Jupiter bælter, zoner, vinde m.v.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Jupiter bælter, zoner, vinde m.v.

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af Finn. This post has been viewed 132 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa

Jeg er blevet spurgt om der ikke findes nogle referencer på de forkortelser der bruges når Jupiter beskrives.

Jeg har hevet et ældre kort frem som jeg lavede for et par år siden til eget brug og har opdateret den med data fra 1. januar 2014.

Det er længe siden jeg har brugt kortet, så jeg ved ikke om det er den 100% korrekte version. FORBEHOLD TAGES

Selvfølgelig (korrekt) er syd op og Jupiter drejer mod højreLOL

Bælter, zoner og vinde er placeret ud fra WinJUPOS data om placering – Jovigrafiske breddegradder opdateret med New Horizon Data.
      LRS, GRS, WSZ og nogle A(nti-cycloner) er tegnet ind på kortet ud fra 2. jan. data. Kun breddegraden er korrekt placeret.

Først et fladt kort

Da Jupiter ses fra forskellige vinkler alt efter hvor Jord/Jupiter befinder sig er en projektion ofte rigtig rar at have.

Bælte og zone delen af kortet projekteret op på Jupiter kuglen.
      (Simple cylindrisk projektion – Breddegradder Planetografiske.)

Vinde
      (Simple cylindrisk projektion – Breddegradder Planetografiske.)

Håber det kan bruges.

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Herligt Lars, du har da vist lagt noget arbejde i de kort, ret godt lavet

Det har jeg savnet når i smider om jeg med forkortelser af bælter, zoner og vinde, både her på Forummet og på 2astro, så nu kan man da følge med i hvad i snakker om og nyde billeder og animationer endnu mere sådan flodt.

mvh FinnFinn2014-01-03 17:37:20

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Tak Finn, rart du kan bruge det.

Opdat 4. jan

Her er en lille animation med data fra WinJUPOS. Tingene ser ud til at passe nogenlunde.
          Billeder er fra d. 28 Dec 2013. Så placering af Anti-cycloner, GRS, WSZ, LRS passer fint. BA er forskudt.

Nightsky2014-01-04 00:32:11

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Det kan du tro jeg kan, og sikkert mange andre der også nyder Jupiter billeder.

God animation der giver et godt overblik af hvor de forskellige bånd og zoner faktisk bliver adskildt.

mvh Finn

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Jupiter bælter, zoner, vinde m.v.' er lukket for nye svar.