Jupiter fra Aalborg

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jupiter fra Aalborg

• Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 267 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Seeingen var ikke helt god i nat ved 2-tiden i Aalborg-området, men jeg fik da et par frames i kassen af Jupiter inden disen tog overhånd.
      4X 500 frames med Baader IrPas,Astrinomik RGB og manuelt filterhjul.
      Behandlet i Registax5 og aligned og colorcombined i Photoshop.Teleskop:LX200R,Kamera:SkyNyx2-0.

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mogens.

Den LX200R, var det ikke en 8″.??
        Jeg tror det ville hjælpe med en Baader Contrast Booster. Jeg har kombineret IR/UV pass med Contrast Booster, med rigtig gode resultater.

Mejer
        Mejer2009-07-17 11:34:35

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Mejer

Der er nu ikke noget der hedder IR/UV pass.-UV/IR-block er indbyggget i Astronomik RGB-filtrene.Baaders IR-pass filter har jeg brugt som luminans og er bedre end Contrast Booster.-Men det bedste er alligevel en god seeingCool Jo – det er en 8″.

mogens2009-07-17 11:55:54

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Her er en lidt grundigere udgave!

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Hej Mogens

Fint billed som du tilsyneladende har optaget fra den sydlige halvkugle, tiden skulle være ca. 01.30( stemmer det?). Men det er jo svært at ramme præsis når man ikke ved om billedet er spejlvendt og/eller endevendt(jeg har sagt det førAngry.

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Hej Bjarne

Tak for det. Billedet er både spejlvendt og endevendt, troede jeg har korrigeret kameraet rigtigt, men det var vist et andet kamera.-Tidspunktet er ca. 2.10

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Mogens,

Hvis det kan trøste dig så vender dit billede helt korrekt, hvis man går efter den sædvane der bruges på ALPO og lignende steder hvor der postes planetfotos Wink

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Fin Jupiter, Mogens! Men kanskje litt uskarp p.g.a. dårlig seeing.

Interessant diskusjon det der om hva som er “rettvendt” og “speilvendt”, snudd “på hodet” og “rette veien”. Jeg vet ikke hva jeg skal mene om dette (ennå), men umiddelbart synes jeg det høres litt navlebeskuende ut å forlange at alt skal se ut slik det ville sett ut hvis man kunne sett objektene fra Jorden med det blotte øyet. For det kan man ikke, man må se dem gjennom et teleskop. Og da er det vel teleskopet som setter normen?

På den annen side ville det vært kjekt hvis det hadde vært en standard måte å presentere astrofotos på, slik at alle viste samme vei, og gjerne da “den riktige veien”.

Problemet er vel først og fremst at reflektorer og refraktorer viser bildet på forskjellige måter, og man må således være bevisst på hvordan man skal snu blidene i bildebehandlingen etterpå. Det er altså en tilleggskunnskap og “tungen-rett-i-munnen”-operasjon som mange sikkert ville hatt problemer med å få gjort riktig uansett. Se bare på hvor mange som blir forvirret om sommertid/vintertid, og hvilken vei klokken skal stilles …

Men hvis hestehodetåken skal vises “riktig vei”, vil da hodet på hesten komme opp, med snuten til venstre, slik vi er vant med? Jeg tror ikke jeg ville bli vant med å se den på en annen måte! LOL

Mvh,
                    Bjørn

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja der er muligheder nok: Som det ses på himlen (men hvornår og hvorfra?), som det ses i teleskopet (med eller uden diagonal osv. og hvorfra og hvornår?), nord op som Bjarne gerne vil have, Syd op som Bjarnes Australske pendant gerne vil have og så videre og så videre. Alle disse muligheder er lige rigtige eller forkerte, alt efter smag, fordi der dybest set ikke er noget der hedder op og ned i universet.

I sidste ende er det, for mig, udelukkende billedets komposition der afgør det. Især for deepsky og Månebilleder.

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Tak til Bjørn

For mig er det ikke det allervigtigste, hvordan et billede vender.Når vi alligevel snakker seeing så er det nok nummer et, derefter hele processen, før man har det færdige billedeUnhappy

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Hej Alle

Jeg havde håbet at der var lidt mere interesse for at vise astronomiske billeder på den samme måde altid, eller i det mindste, at man på billederne angiver orienterings punkter;at lade billedets komposition afgøre billedets udseende er (set fra min side) lidt for amatøragtigt og kun er for at vise “pæne/flotte billeder” og det er vel ikke i den retning vi skal trække ? Og så synes jeg også at man kan interessere sig lidt for selve objekterne og skrive lidt om hvad det er, man beder medlemmerne at sidde og kikke på( det har jeg set flere har gjort og det er dejligt at blive informeret lidt om netop de viste objekter. ellers er det jo bare en fotoklub med pæne billeder.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

bwinkler wrote:

at lade billedets komposition afgøre billedets udseende er (set fra min side) lidt for amatøragtigt og kun er for at vise “pæne/flotte billeder” og det er vel ikke i den retning vi skal trække ?

He he, tak for venligheden Bjarne Wink

Det står jo alle frit for at bruge hobbyen som man har lyst og der er da muligheder for at bidrage videnskabeligt, men det er sjældent og svært. Jeg tror at pæne/flotte billeder er det de fleste ønsker at lave. Amatøragtigt eller ej.

bwinkler
                            Deltager
                              • Nova

Hej Jesper

Jeg har heller ikke noget imod pæne billeder, men så skulle de måske vises under en anden tråd her, som kunne hedde ” Pæne billeder” eller lignende.

Og ikke under det lidt mere seriøse “Astronomiske observationer/-Billeder mm. måske også det eksisterende ” Off Topic”

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Kategorien hedder “Astrofotos og tegninger”. Er det ikke det rigtige sted at poste astrofotos? Jeg har svært ved at forstå hvorfor vi skulle poste astrofotos under “Off topic” ????

Det virker som om du betragter pæne billeder som noget underlødigt, men husk på at pæne billeder billeder af galakser, tåge, planeter etc. gennem tiden har inspireret tusindvis af mennesker til at lære og dygtiggøre sig, og måske tage astronomien op som hobby eller levevej. Så pæne billeder har bestemt en meget stor betydning for videnskaben – noget som NASA og de andre har god forståelse for.

Jesper2009-07-18 10:51:10

bwinkler
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Jesper

Nå!

Jo, hvis det er pæne billeder som ikke kan stedbestemmes og orienteres.

Jeg har mange gange forgæves søgt, at få et eller andet billed af f.eks. et stjerneområde eller nogle månekratere identificeret, hvilket næsten altid er umuligt hvis der ikke er angivet retninger og forstørrelse mm. ja selv mine egne billeder som jeg ofte sjusker med kan jeg ikke finde ud af igen.

Ja så vend dem dog rigtigt, det er jo bare det jeg beder om, det vil NASA da vel også mene, der er da som regel afmærket hvordan de vender.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Jupiter fra Aalborg' er lukket for nye svar.