Jupiiiii…ter

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Jupiiiii…ter

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af johnni. This post has been viewed 219 timesgade. This post has been viewed 219 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova
      Hejsa

Forestil jer en aften med gode seeing forhold. Det havde jeg i aftes mellem 22 og 24. Nu synes jeg ikke at diverse farvefiltre yder planeten retfærdighed for at fremme kontrasten mellem fx bælterne. Derfor bruger jeg kontrast boost’ere i stedet som fx Meade’s Lunar & Planet filter eller Baader’s contrast booster. De fremmer kontrasten uden at give planeten en unaturlig “farve”.

Med til historien hører også et par gode okularer, men først med TeleVue’s 8 mm Plössl ramte jeg det bedste forhold mellem “seeing kontra best view”. Det har altid haft ry for at være et godt planet okular og skuffede heller ikke her i 8″‘eren ved 250x forstørrelse.

Sjældent har jeg set gasgiganten stå så godt med detaljer i hovedbælterne synlige! Endda til tider med hvide pletter og et par mørke pletter ved bælterne og en ved GRS som heldigvis også viste sig på det tidspunkt. For at give et eks. på hvad jeg rent faktisk så i aftes har jeg lavet et eks. her med et nedskaleret billede som nogenlunde angiver størrelsesforholdet og hvad jeg så med 8 mm okularet:

Ikke dårligt at se i okularet!!

Og her bare med Baader’s 6 mm orthoskopisk okular ved 340x forstørrelse, men det stod dog ikke helt så tydeligt i okularet som det ses her:

Men helt sikkert sådan hvis planeten var længere op på himmelhvælvingen ved samme seeing. Helt igennem en god aften ved okularet!

outlook2009-09-16 10:37:48

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

johnni.gade
        • Giant

Udmærket! Med ordspil og det hele 😉

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Jupiiiii…ter' er lukket for nye svar.