Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12904 times
Viser 15 indlæg - 541 til 555 (af 578 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

@Mejer

Øv, hvor irriterende.

Den kommer med garanti op og køre igen, men ellers kan du prøve at sende support en mail. De var superflinke og hurtige med min trial licens. Jeg var nødt til at reformatere min Mac undervejs (første gang i fem år!), og så fik jeg bare en ny fuld prøvelicens.

I prøveperioden nåede jeg ikke rigtigt at forstå programmet. Det er ekstremt indviklet i starten, men her er Harry’s video tutorials på PI’s hjemmeside meget lærerige.

Mange astroprogrammer bruger en fælles “lingo”, men PI har sin helt egen, som mere bygger på de matematiske begreber, som ligger bag. Det er bøvlet indtil man lærer sproget, men bagefter er det ligesom andre programmer. Måske har jeg bare været Mac’ifiseret for længe, og glemt glæden ved det Mads skriver om, men jeg synes af princip, at den bedste software er lige til at gå til uden forberedelse. Det kan man godt kigge i Krak’s efter med PI.

Vh

Morten

Mads
      Deltager
        • Giant

Hejsa

Ja det så måske fordelen ved ikke at kende til andet software, så bliver man ikke så forvirret :p

Men
        som Morten skriver så er harry’s start op videoer nok efterhånden
        synonym med en evt start fase for at få overblik over PI.
        Men en gut der også
        er værd at kigge på er Alejandro Tombolini ,han er meget large til at lægge eksembler ud med egne og bruger billeder hvor han gennemgår diverse behandlinger, muligvis ikke altid noget man hiver lodret ned til egene billeder,men go inspirration her og der og en masse spændende triks. http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=5283.0 ( kan ikke huske om man må linke til et andet forum ,så håber det ok )
        Udover er der også : image procsessing challanges, der er der også efterhånden ved at være en del eks’r , noget som egentlig mangler her på forum.

Mads

helgeras
        Deltager
          • Giant

Godt link Mads! Måske skulle vi starte en PixInsight tråd til de gode tips og lade denne tråd dreje sig om Emberson-Jones 1?

Så er det lettere at finde i fremtiden, hvor denne tråd er 5432 sider lang

Mvh. Helge

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Helt klart! Lad os lave en PI tråd. Det ville være godt med lidt tips&tricks.

(Jeg lægger også lidt JE/PI erfaringer her).

Vh

Morten

@Mads: Jeg havde godt set siden med eksempler, men det er virkelig guld! F.eks. det med at sample PSF og bruge det til DeConvolution. Meget meget smart! Must try that EDBBOB2013-05-10 22:49:31

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Der kan igen downloades fra PIBig%20smile

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Så er det bare igang med Harry’s tutorials. Sig til, hvis der er noget jeg kan hjælpe med. Det er dog ikke sikkert jeg kan svare…

Vh

Morten

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

EDBBOB wrote: Her er en version af Lum+Ha, kun behandlet i PI. Det program er for vildt!
                  Hej Morten

Det er imponerende så meget det filter kan trække frem. Vaselinefffekten bliver nok svær at undertrykke. Det er lykkedes at trække mange detaljer frem, både i tågen og de omkringliggende galakser Thumbs%20Up – så hvad det angår er vi kommet tættere på den professionelle version.

Hvis de andre lag ikke får en tilsvarende tur i vrideren, så tror jeg egentlig, at det bliver et endnu bedre resultat end de foregående – og stjernerne vil ikke blive så uldne.

mvh

Torben

PS! Jeg har tilladt mig at omdøbe tråden til Jones-Emberson 1 – for det er jo det korrekte navn som det blev påpeget.

Den stak som altid lidt af undervejs, så der er lidt “vaseline på linsen”. Det bliver sjovt at prøve med farver. Jeg begynder så småt at forstå lidt af PixelMath modulet.

@Stauning: Noget nyt på stacking fronten?

Vh

Morten

Torben Taustrup2013-05-12 17:32:04

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Torben

Ja, og der er en hel del at hive ud af den endnu! Jeg lærer meget nyt i PI i disse dage, men der er meget jeg mangler at forstå endnu Vaselinen på linsen, har jeg dog fået styr på.

I går stod den på Morten’s M13 data, og i dag står den på M81 og gamle M42 data. Altsammen i et forsøg på at forstå de forskellige PI værktøjer, så JnEr kan få en sidste omgang, og så er det også slut

Ifm med mit arbejde, støder jeg tit på ny software, og plejer at kunne sætte mig ind i nye programmer på 1-2 dage. Sådan er det ikke med PI. Nogle værktøjer skal drejes temmelig meget i forskellige retninger, afhængig af det objekt man arbejder på.

Noget andet er at jeg skal lære at styre mine lyster, ift at få så meget, og så mange detaljer, frem som muligt. Det gør billedet hårdt.

I PI er der et modul kaldet PixelMath. Navnet forklarer, for en gangs skyld funktionen. En blanding af at sortere, både efter skarphed og målt/visuel SNR, kombineret med masker og PixelMath, er måden at stacke de forskellige stacks.

Derefter skal der arbejdes med diverse HDR og Sharpen filtre (Deconvolution, MorphologicalTransform, måske testes et par scripts undervejs, osv. Det hele skulle gerne ende med et billede som vi, langt om længe, kan sende til et par gallerier, og se om de vil vise det.

Samtidigt prøver jeg at lave en masse screendumps, så jeg kan lave en slags tutorial på processen, her i tråden. Problemet er at jeg allerede har opdaget ting jeg er nødt til at gå tilbage og rette. Derfor skal der også screendump’es forfra.

Summa, kommer det til at tage lidt tid, men det er jo sjovt at lære, og nætterne er ved at være slatne.

Vh

Morten

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Så fik jeg lidt mere styr på PI. Her er et par tricks, jeg bilder mig ind at have lært undervejs.

Først laves en starmask:

Pi har en funktion kaldet DynamicPSF. Den er egentlig meget enkel. Man starter modulet, og klikker på stjerner i billedet. Stjernerne må ikke være udbrændte, eller dobbeltstjerner, men ellers er det bare at klikke derudaf. Det modulet gør, er at det måler PSF (Point Spread Function), dvs den forvrængning billedet har fået inden det rammer CCD’en.

Man ender op med en liste ala:

Marker alle stjerner i listen, og klik på kameraet. Der genereres så et PSF billede:

Det bruger man så til Deconvolution af billedet. Brug den starmask man lavede tidligere til at maske de klareste stjerner af. OBS! Det er vigtigt at prøve sig frem med DeringingGlobalDark. Se det som en parameter som styrer, hvor meget der skal fyldes i de mørke donuts Deconvolution laver omkring stjernerne:

Bagefter har jeg givet billedet en gang ATrousWavelets:

Endelig inverterer man sin starmask og kører en forsigtig MorphologicalTransform, med mange iterationer:

Her er en før/efter på én luminans stack. Lidt overproceseret, men den skal blendes med to andre stacks senere:

Før:

Efter:

Vh

Morten

Edit:

Allerførst kørte jeg en DBE for at flade baggrunden ud. Det er vigtigt, når man bruger DBE, at man stepper samtlige samples igennem, og tjekker at der ikke ligger en stjerne og gemmer sig bag boksene.

En anden smart ting i PI er de forskellige Workspaces. Dem har jeg stor glæde af. Klikker man på topbjælken af et billede, kan det sendes til andre Workspaces. Planlægger man lidt og navngiver billederne undervejs, bliver det hele meget overskueligt, selv med mange billeder åbne samtidigt.

Med Save_Project, kan man nemt gemme alt, der hvor man er nået til. Åbner man sit Project senere, reetableres alle billeder, og menuvinduer, fuldstændigt som man forlod dem. Very nice!EDBBOB2013-05-13 23:15:34

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Interessant! Efter-billedet ligner jo noget som er taget med et instrument med meget stor åbning – det er ret imponerende Thumbs%20Up

Der er dog sket noget med de små galakser, for der er dukket et par prikker op inde i dem. Kan du evt. undgå at selektere dem? Man kan selvfølgelig bare gemme dem og kopiere dem ind senere.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Torben

Ja det er lige før den kan korrigere optikken.

Hvor ser du prikkerne i galakserne? Den store galakse har to lyse felter, som brænder lidt ud, men det er til at fixe.

Vh

Morten

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Morten

Det er de to galakser som ligger kl. 8 i forhold til centret af tågen.

mvh

Torben

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Ah! Det er med gustent overlæg. Forklaring følger…

Her to luminans stacks, blendet med en lum maske, så skarpeste stack tager over i de lyse områder, samt en enkelt Ha stack. Behandlet på samme måde som lum, plus en fem layer HDR transform. Alle de små fejl man laver på de enkelte stacks, udjævnes når man lægger de enkelte stacks sammen.

EDBBOB2013-05-14 02:25:28

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

Her er en ny version. Jeg har givet alle Ha stacks en DynamicPSF/Deconvolution. Derpå er de registreret til luminans stacken fra i går. De registrerede stacks er derpå blandet i PixelMath, hvor de både er vægtet efter SNR og skarphed, så de skarpe stacks bruges mest i del lyse områder, og de støjsvage mest i de mørke. Et par gange HDR fik de også.

Til sidst er Ha blandet med Lum i PM med formlen:

Max((Ha_Master),Lum_Master)+Lum_Master+2*Ha_Master

erikgu
                                Deltager
                                  • Nova

Nydelig, nå kommer strukturene i tåka veldig flott og ikke minst pent og mykt frem. Det blir veldig spennede med dette utganspunktet å se det med farger. Gratulere med en enormt flott job.Thumbs%20Up

Erik G

erikgu2013-05-15 07:40:57

Erik G

Viser 15 indlæg - 541 til 555 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.