Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12915 times
Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 578 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Hej Henrik

Tak

Idéen er at alle kan byde ind både med data, og med billedbehandling. Personligt bruger jeg et program kaldet Nuke, i stedet for Photoshop. En af Nuke’s utallige fordele er at den arb i 32 bit floating point lineært colorspace.

Jeg synes i hvert flad projektet har været sjovt, så mon ikke der kommer flere af den slags? Næste gang kunne det være et deep field billede med et lidt nemmere objekt.

Vh

Morten

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Inspireret af denne tråd har vi været i gang med at producere en ny version af Emberson-Jones 1. Indtil videre er der kommet ca. 300 minutters luminans og 80 minutters HA i kassen. Jeg har bikset en kunstigfarveversion sammen, hvor jeg ikke overraskende har brugt HA som rød.

Vi glæder os til at det bliver klart igen, så vi kan få samlet noget mere lys.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Hej Torben

Flot JnEr1 Men er der nogen speciel grund til, at i ikke vil lege med os andre børn?

Jeg har nogle af jeres gamle data liggende, men har ikke fået lagt det hele sammen endnu. Det bliver efterhånden ret anseelige datamængder.

Vh

Morten

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Lige lidt her fra, OIII, Ha og en smule SII. SII kan IKKE ses.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Hej Michael

Flot billede! Så fik I alligevel godt vejr Eller er den ikke fra i dag?

Hilsen Claus

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Claus

Nej den er fra flere aftener i Lyngby, der er over 10 timer i Ha, 6 timer i OIII og 2 timer i SII.

Til gengæld har jeg kollimeret din C8 og den var en del off men tegner nu fint, vejret var dog ikke helt klart og Jupiter stod lidt lavt alligevel blev der er nognlunde fornuftig Jupiter ud af det

https://dl.dropbox.com/u/5290132/Drizzle15_JupiterC8Barlow2x0002_g5_b3_ap59RSMaximrealigncolorfinal.jpg

Vejret har været over forventning, DMI er heldigvis langt fra altid til til at stole på 🙂

Bh

Michael

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

HEj Morten

Selvfølgelig leger TOC med Smile – her er en slikpose, bl.a. med sorte bolcher og røde vingummier:

Vi har i øvrigt konstateret, at der begge aftener omkring midnat er optrådt en mindre flytning i deklinationen. Jeg skal lige have checket, om der er slør i snekken.

mvh
                  Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Torben

I er for seje!

Sad i går og kiggede på jeres billede. I har utroligt mange fine detaljer med, og jeres luminans ser rigtig god ud Lægger man den på kan vi komme tæt på Pixinsight billedet, og det er jo udråbt til at være det bedste i verden. Ikke så ringe endda

Vh

Morten

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Michael

Meget fin opløsning. Stjernerne er fine i bunden af billedet, men bliver så lidt aflange længere oppe. Er der kollimeringen den er gal med?

mvh

Torben

flemov
                      Deltager
                        • Giant

Hej Morten !

Ska’ vi nu et’ liige…

Jeg sad og kiggede på omtalte billede:

http://pixinsight.com/gallery/PK164+31.1-CAHA/en.html

Det bliver ski’ svært at slå – ikke mindst på opløsningen,

men der er jo også anvendt et noget større – og bedre teleskop, og

under bedre forhold, end dem vi usle amatører må nøjes med

Dog synes jeg de – i deres iver – har overprocessed billedet lidt.

Mvh

Flemming

Flemming R. Ovesen.
                        TOC observatory
                        https://tocobs.org

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Flemming.

Jeg er startet mere eller mindre helt forfra igen, denne gang med alle data skaleret lidt op, ala drizzle i Nebulosity. Med nogle wavelets, og en starmask til at knibe stjernerne med ser det nu ret lovende ud. Det at vi efterhånden har så store datamængder gør at man kan prøve en masse idéer af.

PixInSight billedet er svært at battle, og det var vel heller aldrig idéen. Meeen vent og se

Her er i øvrigt et andet billede af JNER1 som er blevet temmelig vellykket:

FLOT!

Vh

Morten

Edit: Jeres TOC luminans, kommer til at gøre en kæmpe forskel. MichaelR’s OIII kommer også til at tilføre billedet meget. Endelig er der Staunings data, som jeg er ved at reprocesse. Prøver at samle alle stacks, så jeg kan lave en ny zippet pakke. Mine egne stacks skal også have en tur mere. Det er sjovt den måde man føler sig udfordret, når man ser jeres allesammens data. Meget motiverende!EDBBOB2013-03-09 13:39:46

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Ja, vi kommer slet ikke i nærheden af den dybde og opløsning Zeiss-teleskopet på Calar Alto kan præstere. Her er banditten: http://www.caha.es/CAHA/Telescopes/1.2m.gif

mvh

Torben

michaelr
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Torben

Det er kun på ½ delen af Ha frames, og ikke på resten. Jeg reducerede øst overvægten en del, og det hjalp ganske meget på min guidning. Så det var bare første gang jeg nogensinde har taget så lange eksponeringer og jeg skulle lige lære at fintune systemet.Hvorfor det kun er i den ene side af feltet er lidt en gåde, men jeg har ikke set det siden og der er fine små og runde stjerner på alle SII og OIII frames.

Bh

Michael

michaelr
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Morten

Stacks lagt i dropbox, links er sendt med pm.

Spændende projekt!

Bh

Michael

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Michael

Interessant! – Det er jo netop den slags problemer som vi der opererer med lange integrationstider kæmper med. Der er ingen tvivl om, at alle har problemet i større eller mindre grad.

Feltglidning – altså, at hovedteleskop og guideteleskop flytter sig i forhold til hinanden spiller også ind, og endelig er der også de små mekaniske forrykninger som sker, når tubus skifter position – dem kender vi alt for godt.

Jeg tror, at vi nu skal i gang med nogle mekaniske forbedringer – Nicolaj er allerede godt i gang med sin kulfiertubus – måske er den allerede færdig? Derudvover kan man også forbedre teleskopets tracking – måske indføre PEC for at gøre opgaven for guideprogrammet nemmere.

mvh

Torben

Torben Taustrup2013-03-09 19:18:03

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.