Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12911 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 578 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Hej MichaelR

Kalibrerede stacks er fint

Vh

Morten

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nåja fik lavet nogle flats også 😉

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Så ligger der noget der ligner en master-flat… Ligner fordi jeg ikke har darks der passer til, bemærkede det lige.. Så når jeg kommer hjem igen, så optager jeg lige nogle (kunne entenligt godt styre det herfra, hvis jeg kunne tænde for kameraet)..

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Jeg har fundet ud af at mine problemer med flats, som tilføjede støj, hænger sammen med at de er skudt ved en anden temp. Så jeg skal også have nogle nye darks

joergen.k
            Deltager
              • Nova

Vildt fedt projekt.

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hej Jørgen

Tak Du skal være velkommen til at være med!

Det slog mig på et tidspunkt at når man kunne stacke billeder, kunne man også stacke amatør astronomer. Det er jo tit sådan at flere på samme aften skyder efter samme motiv. Samtidig arbejder jeg lidt på en filosofi om at signal er signal. Man skal bare have fjernet støjen. Selv med ret forskellig opløsning kan man få noget sjovt ud af at kombinere datasæt.

Vh

Morten

I aften ser det endelig ud til at jeg har lidt tid til at begynde og lege med data. Først skal jeg dog have sorteret, navngivet mapper, lavet masterstacks osv.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Har fået lavet darks der skulle passe, så oploader lige et par masters…

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nye master darks bliver oploadet – der var lige et par hvor lukkeren havde stået lidt åben !! Det gav så at bunden blev lysere end resten på de færdige billeder..

Sorry.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

EDBBOB wrote: … kunne man også stacke amatør astronomer.

LOL Det lyder sjovt, men problemet er jo at vi næsten allesammen er mænd og næsten ingen kvinder. Hvis der nu var halvt af hver ville der være mere fremtid i at stacke amatørastronomer …

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

No worries, det reder vi med en gradient.

Min kunde havde ikke fået hendes materiale færdigt og har rykket hendes aftale, så senere i dag (skal lige indhente mangl. søvn med en morfar) begynder jeg at arb på JnEr1. Har i store træk fået sorteret alle data i mapper, så når jeg har fået lavet nogle master stacks, lægger jeg dem op i Dropbox.

Vh

Morten

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Jesper wrote:

… kunne man også stacke amatør astronomer.

LOL Det lyder sjovt, men problemet er jo at vi næsten allesammen er mænd og næsten ingen kvinder. Hvis der nu var halvt af hver ville der være mere fremtid i at stacke amatørastronomer …

Jeg har bemærket at det lidt er et problem her. På den anden side er det nogen gange rart med et fristed for nørdemænd. Sådan et sted, hvor man kan prutte i fred, uden at tøserne laver himmelvendte øjne.

Meeen… Vi ku godt bruge et par Amy Mainzers EDBBOB2013-03-07 11:10:08

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Der stackes!

Vildt nok, vi er langt over 24 timers eksponering, og jeg har allerede fået fjernet en del larm fra de første stacks jeg havde lavet, ved et køre et gausian filter på flats.

Jeg tror også der kan komme en rimeligt fornuftig opløsning på det færdige billede.

Jeg skal nok lægge stackede data op via et dropbox link, så alle kan lege med

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Her er endnu en mellemtid:

Der mangler rigtig meget billedbehandling endnu (jeg har kun arbejdet med nebulaen), og jeg bør også vægte de forskellige stacks bedre.

Her er et link til en zip med kalibrerede stacks:

Kalibrerede Stacks

OBS! 300 MB

Der er samlet 24,3 timer

Vh

Morten

EDIT: Hvis billedet ses her på den lyse baggrund er denne gamma måske lidt bedre:

EDBBOB2013-03-08 00:17:47

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Imponerende arbejde, drenge !! Thumbs%20Up

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Tak Lars!

Der er meget mere potentiale i de data der er brugt. Jeg har f.eks. ikke kørt wavelets, og jeg har ikke målt SNR på de enkelte stacks ift vægtning. Desuden mangler jeg at lægge de sidste ca 30% data på. Allerede nu synes jeg dog, at der virkelig er muligheder i at arbejde sammen. Jeg lagde mærke til, at der er andre, som gør det på Astrobin.

@ MichaelR: Var der noget med at du havde noget OIII? Man kunne sige at billedet lider lidt af iltmangel

@Alle: Hvis der er nogen, som har lyst til at blande sig, mangler vi lidt en skarp luminans. Hvad med dig Jesper? 460’eren gennem den store refraktor? Der behøver ikke være noget nebula, men stjernerne ville det hjælpe gevaldigt på.

Vh

Morten EDBBOB2013-03-08 00:58:27

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.