Jupiter

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 35 timescb. This post has been viewed 35 times. This post has been viewed 35 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Tidlig igår kveld så det riktig fint ut med klar og skyfri himmel. Jeg bestemte meg derfor for å rigge opp utstyret i håp om å fotografere Jupiter sent på kvelden rundt midnatt. Ved 22:00 – 22:30 tiden var teleskopet ferdig alignet og jeg dreiet over mot Jupiter. Flott å se på i okularet (Baader Hyperion 31mm m/72º synsfelt).

Kl. 23:00 …. Ooops, skyene ankommer og ser ut til å ødelegge en flott fotokveld. Kl. 23:30. Kameraet er tilkoblet og Jupiter plassert på laptop`en. Kl. 23:45 – Klar til opptak: Svake skyer gjør planeten sløret og utydelig ….. venter 15 min., så skyer det enda mer til og jeg må droppe hele opplegget.
      Dette var 3. gang på rad at skyer forstyrrer og ødelegger et video-opptak av Jupiter. Cry (Better luck next time). Thumbs%20Up

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Ja, bedre held næste gang. Kender kun alt for godt følelsen af at have slæbt alt udstyret frem, blot for at se skyerne trække ind over, lige som man er klar.

I det mindste fik du kigget lidt i okularet. Min personlige holdning er at det er mere værdifuldt end de bedste billeder. Første gang jeg så Jupiter og dens måner, var jeg ved at tabe hagen. Nogle gange opfører jeg mig som en japansk turist, der ser hele ferien gennem et kamera. Af samme grund, tager jeg ikke længere kamera med når jeg rejser. Man får billeder med hjem alligevel, de ligger bare på den akustiske harddisk inden i kraniet…

Vh

EDBBob

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

EDBBOB wrote: Min personlige holdning er at det er mere værdifuldt end de bedste billeder.

Det er jeg igrunnen enig i. Det å observere “live” gir egentlig en større opplevelse enn det å kikke på bilder. Jupiter er igrunnen “majestetisk” å se på gjennom okularet med C9,25 + okular og barlow. Satelittene rundt planeten er som små lysende erter rundt en grapefrukt og gir et lite Wow, nesten hver eneste gang!Tongue
          Det å kunne dokumentere hva man ser rent fototeknisk, er allikevel et “must” selv om det krever litt mer. Jeg har enda et stykke igjen før jeg er tilfreds med resultatene på planeter og tåker. Her er det fortsatt endel som må klaffe.

Mvh Rune.

John
          Deltager
            • Nova

Hej

At se en måne forsvinde bagom Jupiter, eller følge dens skygge henover skiven “live”, bliver man vist aldrig træt af. Jeg er blevet bedre til at udnytte de få gode nætter, så mens et teleskop og camera langsomt samler fotoner, bruger jeg tiden i en god stol med en varm kop te og nyder himlen visuelt. Jeg har stadig min første montering, den har ikke goto, men den kan tracke objekterne. Visuelt skifter lidt mellem en lille 70mm refraktor eller min mak127 med binoviewer.

hilsen John

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Ikveld må seeingen har vært rundt 7 – 8 på Jupiter. Jeg fikk et lite Wow ikveld da jeg kikket inn i okularet. Stormen var synlig og jeg kunne se hele 8 av Jupiter`s måner. Det har ikke vært mulig siden jeg kjøpte C9,25.

Istedet for å fotografere Jupiter, valgte jeg M45. (10 x 50”).

Mvh Rune.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Jupiter' er lukket for nye svar.