Jupiter

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jupiter

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af outlook. This post has been viewed 347 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Mand, det er da utroligt hvad sådan en 80 mm ED kan præstere…Fandt dette foto på CloudyNights og taget med sådan én og SPC900N webcam samt en 5x barlow:

Der er noget der kan ligne atmosfærisk dispersion på giganten, men jeg glæder mig til at jeg kan prøve det samme en dag en gang Jupiter står højere på himlen og i opposition.Smile

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej

Dette har jeg taget med min SW 80mm ED PRO. Det er da ganske godt også.

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej

Jeg har prøvet at fange Jupiter et par gange (8″nevt., 2 eller 5 x barlow og qcam5 color),

dog uden der er kommet noget brugbart ud af det .Thumbs%20Down

Jupiter skal nok længere op på himlen for at få noget brugbart ud af det. ?

Hilsen Nils Vest

nive2008-11-07 14:27:05

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Ikke dårligt, Morten. Faktisk et udmærket billede. Kan du huske tidspkt. for optagelsen og hvor langt oppe var Jupiter. Jeg har prøvet tidligere i år, først dette med en 4″ mak rent ud af posen med NPC900 hvad der svarer til ca. 300x forstørrelse visuelt:

Og vel er den brugbar, men ikke ligefrem OK så mak’en blev pumpet til F26 og det gjorde heller ikke giganten meget bedre:

Der blev ikke flere detaljer synlige af den grund. Planeten har jo heller ikke været noget taknemmeligt objekt i år. På kalotten kan ses en artefakt. Ikke noget på Jupiter, altså! Ja, planeten skal godt nok længere op på himmelhvælvingen. Men så prøver jeg også med C80ED som jeg jo lige har fået og mak’en til en sammenlignende test. Tongue

outlook2008-11-07 16:09:52

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

morten.brix
            Deltager
              • Super Giant

TakkerSmile

Info om billedet er her:

80mm ED – Philips webcam – Okular proj. -15mm – 3Xbarlow – ca.2000frames
              Stacket – registax – 10-06-2006

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Syntes dengang og stadig at Mortens foto er blandt de bedre jeg har set.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Fine billeder af Jupiter hver især. Umiddelbart ser Mortens optagelse fin ud. Men man skal være forsigtig med kontrast og sharp, for nogle gange virker billedet skarpere, men er det i virkeligheden ikke – forstået på den måde, at man ikke ser flere detaljer.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Og Torben, det har du faktisk ret i. Umiddelbart ser den jo imponerende ud og er det også ikke mindst pga. af en tilsyneladende 3D effekt som følge af kontrast og sharp osv., men når det så er sagt så synes jeg altså mest om den første som ser mere naturlig ud og også større! Bemærk at både mit lille billede af Jupiter og det store samt Morten’s viser den samme blålige dispersion. Da de er optaget med forskellige kikkerter må det være atmosfærisk dispersion eller en eller anden optisk effekt i hvert fald.

Hilsen Leif,

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Jupiter' er lukket for nye svar.