Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12909 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 578 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

@ Morten – ser da godt ud.

@ Michael – OIII da jeg kun har Ha at bidrage med 😉

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Lige en kvick sætsammen af de sidste 3 nætters Ha:

Total tiden er 32x10min og har kun været forbi MaxIm..

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Det ser godt ud drenge

Jeg fik skudt 24x15min RGB, men der kom temmelig mange skyer til sidst, så halvdelen er nok til at smide væk.

Var nødt til at hive kikkerten ind inden jeg skød flats, og det duer ikke, da jeg ikke kan styre temp på chippen. Forsøger igen senere, men har lige et par møder først.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Skød også 25 stks, men ser vi lige bort fra at de sidste 3 stks er af fårehuset (bare gættet på hvornår den ville gå bag den)… Så blev det altså kun til 12 gode/rimelige i aftes, ud af 22 mulige.

Må have gang i CCDAutoPilot igen. Nåja også skal nok lige få lavet de flats, prøvede at lave en flatkasse – men den ville ikke sidde fast/lige på kikkerten, så der skal lige opfindes en anden.

PS min står ude i solen nu, have så meget IS på spejlet at det lige skal optøge… Men skulle jo på job, så håber den kan nå at køle ned til iaften (skulle det gå hen og blive klart)..

MStauning2013-03-04 13:52:28

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Det er virkelig underligt med de flats. De tilføjer meget støj, men trækker også de blå og grønne farver frem. Godt man efterhånden har så meget astro software. De får lige en tur i Nebulosity. PixInSight er hysterisk ift varierende temp på chippen.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Og her efter en tur i Photoshop for at prøve at fremhæve lidt, og undertrykke støjen lidt:

tjae normalt tilføjer de altså ikke støj, hvor mange har du lavet?

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Jajaja!

Jeg skød 100 flats. Er lige i gang med at køre en ny proc i PixInSight, med en flatstack som er kalibreret i Nebulosity med sigmastacking. Samtidig prøver jeg at være lidt mindre kritisk i sorteringen af lights. Så kan jeg få 23 med. Valgte at prøve at sige at signal er signal, og så længe man kan se en kontur af JnEr1 kan signalet bruges. Den regner stadig…EDBBOB2013-03-04 14:24:22

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Så er det ihvert fald ikke dårlig SNR på dem 😉

20 ved 25.000 – 35.000 ADU burde give et SNR der er så højt at det ikke kan betale sig at gå over.

Glæder mig til at se hvordan det ender med at se ud..

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Så er CCDAutopilot sat igang… Har dog ikke haft mulighed for at lave en første start af den, hvor den jo måler opløsning og en masse andet..

Men den skulle gerne begynde at lave flats kl 17:46 😉

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Smart!

Vejret ser lovende ud (som igår), så jeg prøver at hive lidt mere ned fra himlen, mens jeg arb som en kineser i en sweatshop.

Som ekstra bonus, tror jeg i nat, jeg vil prøve at spænde guide teleskopet fast, DOH! EDBBOB2013-03-04 17:55:15

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Så er første automatiske frame nede (det tog lige lidt tid, autofokus er ikke sat helt op – så den gik igang med at flytte forkert).. Desværre er det ikke særligt klart her, nogle tyndeskyer foran det hele – men det skal da ikke afholde mig 🙂

@ EDBBOB – ja der er jo lige et par ting der skal være styr på…

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Min montering/guiding driller, men nu tror jeg den kører. For en sikkerhedsnåls skyld prøver jeg at gå ned på 300s. Så må den for hulen kunne lave runde stjerner. Måske er det på tide at skille den ad og kigge på mekanikken, men det bliver ikke lige i aften.

Jeg har indtil nu bygget lidt om på mit setup fra gang til gang, afhængig af hvad jeg skød efter. Det gør at der, hver gang er et eller andet man overser. Derudover kunne det være jeg snart skulle driftaligne igen. Det er over et år siden sidst, og jeg flytter kikkert indenfor om dagen, samtidig med at jeg ikke kan se Polaris. Jeg er dog imponeret over, hvor reproducerbart man kan sætte den op igen, ved at sigte efter samlingerne imellem brædderne på altanen.EDBBOB2013-03-04 21:54:02

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Havde glemt at slukke for spejlblæseren (skal gøres når det bliver rigtigt koldt, ellers is’er spejlet til)… Så hen over tid blev billedet mørkere og mørkere, så gik guideren amok! Ud og se om der var skyer, næe nej – låne konens hårtørrer, fjerne rim fra guideren. Igang igen, men lige lidt hjalp det, spejlet var is’et til

Alle de ting man skal huske Embarrassed

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

Ja, jeg havde et computer crash undervejs, men fik lavet en reboot uden at røre ved monteringen, og fik fat i kamera mm igen. Jeg fik 44x5min, som er fornuftigt skarpe, men jeg har ret travlt med arb i disse dage, så jeg kommer nok først rigtigt i gang senere på ugen.

Til gengæld er der virkelig nogle data at gå i gang med efterhånden.

Edit: Vildt nok iøvrigt, at man sætter adskillige dage af til billedbehandling ét billede. Hvis det havde været på et reklamebureau, var det blevet temmelig pebret…EDBBOB2013-03-05 09:38:56

michaelr
                                Deltager
                                  • Super Giant

Fik taget 5×30 min i bin i SII, den er der, men der er ikke meget signal på kanal. Skiftede til OIII, men transparensen var ikke i top, så jeg stoppede og kørte darks resten af natten. Mangler nu kun flats og OIII. Jeg kører det hele i bin 2, som passer til opløsningen. Morten du vil gerne have kalibrerede filer eller rådata?

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.