› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter den 22/4 2017
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 99 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. april 2017 kl. 22:52 #159845
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Lørdag den 22/4 var seeingen middelmådig, ret blafrende.
Derfor arbejdede jeg med C14’eren i primærfokus, 3910 mm brændvidde.
Der tog jeg denne RGB mosaik af planeten.
Umiddelbart efter tog jeg denne i CH4 absorbtionsbåndet ved 889 nm.
Kombinationen af C14 med ASI290 MM kamera er virkeligt godt til CH4, hvor der er kronisk lidt lys. Men jeg klarer alligevel 10fps.
Omkring midnat var seeingen blevet lidt bedre, så jeg havde skruet 2X powermate på. Med den fangede jeg GRS junior på jupiters meridian. GRS ligger ude på kanten og titter frem.
Aftenens bedste seeingen/transparens kom omtrent da Jupiter krydsede meridianen. Der var GRS også godt fremme.
23. april 2017 kl. 23:32 #159848
Der var også lige et brugbart sæt i Ir, taget med Astronomik 807 nm longpass.
24. april 2017 kl. 09:03 #159855
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Jens
Flotte billeder!
Hvordan billedbehandler du?
På den klassiske måde med AutoStakkert? – eller benytter du WinJUPOS?
24. april 2017 kl. 16:49 #159863
Hej Leif Hugo.
Billederne er lavet efter “dogme” metoden.
Jeg bruger firecapture til optagelsen. Det er en stor fordel at der kan være predefinerede settings til hvert filter.
Med den store optagehastighed på ASI290MM, jeg kører gerne omkring 115 fps ved 800×800 ROI som jeg har brugt, kan jeg lave 2000 frames på ca 20 sekunder. Det vil sige at R+G+B ligger på <90 sekunder, inklusiv fokusering mellem filtrene. Selv om Baader filtrene er parfocale, skal der alligevel lidt til mellem R og G+B.
Optagelserne stakkes i Autostakkert, og derefter wavelet i Registax.
Den endelige kombination sker i Photoshop, jeg bruger blot den gamle CS2, den virker fint til dette. That’s it.Jeg vil mene at 90% af resultatet er at jagte den gode seeing (kan være nogle få minutter) og så kende sit udstyr. Øvelse og øvelse, det er nøglen.
mvh
Jens24. april 2017 kl. 18:45 #159877
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Jens
Du sku’ ha’ haft min seeing
Nogenlunde samme detaljer visuelt som dit foto med GRS med 14″, bare skarpere. Måske lokal seeing i dette tilfælde. Ved vind fra vest,sydvest og nordvest har jeg 15-20 kilometer fjord. Bare et gæt, ved det ikke.
24. april 2017 kl. 19:46 #159879
Tja, seeingen var i bedste fald nogenlunde.
Her er en film (let komprimeret) af det Ir billede vist ovenfor:
http://www.egeskovobs.dk/diverse/jup-170422-ir.mp4
Det var aftenens bedste seeing.
24. april 2017 kl. 19:55 #159880
Uff, Jupiter stod heeelt stille hos mig. Intet danseri overhovedet, så det bliver spændende med en nat med C14 og god seeing og en røvfuld billeder
24. april 2017 kl. 20:35 #159882
Jeps, jeg glæder mig også.
Jeg ved at C14’eren er optisk god, idet jeg har testet det med Ronchi gitter. Den viser fine lige linjer på stjernerne, og lider ikke af astigmatisme og andre grimme ting. Så jeg har en forhåbning om at det ikke er instrumentet, men næsten altid (desværre) seeingen der sætter grænsen.
Jeg husker at Emil Kraaikam (Mr AutoStakkert!) engang på et foredrag sagde at seeingen lige så meget er bestemt af vind som af jetstrøm. Hvis det blæser kraftigt, så bliver det også derefter..
mvh
Jens24. april 2017 kl. 21:02 #159884
leif.hugoDeltager- Nova
Jens.Jacobsen wrote: Hej Leif Hugo.Billederne er lavet efter “dogme” metoden.
Det havde jeg på fornemmelsen.
Med ASI290MM er der jo masser af tid når du kan nå alle 3 filtre på 90 sekunder.
24. april 2017 kl. 22:07 #159895
Jens, det kan være, at de 2 kikkerter er lavet samme dag i Torrance
Under alle omstændigheder så ser billeddannelsen hos mig fin ud, på linie med de bedste SCTer, jeg har set i. Jeg kender også historierne om C14 teleskoperne, og det kan stadig godt være lidt lotteri, uden at der kommer direkte dårlige ud, som specielt de orange er berygtede for og de helt sorte indtil nogenlunde der, hvor Celestron i en periode var ejet af dem selv. Så min C14, købt via et dødsbo “som beset”, var lidt gambling, men trods alt “billig”.
24. april 2017 kl. 22:20 #159897
michal.powalkoDeltager- Moon
Hej Jens, flot billede… Vi i Gårslev (som ligger efterhånden ikke længe væg fra Dig
) havde også OK seeing og jeg kunne prøve at optage Jupiter for første gang kl 23:30….
Udstyr: Meade 8″ LX90, 2″ Diagonal, GSO 2.5x Barlow (1.25″), Canon 60D
Software: Registax v6, stack af 500 frames (limit Q >= 95%)
Hilsen
Michal
24. april 2017 kl. 23:19 #159900
Hej Michal.
Den LX90 tegner rigtigt godt
Billedet er rigtig godt, måske en anelse lyst efter min smag.
Hvis du vil, så prøv at stacke med Autostakkert istedet. Jeg syntes Autostakkert giver en tand mere end registax.
Men Registax har den bedste Wavelet, så den skal du også bruge.
mvh
Jens25. april 2017 kl. 10:33 #159915
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jens. fine billeder.-For mig er det også altid interessant at se avi-filer, det er jo dem vi sidder og fokuserer på foran skærmen.-Hvilket program bruger du til at konvertere fra avi til mp4.-Har en del avier liggende helt tilbage fra 2010.
25. april 2017 kl. 10:39 #159916
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg husker at Emil Kraaikam (Mr AutoStakkert!) engang på et foredrag sagde at seeingen lige så meget er bestemt af vind som af jetstrøm. Hvis det blæser kraftigt, så bliver det også derefter…
Det kan gå begge veje. Vind i sig selv er IKKE et problem, blot vinden har en helt ensartet temperatur. Noget af det bedste seeing, jeg har set, var på Avnø i en brandstorm af en kuling. Stjernerne stod fuldstændig roligt ved 400x på min 12″, blot jeg sad i læ af en hæk, så teleskopet ikke rystede.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter den 22/4 2017' er lukket for nye svar.