Jordens tvilling holdes hemmelig

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Jordens tvilling holdes hemmelig

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af rune. This post has been viewed 85 timescb. This post has been viewed 85 times. This post has been viewed 85 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

2mas
    Deltager
      • Nova

michaelb
        • Planet

Der var offentlig foredrag på Århus Uni i tirsdags, hvor en meget sød forsker(inde) fra San Jose University som også arbejder på Kepler missionen for NASA holdt et foredrag om missionen.

Hun hintede om dette og andre spændende opdagelser der ikke er offentliggjort endnu (som mere komplekse målinger der viser flere planeter i omløb om samme stjerne, osv)..

Fantastisk foredrag – og fantastisk mission. Glæder mig til at se hvade de publisere næste år 🙂

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Er det kun mig der synes det, eller er der opdaget specielt mange i Svanen (Cygnus)?
          Muligt at det er fordi de har koncentreret sig om dette området i søgningen og at det kun er tilfeldigt.

Men ja, det bliver spennende at se resultaterne til næste år!

Bjørn T. Jønsson2010-06-18 04:44:45

Mvh,
          Bjørn

michaelb
            • Planet

Kepler kigger KUN i Cygnus, og viger ikke blikket derfra andet end når den skal dreje 180 grader for at sende inforationen tilbage til jorden.

Den kigger direkte ind i mælkevejen der, så der er en relativ høj koncentration af stjerner i den retning.

Så det er derfor der er opdaget så mange opdaget lige der 🙂

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Jo, jeg læste det om Kepler-projektet, men det er da opdaget flere der før Kepler kom ind i billedet osse? Muligt jeg husker forkert, men det rinder mig i hu at der er opdaget også flere store exoplaneter i det området af rummet.

Havde det ikke været fantastisk hvis vi fant ud at der var en rekke interessante planeter at utforske i et relativt lite område? Da vilde tanken om at sænde en ubemannet sonde dit dukket op hurtig, tror jeg.

Mvh,
              Bjørn

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova
                Interessant dette Kepler prosjektet og det skal bli spennende å lese hva Nasa har funnet i februar neste år. De trenger nok endel tid på å analysere og verifisere innkomne data før resultatene publiseres. Finner de en steinplanet innenfor den beboelige sonen fra moderstjernen som inneholder vann og andre nødvendige betingelser for liv, ville dette være svært interessant for både Nasa og ESO.

Sjekk forøvrig her: Kepler – Prosject

Rune CB.2010-06-18 13:05:08

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Jordens tvilling holdes hemmelig' er lukket for nye svar.