Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12905 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 578 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Nu kan man da godt se den Morten – den er lige i midten af billedet Wink

Du har fået trukket en del svage stjerner frem.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Torben

Ja, der er potentiale i metoden. Som sagt er billedet temmelig sjusket, og galakserne og stjernerne brænder derfor meget ud, men jeg skal prøve at lave en ny version senere. De svage stjerner kommer mere til deres ret, men frem for alt begynder man at kunne se fine detaljer i nebulaen.

Jeg har hverken brugt JP’s eller PixInSight’s billeder, men har prøvet at finde nogen som mere ligner det materiale vi har at arbejde med. Bedre Ha data ville kunne gøre en stor forskel, og det er jeg ikke gået i gang med endnu. Kigger jeg på de enkelte billeder lader det også til at man kan opnå noget ift skarpheden på billedet.

Vh

Morten

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

@Lars

Jep, JP er også en af mine store helte. Jeg kan godt lide hans tilgang til udstyret. Det skal bruges og det skal fungere. Så er det lidt mere ligemeget om benene på stativet er lidt rustne, eller om man bruger et tørklæde til at holde dug ude.

At han så også laver nogle vilde billeder er jo bare en understregning af, at det er manden bag og ikke kikkerten som for alvor betyder noget. Hans arbejde med at lave 3-dimensionelle billeder er helt i særklasse, selvom han “snyder” lidt.

Han tager heller ikke billeder fra en mørk bjergtop, og det er ret motiverende for os, som endnu ikke har indset, at bøhlandet er federe. Jeg ved det egentlig godt, men når man er opvokset på Amager, er tanken om landet lidt skræmmende, selvom der er mørkt og fyldt med flinke mennesker. Jeg bliver jo nok klogere en dag.

Vh

Morten

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

@MStauning: Jeg kan ikke uploade alle data til Dropbox, da jeg ikke har adgang til mere end 2,5 GB, som ikke betalende bruger. Det problem vil vi komme til at bakse med, så jeg er ved at tjekke alternativer. Jeg har prøvet at zippe mine data, men de fylder stadig 2,7 GB. Jeg kunne masterstacke f.eks. bias og flats, så de kommer til at fylde væsentligt mindre?

I går prøvede jeg at lære PixInSight at kende. Det program er virkelig ikke for børn! Det minder mig om dengang jeg skulle lære at programmere Pascal: “Det er ligesom Basic uden linienumre, og resten kan du læse i manualen”. Forskellen til PixInSight er at halvdelen af siderne i manualen ikke er skrevet (endnu).

Alligevel fik jeg stacket lidt. Her er TOC data blandet med mine:

Den støjer stadig en del, men ift dette billede, som er en stack af ovestående, samt fem billeder mere, er vi på rette vej:

Vh

Morten

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Du smider dem bare som zips (en for lights, en for darks også videre) – så lægger jeg det hele på en server vi kan browse..

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Er gpet igang trods måne (som lige fjerner min guidestjerne Angry).. Så det bliver unguidet iaften, ved forskellige tider for at finde en god tid, da chancen for at skulle smide for meget væk ved 60min subs er for stor…

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Og en 20min sub giver dette, se venligst bort fra aflange stjerner – det er jo unguidet:

Kamera -40¤ ingen darks, bias eller flats. DDP behandlet.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Så har den lige lavet en 30min sub, det hele løber i RA med 12,21″… Kan dårligt vente til kl 22:10 når den har skifet side, så skulle der gerne være mulighed for en guidestjerne – og derved detajler. Hvorfor kan man ikke guide på en Mag13,9 stjerne gemmen et Ha-filter…Wink

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Michael

Spændende!

Jeg kan først nappe den fra ved 11-tiden (pga en husmur), men om guderne vil og vejret holder, prøver jeg der.

I mellemtiden samler jeg M42 fotoner. Dem kan man jo heller aldrig få for mange af.

Vh

Morten

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Tjae lige nu er der en sky på vej hen over, så har fået 2x30min semi-flat…. Typisk den kom hen hvor der er noget at guide på, også kom der en sky…

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Er ved at kalibrere guiding på JnEr1. Jeg kan se på vejrradaren og mærke på gigtbenet, at det er en stakket frist, så jeg holder mig til refraktoren, og prøver med nogle 1200s RGB subs.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Hmm må lige tjekke noget sattelit…

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Hmm, når man ser på DMIs DK sat billede, kunne det se ud som om at der kommer en times tid eller to (2-3 billeder) efter denne sky – men det er nok også maks!

Lige nu ingen guidestjerne…

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Her 30min af de danske skyer – DDP behandlet for at se om der bare var lidt!:

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Lige nu ligger jeg i smørhullet, og når det har været klart indtil nu, “plejer” det at holde natten igennem. Jeg tror der er en form for mikroklima her i den osende storby. F.eks. kan HC ørstedsværkets skorstene dække hele himlen med røg, hvis luftfugtigheden er høj.

Skal tidligt op i morgen, men jeg sætter guideren til at larme, hvis den mister guidestjernen. Så kan jeg få et par timer på øjet undervejs.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.