Jul og nostalgi

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Jul og nostalgi

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af troels. This post has been viewed 31 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har givet mig selv en julegave og åbnede pakken i dag.

Min første rigtige kikkert var en ækvatorial refraktor, en 60 mm f/15 Unitron, som jeg købte i maj 1975 og havde stor glæde af i flere år, og jeg har observationsbøgerne fulde af gode oplevelser med kikkerten, som senere blev opgraderet med el-motor på timeaksen.

Så fik jeg på et tidspunkt en større kikkert, og min 60 mm blev solgt, men jeg fik her i december muligheden for at sikre mig ikke alene en ægte 60 mm Unitron, men netop “den” 60 mm, så det er en gammel ven, som er vendt hjem.

Her er to billeder af kikkerten, juli 1975 og december 2014. (Det er 1975-billedet øverst…)

Jeg har efterhånden adskillige kikkerter, så det er ren nostalgi, men den skal da lige prøves.

Jeg fandt aldrig Pluto med den i sin tid, men hvem ved…?

mvh
      Lars

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Tillykke Lars!

Det er jo et supergodt instrument, havde selv lejlighed til at kigge i en 75 mm ( som Unitron kalder en 3″) for ikke så længe siden. Har din stadig den røde “neglelak” på linsecellens skruer?

Og så ser den jo godt ud, det er jo en rigtig kikkert!

mvh
        Jens

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Lars

Herligt billede Smile. Ja tiden går – og den fotografiske kvalitet er forbedret. Det skulle ikke undre
          mig, at billedet fra 1975 er taget på en Agfa-film.

Her er en farvekorrigeret version.

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Lars, var du rødhåret i dine unge dage??
            Smile

mvh
            Jens

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Lars, var du rødhåret i dine unge dage??SmilemvhJens

Nej, det hed vist leverpostejfarvet eller “kommunefarvet“. Samme farve som jeg har endnu, bortset fra et par grå stænk

Billedet, som nok er taget på en AGFA Ct-18, er blevet lidt rødt med årene, så det kan godt snyde, når man vil farvekorrigere. Kikkerten kan måske bruges som udgangspunkt. Den er helt hvid.

mvh
              Lars

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Herlig tråd! Godt at se, at et gammelt instrument er vendt tilbage til sin rette ejermand.

Thomas, Bornholm

alan
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Lars

Det må være sjovt at blive genforenet, på billedet ser det ud til at du er ved at “se” på solen. Kan du huske omstændighederne for billedet.

Det skulle vel aldrig være den solformørkelse der var midt i 70erne.

En af mine skolekammerater havde en kikkert og vi stod på samme måde og så på solformørkelsen, det var nok her min interesse for astronomi blev grundlagt.

Alan

troels
                    • Planet

troels
                      • Planet

Det gamle billede kan endda godt tåle lidt mere farvekorrektion, som det ses her.
                      Det er utroligt, hvad man kan gøre ved gamle, misfarvede dias. Agfacolor har altid været for rød. Også når den er frisk.

PaintShop Pro har en funktion, der hedder “Fade Correction”, som kan udføre mirakler. Jeg har brugt en del tid på at restaurere gamle familiefotos, så jeg er nok mere erfaren i det end i deep sky justering.

Ja, det ser ud som om, der er gjort klar til solprojektion på en hvid papskærm.
                      Og undskyld, at jeg lige kom til at sende en besked, inden der var noget indhold.

Glædelig jul til alle,
                      Troels

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Billedet bliver bedre og bedre, men håret er stadig for mørkt/brunt

Billedet er taget af min mor engang i juli 1975, og jeg kigger efter solpletter. Jeg har ikke den nøjagtige dato eller noget notat fra dagen, så jeg har antagelig vist dyret frem for nogle beundrere.

Solformørkelsen i 1975 var den 11. maj 1975 kl. ca. 7.30, og kikkerten blev købt dagen før, så solformørkelsen blev den første observation med denne kikkert.

Det var ret skyet, men jeg fik set maksimum, og det hele blev foreviget med mit Kodak Instamatic.

Her er siden fra observationsbogen, stedet er Åbyhøj, hvor jeg boede i min studietid:

mvh
                        Lars

troels
                          • Planet

Den skal da også lige peppes lidt op og males hvid! Sådan:
                          Desværre er der ikke en knap til at gøre et uskarpt billede skarpt – på en pæn måde.
                          Det er jo ikke nogen stjernehimmel Big%20smile

Venlig hilsen
                          Troels

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Jul og nostalgi' er lukket for nye svar.