› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12901 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. maj 2013 kl. 07:59 #103124
mstauningDeltager- Black Hole
Så har jeg offcialt givet op!
Kan simpelthen ikke få det til at makke ret, har prøvet ALT (mener jeg da).Det bliver slet ikke lige så godt, som bare at tage hver stak og lægge sammenFaktisk værre!
så jeg må lige undskylde til alle dem jeg fik til at sende en masse data.15. maj 2013 kl. 11:18 #103126
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Stauning
Som de siger nede i Australien: No worries mate!
Det var helt klart et forsøg værd.
Jeg har selv haft mest succes med bare at lægge alle stacks sammen (avg), for at få en stack der er så støjsvag som muligt. Faktisk droppede jeg at reducere støj på Ha stacken i går, da den samlet, selv efter Deconvolution af de enkelte stacks, så rimeligt støjfri ud. Når man så yderligere blander luminans og OIII i, reduceres støjen endnu mere.
Måler jeg SNR på de enkelte stacks er forskellen meget lille, men visuelt er der mere forskel at arbejde med. I praksis viser det sig dog at betyde forsvindende lidt. Jeg har tænkt og tænkt over hvorfor, men kan ikke helt forstå det. Det må være noget med et kvadratrodstegn (evt to), som udjævner det færdige resultat, så de enkelte stacks betyder mindre.
Til gengæld er der mere forskel på skarpheden af de forskellige stacks, og her kan man vægte dem visuelt. Så ender man op med en skarp- og en støjsvag stack. De to blander jeg så med en luminans maske lavet udfra den støjsvage stack. Resultatet er at billedet bliver mere støjsvagt og skarpere. Det er marginalt, men nok til at man kan se det.
Jeg har brugt en del tid på PixInsight på det sidste, og har helt droppet mine egne scripts. Samtidig har jeg efterhånden gloet så meget på JnEr, at du kan vække mig når jeg sover REM søvn, og alligevel ville jeg kunne tegne hver en pixel (næsten
).
Projektet har været ekstremt lærerigt, og jeg synes helt klart vi skal prøve igen. I første omgang vil jeg lave en færdig version af billedet. Jeg fik arbejdet mere med OIII i går, og mangler kun RGB. Så skal det hele kombinereres, og her mangler jeg stadig lidt teknik (og læsning).
Endelig kunne jeg godt tænke mig lidt større felt, og det kræver nogle masker, blandet med noget PI jeg ikke helt har styr på endnu. Jeg ved dog, hvordan jeg skal gøre.
Vh
Morten
16. maj 2013 kl. 08:57 #103158
Det med at få vægtningen til at passe er ski kanon svært, når det hele foregår via tal rækker i et script. Mit script startede rimeligt ud og var kun et par 100 linjer langt, men endte med at være på et par kb…! Også blev det med et uoverskueligt
Så på den igen… Når brugte en del tid på det (maks en 7-8 timer om dagen, vinde skulle det jo ikke). Og lærte meget, så hvis i lige med et ser en kanon stak fra min side, er det forbi jeg nok ikke helt giver op på det.Det eneste jeg vandt på var skarpheden, FWHM kom ned – nå ja også blev feltet bedre. Men hvad hjælper det når det hele drukner..Må tage hatten af for dig Morten, at du har kunnet/ville bruge så meget tid på projektet.Og som du siger, det må vi da klart gøre igen.Næste gang, kunne det så være kanon hyggeligt at evt mødes over en kop øl og snakke om hvordan vi griber det an. Altså dem der har lyst.16. maj 2013 kl. 13:31 #103177
Lige over med hatten!
Kender godt det med at blive stædig.
Det ser ud til at jeg skal arbejde de næste par dage, så JE må nok pauses lidt.
Når vi laver næste projekt, synes jeg helt klart også, det kunne være hyggeligt med et planlægningsmøde over øl eller kaffe. Det finder vi ud af at arrangere til den tid.
Vh
Morten
16. maj 2013 kl. 13:36 #103179
Ja det skal jo lige blive mørkt igen 😉
23. maj 2013 kl. 18:53 #103446
mikael_joeDeltager- Super Nova
Er den kommet på apod?
24. maj 2013 kl. 00:54 #103453
Hej Mikael
Jeg har lavet film den sidste uges tid, men blev færdig i dag. Planen er derfor at bruge de næste dage på at lave en endelig version af billedet.
To be continued…
25. maj 2013 kl. 22:29 #103526
Er det et af jer matematiske genier, som kan hjælpe mig?
Jeg har f.eks. tre luminans stacks. (Dem har jeg normaliseret så niveauerne er ens). Når jeg måler SNR på de tre stacks får jeg værdierne:
StackA=400
StackB=400
StackC=1307
Jeg prøvede så at lave en kombi af de tre stacks ud fra formlen:
Kombi = (StackA*4+StackB*4+StackC*13)/(4+4+13)
Problemet er at SNR på Kombi stacken er 1100. Dvs dårligere end stackC.
Derpå prøvede jeg at kvadrere faktorerne i formlen:
Kombi = (StackA*16+StackB*16+StackC*169)/(16+16+169)
Det giver en anelse bedre SNR på Kombi stacken på 1324.
Er der nogen, som kan forklare, hvorfor man skal kvadrere, og om det er korrekt? Jeg går ud fra at det er noget i stil med, at SNR ikke forbedres lineært med antallet af subs, men med kvadratroden.
Vh
Morten
EDBBOB 2013-05-25 22:31:38 25. maj 2013 kl. 22:43 #103527
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg går ud fra at det er noget i stil med, at SNR ikke forbedres lineært med antallet af subs, men med kvadratroden.
Jeps. 1frame: S/N=1:1 2frames: S/N=1.41:1 4frames: S/N=2:1 9frames: S/N 3:1, osv.
Thomas, Bornholm
26. maj 2013 kl. 00:36 #103530
Det giver unægteligt nogle helt nye muligheder, som skal testes.
Btw. FWHM efter deconvolution ligger på ca. 1,4. Før lå den på 3,2. Godt filter!
EDBBOB 2013-05-26 00:40:34 26. maj 2013 kl. 08:40 #103535
amelsen- Giant
Venter _SPÆNDT_ på at se den ‘sidste’ version af billedet… =)
27. maj 2013 kl. 10:16 #103560
Kunne man ikke bare:
a+bab+c27. maj 2013 kl. 13:19 #103563
Nope!
Jeg har stadigvæk ikke forstået det helt, men den bedste formel for kombination af data er indtil videre:
Stack1*((Mean value/StdDev value)^2) + Stack2*((… osv
Det kan godt være at verden nogen gange er underlig, men statistik er nærmest bizar
På den anden side var det en ret fed følelse, at jeg (med min 30+ år gamle 1.G matematik) kunne konstruere mig frem til en formel som virkede!
31. maj 2013 kl. 23:21 #103705
Okie, nu har jeg lavet et færdigt billede. Det er svært at slippe projektet, da man hele tiden sidder med fornemmelsen af, at man kan gøre det en anelse bedre. Nu sover jeg på det, og uploader det endelige resultat i morgen…
1. juni 2013 kl. 09:46 #103716
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten
Glæder mig rigtig meget til at se resultatet. Det har været en kæmpe rejse og det er vildt imponerende hvad du og Stauning har lagt i behandlingen af det. Lad os få det afsted som APOD kandidat, men jeg tror, at hvis de tager den, vil det være pga historien omkring samarbejdet mellem flere, så det skal der nok gøres lidt ud af.
Jeg vil meget gerne være med i lignende samarbejdsprojekter og kan også bidrage med C14 i f1.9 Hyperstar i rgb eller smalbånd, dvs kort brændvidde på 675 mm, til store objekter, stort felt og 30 gange hurtigere end ved f10.
Bedste hilsner
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.