man ikke kan forvente at alle herinde er videnskabeligt orienteret indenfor astronomien.Jeg synes bestemt ikke at vi skal indlægge retningslinier for kvalitet, beskrivelse eller metoder herinde. Det er op til den enkelte hvad målet er med billedet.Jeg er bestemt fortaler for at få flere billeder ind, som grænser sig op af videnskabelig astronomisk metode, flere videnskabelige artikler m.m. Men det skal komme fra folk, fordi de har lyst og tid og ikke fordi jeg synes det skal være sådan.I øvrigt vil jeg da lige tage Mogens i “forsvar” og sige, at han da allerede er kommet med en række interessante oplysninger. Han fortæller jo blandt andet at han har haft et IR Pass filter foran, hvilket jo betyder at hans billeder også indeholder IR data.Der er jo også rigtig mange herinde, som oplyser hvilket filtre de har brugt. Med H-alfa, OIII og SII kan man jo lave en meget rudimentær grundstofanalyse af forskellige stjernetåger, galakser m.m.Vi må helt klart forvente at folk herinde har vidt forskellige indgangsvinkler til astronomien. Vi har jo alt ligefra dem som kun ser astronomien som en hygge-hobby til dem der nærmest ser det som en sekundær karriere. Og der skal helt klart være plads til alle.Men det skal da naturligvis være tilladt at spørge pænt om fotografen har lyst til at oplyse forskellige ting.MHansen 2009-07-18 22:23:25 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter fra Aalborg' er lukket for nye svar.