Jupiter

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jupiter

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 370 timescb. This post has been viewed 370 times. This post has been viewed 370 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Ca. kl. 23:00 er 3 planeter synlige på himmelen fra min posisjon (Mars, Jupiter og Saturn). Dette er første gangen 3 planeter er synlig hos meg, siden jeg begynte med astro-fotografering for 15 år siden. Altså et sjeldent skue og samtidig fascinerende. Jeg nøyer meg med å vise et opptak av Jupiter, siden planetfotografering ikke lenger er prioritert. Synes DSO er mer interessant. 🙂

Teleskop: SCT C9,25 XLT.
      Kamera: IS DBK 21 – 618.
      Barlow: Televue 2,5 x pm.
      Montering: S.W. HEQ5 Pro.

Jupiter-05-2

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

God optagelse Rune. Det ser ud til, at de lyseste områder er brændt lidt af.

Mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Takk for det, Torben. 🙂

De ble slik, siden jeg ønsket å fremheve ekvatorialringene.

Mvh Rune.

Claus Agerskov
          Deltager
            • Moon

Uranus og Neptun burde du også kunne finde, selvom de er ikke er synlig med det blotte øje.

Uranus er en del længere mod øst og Neptun mellem Jupiter og Saturn tættest på Jupiter.

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Takk for kommentaren, Claus.

Da blir det 5 planeter fra min posisjon, selv om kun 3 av dem er synlig uten teleskop. Ganske utrolig !!! 🙂
              Burde jo sjekket dette litt nøyere med Stellarium, før jeg skrev 3 øverst.

Mvh Rune.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.