› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson Igen-Igen :)
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 616 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. november 2014 kl. 04:16 #124413
edbbobDeltager- Super Nova
Wip og alt det der.
Det er jo nok ikke fordi i ikke har set et billede eller to af Jones-Embersen 1 før, men jeg har i et stykke tid haft lyst til at prøve at bruge nogle af de Crowd Imaging teknikker mm. jeg efterhånden har lært, på det gamle Jones-Emberson projekt.
Idag måtte jeg derfor starte med at redde en af de fire 2TB eksterne diske som projektet lå på. Det lykkedes heldigvis. Diskene var stripet og spejlet til et Raid10, så ved at skifte diskene over i andre kabinetter, kunne jeg heldigvis redde et stripet sæt.
Det var ikke fordi jeg ikke brugte tid på den gamle version, men når jeg begyndte at kigge i de gamle PixInsight projekter, var der mange ting jeg havde lyst til at gøre anderledes, så jeg startede helt forfra.
Her følger en nørdet beskrivelse af arbejdet i PixInsight (sådan i grove træk, da jeg sikkert har glemt et par ting undervejs):
Allerførst fik alle billeder croppet kanter efter behov. Alle de lineære Fits fik først en DynamicBackgroundExtraction, og derpå en LinearFit til én af filerne. Det gjorde at alle baggrunde blev flade, og havde samme ADU niveau. Dermed blev det meget nemmere at vurdere SNR, også selvom filerne varierer for meget til at SubFrameSelector kunne bruges til noget fornuftigt.
Jeg målte (Statistics) og udregnede derfor SNR på alle filerne i et regneark, og tilføjede en alpha kanal. Derefter skrev jeg en Pixelmath formel ved at overføre SNR fra regnearket til en tekstfil, og brugte søg>erstat til at lave alle paranteser, logaritmer og eksponenter). Det virkede faktisk ret effektivt, da PixelMath vinduet hurtigt bliver list fnidret ved lange formler.
Jeg endte op med R, G, B. L, Ha og OIII. Fordi de enkeltes framinger varierede meget, valgte jeg at beskære en del FOV denne gang. De sidste problemer med coverage brugte jeg alpha kanalen til at rette op på.
Derpå fik alle stacks en gang Deconvolution, med en lum maske, og starmask deringing, hvorpå jeg brugte HistogramTransformation til at skifte over til ulineær. Næste step var en mild MorphologicalTransformation, en HDRMultiscaleTransform, og en ca 40% LogicalHistogramEqualization. Til sidst strammede jeg stjernerne op med endnu en gang MorphologicalTransformation.
De processerede stacks blev mixet ovenpå de rå stacks med en lum maske, og de mørke område fik næsten ikke TGVDenoise. 😉
Derpå sorterede jeg alle (der er mange!) filerne efter FWHM og brugte den skarpeste halvdel til at lave et sæt nye stacks, som fik samme tur som de første stacks, men med lidt andre indstillinger. De blev så mixet sammen med de tidligere stacks i de lyse områder.
Så samlede jeg hele pivtøjet, til det ErikGu har lært mig hedder en superluminans, ved at lægge alle stacks sammen med endnu en Pixelmath forrmel, hvor jeg vægtede Ha dobbelt.
Med LRGBCombination lavede jeg så en bicolor og en RGB, som blev mixet (PixelMath), og baggrunden blev neutraliseret med BackgroundNeutralization. Til sidst brugte jeg lidt CurvesTransformation, til at finde en farvebalance jeg syntes om.
Derpå var det kun et spørgsmål om at lave en LRGBCombination af superluminansen og RGB mixet, og scalere lidt ned.
Der er stadig nogle ting jeg mangler at prøve af, men det bliver ikke nu
Btw, prøvede jeg at finde et par af de svage stjerner i feltet, og det når op på ca mag 23.
Vh
Morten
Image credits:
Michael Stauning, Michael Rask, Torben Taustrup, Flemming R. Ovesen, Morten la Cour, Paul Christiansen and Morten Balling.
EDBBOB 2014-11-14 03:21:53 14. november 2014 kl. 08:46 #124419
erikguDeltager- Nova
Ser veldig bra ut Morten. Har du link til siste versjon i tidligere runde som kan brukes for sammenligning.
Erik G
Erik G
14. november 2014 kl. 11:47 #124424
Hej Erik
Tak. Her er den gamle version, til sammenligning:
Jeg har altid haft en følelse af at den originale version var blevet for hård i kontrasten, og at den virkede lidt for presset. Derfor var den også resamplet ned i størrelse. Den nye version er 0,5″/pixel, og jeg har fået SNR en del højere. Versionen her er med vilje lidt mørk, men den endelige version bliver mere lysende.
I beskrivelsen fra igår, glemte jeg et par detaljer, bla at jeg her leget med en separat luminance til de “kraftige” kraftigste af stjernerne, så jeg kunne mixe et forhold på spikes som jeg syntes passede sammen. Da der er brugt syv teleskopet af meget forskellig udgave (Newton, SCT, RC og refraktor), er det lidt sjovt at “designe” sine stjerner, og det skal jeg klart lege mere med.
Vh
Morten
14. november 2014 kl. 12:10 #124426
erikguDeltager- Nova
Den nye versjonen virker mer “fyldig” skyldes det bruk av superluminans ?. Jeg ser på mine bilder at jeg får en god del ekstra når jeg bruker det. Syntes også at du har fått mer farge på stjerne i siste . Prøv å bruk Repaired HSV Separation scriptet så blir de kanskje enda finere. Bakgrunnen i det nye er etter min smak veldig nydelig. Til slutt, pass endelig på at du ikke feltet blir mindre i den nye.
Erik G
Erik G
14. november 2014 kl. 12:25 #124428
rolf- Planet
Flott arbeid!
På den nye versjonen så føles det som om en ser igjennom tåken og inn i uendeligheten. Stor datamengde å holde styr på.
Vakkert.
Mvh Rolf
14. november 2014 kl. 12:28 #124429
Tak for tips!
HSV scriptet kender jeg ikke, så det skal jeg klart tjekke ud. Jeg brugte også en form for superluminans sidst. Denne gang er den vægtet lidt anderledes, og jeg tror størstedelen af forbedringen ligger i den ny måde at måle og vægte de enkelte subs. Jeg har sorteret nogle helt fra fordi de var dubletter, og brugt andre som ikke var med sidste gang. Bare på Ha har jeg 18 forskellige stacks, og alle mine gamle RGB data løber også voldsomt op.
Sidste gang vægtede jeg kun efter SNR, og jeg var helt ærligt ikke god nok til at måle den dengang. Denne gang har jeg mere styr på PI, og derfor har jeg også kunne inkludere vægtning efter FWHM. Det giver en del mere skarphed på de skarpe stacks.
Mht. feltet har jeg prioriteret anderledes denne gang. For at være ærlig, har jeg altid haft billedet fra PI’s hjemmesiden som reference (utroligt billede!), og denne gang har jeg valgt at sigte efter samme arcsec/pix som de benytter. Til gengæld er jeg gået lidt på kompromis med beskæringen. Det er sådan en form for cowboy trick, fordi jeg derved får croppet nogle store stjerner væk, og dermed kun har mindre stjerner tilbage i feltet. Det får billedet til at virke skarpere, selvom det egentlig bare er en “illusion”.
Vh
Morten
14. november 2014 kl. 12:35 #124430
@Rolf
Mange tak! Ja, det er enorme datamængder. Jeg ved ikke hvorfor, men det har altid fascineret mig at prøve at presse specielt computere til deres yderste. Jeg kører på en Dual Xeon Mac Pro med 16 GB ram og ca 20 TB diskplads på diverse raids. Denne gang har jeg også været nødt til at installere ekstra styring af blæserne, da rammen ellers blev for varm
14. november 2014 kl. 12:38 #124431
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg kan helt klart bedre lide den nye udgave – Det bløde udtryk er lige min smag, men det er jo smag og behag.
– umiddelbart virker den mere detaljeret end den gamle. Det er dog svært at vurdere når de ikke har samme skala.Uanset hvad er det gamle billede stadig fantastisk.
14. november 2014 kl. 12:46 #124432
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten
Du er virkelig en arbejdsom og ihærdig fyr. Fantastisk inspirerende at følge. Den nye version er endnu smukkere end den gamle. Jeg glad for at have bidraget til projektet. Tak for din store indsats og for at du er så god og villig til at lære fra dig!!!
Bedste hilsner
Michael
14. november 2014 kl. 12:52 #124433
Lige et par ting til:
Man skal ikke undervurdere at computere og skærme spiller en stor rolle, når man arbejder med astro foto. Min næste “astro” inverstering kunne meget vel blive et 4K tv som monitor, men de skal være lidt billigere og lidt bedre endnu. Lige nu benytter jeg en 30″ Apple Cinema Display til billedet og en 24″ til menuerne.
En anden ting jeg efterhånden har lært er at gå mere varsomt til makronerne, i processeringen. I stedet for at bruge hvert enkelt step maksimalt, vælger jeg nu tit kun at bruge 25-50%, lidt ala Fade i Photoshop. Det er summen af alle processerne som giver resultatet, og hvis man f.eks. bruger for meget deconvolution, slås man senere med for meget noise.
14. november 2014 kl. 12:58 #124434
Hej Michael
Det varmer mit gamle hjerte at du skriver sådan
Jones Emberson betyder noget meget specielt for mig, og det er en fornøjelse at arbejde med de gamle data igen. På CI billederne, har jeg altid haft lyst til at have lineære fits, fordi der er så meget information der går tabt i JPG komprimering.
Der er stadigvæk en del ting jeg mangler at lege med, og denne måned er stille ift arbejde, så bare vent…
Selv tak til alle jer som var med til projektet i sin tid!
Vh
Morten
EDBBOB 2014-11-14 11:59:42 14. november 2014 kl. 15:51 #124438
Jeg har iøvrigt lige sendt en mail og spurgt J-P Metsavainio, om jeg må inkludere hans data i den nye version. Håber det er ok.
20. november 2014 kl. 02:27 #124750
Ny mellemtid. Tro det eller ej, men jeg startede næsten forfra igen. Roede alt det gamle rod igennem, og fandt en smart ny måde at vægte stackene på, vha. LinearFit. Alle stacks (der er mange efterhånden ), blev behandlet hver for sig, f.eks Superluminans, LRHa, Ha, Rha, Lha osv. Jeg sorterede også alt efter FWHM og MAD, og lagde det hele sammen med et hav af masker.
Derpå fandt jeg 47! (jep 47!) tidligere versioner, og lavede et “Crowd Image” af dem. Hver version havde en eller flere fejl, såsom for hårde stjerner, for uskarpe stjerner, for rød, for farveløs osv. Stacking af dem gav den en fin ny blød stack, som kunne behandles yderligere. Den blev så blandet med dagens version udfra SNR.
Så nørdede jeg virkeligt igennem med farvekalibrering og specielle stacks til stjernene. Jeg lavede én specifik version, hvor jeg kun koncentrerede mig om de store stjerner, og en med de små, og mixede de to stacks i billedet.
Godnat og sov godt
EDBBOB 2014-11-20 01:29:17 16. januar 2018 kl. 08:02 #315748
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Mon der kan mobiliseres resurser til endnu et projekt af denne art?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson Igen-Igen :)' er lukket for nye svar.