› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter 27 juni 2009
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 8 mÄneder siden af bwinkler. This post has been viewed 106 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
27. juni 2009 kl. 10:30 #18074
andreas- Super Giant
SĂ„ var det endeligt tid til at fĂ„ testet mit nye HEQ5 pro mount sammen med ED 100’eren.Det er jo desvĂŠrre lidt svĂŠrt med antallet af tĂ„ger og galakser der kan ses pĂ„ denne Ă„rstid, derfor var Jupiter er oplagt emne. Godt nok fik jeg startet ud med en “Poor alignment” men det mĂ„ komme med tiden, evt. med ligt hjĂŠlp fra nogle af jer. Det lykkedes mountet at finde hen til epsilon Lyra og jeg fik oplĂžst dobbelt dobbelt stjernerne uden problemer, derfor mente jeg at opstillingen var rimeligt fornuftig.Jeg filmede et par tusinde billeder af Jupiter, alt imens den stod og hoppede og dansede. Jeg kunne ikke undgĂ„ at tĂŠnke pĂ„ Jesper der plejer at skrive, at der ikke er mere end en til to dage, pĂ„ et Ă„r, der er egnede til gode planet fotos, i nat var bestemt ikke en af dem!her er resultatet af 552 billeder (taget ved 60 frames pr. sek) stacket og behandlet i registax 5.Og nĂ„ ja en lille bonus info mountet kĂžrte super…sluger bare lidt mere batteri end min bil-starter virker til at ha’.27. juni 2009 kl. 10:52 #18075
bwinklerDeltager- Nova
Hej Andreas
Trods seeing og vejrlig mm. synes jeg det er et flot billed, hvad tidspunk foregik optagelserne i??27. juni 2009 kl. 11:01 #18076
andreas- Super Giant
Hej Bjarne
Jeg tog billederne kl. lidt over kl. 2, da jeg ikke lÊngere kunne fÄ Þje pÄ ring tÄgen i lyra.(Jeg havde sovet frem til kl 1, da det ikke var mÞrkt nok til at se ret meget fÞr)Billedet er taget med 2x barlow ImagingSource DMK 21AF04.AS (venligst udlÄnt af SÞren) og IR-filter.27. juni 2009 kl. 11:11 #18078
tommyfDeltager- Neutron star
Den er ski flot, har aldrig vÊret bare tÊt pÄ det reslutat du har der, flot.
27. juni 2009 kl. 15:35 #18081
outlookDeltager- Super Nova
Testen faldt da heldigt ud. UdmĂŠrket foto af kĂŠmpen som vi kommer til at se meget mere til.
Det ligner lidt mit eget foto blot i farver taget med en 102 mm mak 4SE fra den gang planeten osse stod lavt over horisonten:Celestron SLT montering, Philips SPC900NC webcam og UV/IR blok filter. Resized og behandlet i Registax.outlook 2009-06-27 15:41:38
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. juni 2009 kl. 16:30 #18084
tommyfDeltager- Neutron star
Begge fine skud, ved i om man skal bruge UV/IR til Meades LPI?
27. juni 2009 kl. 17:28 #18085
andreas- Super Giant
Tak for kommentarene. Med hensyn til brug af UV/IR filter pĂ„ LPI’en hmm… er det sort hvid i sĂ„ fald kan det vĂŠre en fordel. Jeg bruger det fordi jeg tidligere har fornemmet at fokus ikke var ordentligt, og for at fĂ„ ordentligt kontrast i fokus benyttes filteret.
27. juni 2009 kl. 18:06 #18086
bwinklerDeltager- Nova
Hej Andreas
Tak for disse oplysninger, ja det bliver jo nÊsten ikke mÞrkt i denne tid. Jeg har ogsÄ dette kamera som jeg er glad for, det giver et meget jÊvnt billed. Jeg har ogsÄ eksperimenteret med forskellige filtre ved billeder optaget i dagslys eller nÊsten, har haft gode erfaringer med et IR-pass filter, men her er efter min mening kameraet ikke fÞlsomt nok, sÄ her benytter jeg som regel et Mintron-lowlight kamera. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Jupiter 27 juni 2009' er lukket for nye svar.