› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jupiter 25/7-09
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 100 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. juli 2009 kl. 18:17 #18795
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej alle,
Her er så Jupiter fra 02.30 i nat med den røde plet, der er ved at løbe ud over kanten til venstre og nedslagsområdet i toppen.
Billedet er roteret, så syd er op og planeten roterer mod venstre.Som sædvanlig taget med Intes MN56 5″ f/6 Mak-Newt + 5x Powermate + Qcam5 + IR-pass altsammen på Gemini monteringen.
25. juli 2009 kl. 22:22 #18800
niveDeltager- Super Nova
Hej Lars . Det ser godt ud , man kan se nedslagsområdet
Flot billed .
Er det en 5″ ? Den er ret god den MN56 5″ f/6 Mak-Newt .Håber selv at nå at fange jupiter med nedslagsområdet !!26. juli 2009 kl. 00:00 #18804
Hej Nils
Tak skal du ha’!
Ja, den lille russer er forbavsende god.Nedslagsområdet er faktisk ret let, der er god kontrast i forhold til GRS.
Området ligger på medianen ca. 2 timer efter den røde plet, så i nat er ikke så god.
Dog er det blevet opfordret, også at fotografere Jupiter uden nedslagsområdet, da der måske kan komme flere nedslag.26. juli 2009 kl. 01:01 #18805
Her er en fra kl 02.43, som jeg synes er blevet ret god >
26. juli 2009 kl. 11:42 #18808
jesperDeltager- Neutron star
Hej Lars,
Superflot. Imponerende hvad den lille Intes kan klare i de rigtige hænder. Dens tidligere ejer gjorde det ikke nær så godt.
26. juli 2009 kl. 12:42 #18809
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har også været ude og se på Jupiter i disse dage. Jeg kan overhovedet ikke få noget frem der bare minder om de detaljer med min 8″ SCT og 2.5X powermate
.
Jeg bruger et farve DBK21 (jeg ved godt jeg skulle have købt et monokrom kamera, men jeg fik farvekameraet billigt.) Måske jeg skulle eksperimentere med en 5x powermate og et IR pass filter. Hvilket IR pass filter bruger I?
26. juli 2009 kl. 13:04 #18810
mejerDeltager- Super Nova
Hej Lars
Jeg har dig lidt mistænkt, for at have taget et billede af en plakat du har hængende på din væg.
Super fint billede.
Mejer
26. juli 2009 kl. 19:05 #18819
morten wrote: Jeg har også været ude og se på Jupiter i disse dage. Jeg kan overhovedet ikke få noget frem der bare minder om de detaljer med min 8″ SCT og 2.5X powermate
.
Jeg bruger et farve DBK21 (jeg ved godt jeg skulle have købt et monokrom kamera, men jeg fik farvekameraet billigt.) Måske jeg skulle eksperimentere med en 5x powermate og et IR pass filter. Hvilket IR pass filter bruger I?
Hej Morten
Prøv først at gå den anden vej – tag nogle billeder UDEN barlow.
Jupiter bliver ganske lille, men der skal stadig være detaljer.
Og fokusering bliver _meget_ lettere.Fokus betyder næsten alt. Prøv evt at lave en fokusmaske, feks. denne Batinov maske, og fokuser så på en klar stjerne.
De der Meade SCT’er kan lide noget så frygteligt af mirror slash, hvor hovedespejlet ryster eller vipper ganske lidt, når der fokuseres. Det gør fokuseringen næsten umulig.
Den vind vi har i går og i dag er nok til at ryste teleskopet, så spejlet ryster og det smadre fotos.Jesper, 1000 tak skal du ha’ (selvom jeg ikke helt tror på det
)
Jeg har sat en Moonlite fokuser på russeren og det har hjulpet gevaldigt. Det handler vel også om at lære sit setup godt at kende. Og så er en lille super optik åbenbart bedre end end en stor og middelmådig optik….Mejer, hehe nu afslører du mig. Ej, det er den store plakat der er hængt op over vores hoveder
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jupiter 25/7-09' er lukket for nye svar.