› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Jupiter
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 8 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 64 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. juli 2011 kl. 17:22 #66064
edbbobDeltager- Super Nova
Den sidste uges tid, har jeg bemærket Jupiter når den stod op i de tidlige morgen timer. Første gang, var jeg lamslået over hvor meget lys der kom fra planeten. I nat startede jeg med at lege lidt med foto gennem min nye barlow, på min 80 mm Apo. Da solen begyndte at stå op (ikke at den gik rigtigt ned), hentede jeg et okular, og drejede kikkerten over mod Jupiter. Den er noget af det smukkeste jeg har set igennem okularet indtil nu. Efter at have pillet lidt ved focus, stod månerne knivskarpt, og samtidig var båndene i Jupiters atmosfære helt tydelige. Stod et kvarter og glanede ned i okularet, men jeg sagde: “det var lige godt vildt” adskillige gange. Til sidst prøvede jeg at tage et billede:
Billedet kan slet ikke gengive det fantastiske syn, det var at kigge gennem okularet. Faktisk kunne jeg se en måne mere, hvis jeg koncentrerede mig lidt- Det gav mig virkelig lyst til at huske at kigge noget mere, i stedet for at se universet gennem et kamera, som en anden japansk turist
Vh
EdbBob
10. juli 2011 kl. 17:25 #66065
tommyfDeltager- Neutron star
Nice, har aldrig selv oplevet planeterne som skarpt, en gang for 2 år siden, men eller ikke, jeg kan normalt kun lige fornemme de 2 bånd som standart.
10. juli 2011 kl. 19:32 #66069
teejayDeltager- Super Nova
Flott bilde
Har du flere detaljer ?
TeeJay
10. juli 2011 kl. 19:42 #66071
@Teejay
Jeps! Og sorry.
Billedet er taget gennem en Astro 80 mm f/7 Apo, via en TS ED Barlow, med 2x40mm forlængerrør, før kameraet (ca 1500 mm brændvide). 100x 1/100s + 10x 1/10s, iso100, Canon 550D, EQ6 Mount.
Vh
EdbBob
10. juli 2011 kl. 19:48 #66074
Tommy LinnerudDeltager- Giant
Så gøy! Dette gir mersmak og gleder meg til himmelen blir mørkere igjen.
10. juli 2011 kl. 19:56 #66075
kennethkDeltager- Nova
Meget flott bilde EdbBob! Hvordan har du satt bildene sammen, stacking, program osv? Har samme kamera som deg så det er litt moro å se at man kan ta planetbilder også med DSLR
10. juli 2011 kl. 20:00 #66076
mikael_joeDeltager- Super Nova
Sidste gang Jupiter var højt oppe tog fangede jeg også jupiter med et DSLR på en 10″ dobson 🙂
10. juli 2011 kl. 20:34 #66081
Tak allesammen. Ville egentlig bare minde fotograferne om hvor vildt det er at kigge gennem okularet
@KennethK
Jeg har prøvet at skyde HD video af månen med 550’eren, men selvom det selvfølgelig slider meget på spejlet i kameraet, foretrækker jeg pt at skyde RGB raw i maks opløsning. Raw filerne laver jeg om til 32 bit Open-EXR filer i Adobe After Effects. Jeg “fremkalder” 100% neutralt i raw import modulet, og skyder med “Daylight” WB.
EXR filerne stabiliserer jeg i NukeX (VFX software til film med 32 bit lin workflow). Derefter stacker jeg (også i NukeX) og justerer gamma og kontrast. Jeg prøver at undgå sharpen filtre, men billedet af Jupiter er hjulpet meget frem af sharpen, og kontrast. Jeg vil tro at det ialt tog ca 15 min at lave billedet, på en meget hurtig Mac med et hurtigt Raid.
De sidste par dage/nætter har jeg leget med Maxim sammen med 550’eren. Det kan meget af det jeg selv har fundet på i Nuke, og så en ordentlig bunke mere. Rimelig stejl indlæringskurve, men det program kan næsten alt. Ulempen er at det kun kører på min sløve laptop, og at jeg endnu ikke føler mig helt tryg ved fits filerne. (De virker ikke i Nuke
)
@Mikael,
Ser man det… Du har også en Dobson. Overvejer lidt at bygge mit NexStar AZ mount fra C8’en om til Apo’en. Som et solidt goto grab’n’go, men en dobson ville have været perfekt i morges.
Vh
EdbBob
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter' er lukket for nye svar.