› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 7 mÄneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12906 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
9. maj 2013 kl. 02:42 #102819
edbbobDeltager- Super Nova
Her mangler der stadig OIII, og lidt mere Ha, men der er da kommet farver pÄ:
9. maj 2013 kl. 09:10 #102821
amelsen- Giant
Holy moly =) Det ser sateme vildt ud =)
9. maj 2013 kl. 10:09 #102822
outlookDeltager- Super Nova
MichaelR, tĂžm venligst din postkasse!!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting9. maj 2013 kl. 11:28 #102826
Tak Allan
Jeg har lĂŠrt en masse ting i PI. Det program er virkelig fantastisk. Versionen ovenfor er lidt overbehandlet, men undervejs gik det op for mig, at jeg sikkert godt kan trĂŠkke lidt mere oplĂžsning ud, hvis jeg holder mig i PI. Det vil jeg prĂžve i dag.
Jeg lurede ogsÄ pÄ, at lave en gennemgang af den metode jeg bruger i PI. Er der nogen, som er interesseret i det, eller er det bare spild af tid? (Jeg ved ikke rigtigt, hvor mange PI brugere der er her pÄ forum).
Vh
Morten
9. maj 2013 kl. 12:13 #102831
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
@EDBBOB
Jeg ville satt stor pris pÄ Ä fÄ se dine metoder i PI
9. maj 2013 kl. 12:53 #102837
@Kenneth
Okie. Jeg starter forfra i dag, og starter med at scalere alle data op til 200% med en Lanczos algoritme. Undervejs vil jeg lave nogle notater og nogle screndumps, og lave en samlet beskrivelse.
9. maj 2013 kl. 13:53 #102851
helgerasDeltager- Giant
Hej Morten,
jeg er ogsÄ meget interesseret. Jeg har ogsÄ kÞbt det, og indtil nu fÞlger jeg bare de processer som er vist i diverse videoer.
Mvh. Helge
9. maj 2013 kl. 14:28 #102852
Hej Helge
Det er et godt sted at starte. Jeg har isĂŠr haft udbytte af Harry’s videoer. En ting som er fustrerende ved PI, er den manglende manual, men simsalabim:
The Officially Unofficial Reference Guide
Det er godt nok til ver 1.5, men der er rigtigt meget god lĂŠsning. Manualen er ogsĂ„ mindre “matematisk” end den reference, som er i PI.
Du bÞr ogsÄ tjekke deres forum, hvis du ikke allerede har vÊret der. PI er lidt et lukket society, men de er meget flinke til at hjÊlpe.
Og sÄ siger jeg det lige igen: Fantastisk software. IndlÊrings kurven er stejl, men det er virkelig besvÊret vÊrd. Det hjÊlper faktisk ret hurtigt pÄ det, nÄr man begynder at forstÄ filosofien bag. PI er en ny desktop/brugerflade/operativsystem, og her kan man sÄ kÞre forskellige programmer (processer).
De vĂŠrktĂžjer PI har, er de bedste jeg har set, i noget billedbehandlingsprogram, nogensinde. I hvert fald til astrofoto.
Da programmet er lavet specifikt til formÄlet, er sÄdan noget som masker meget effektivt. Tidligere har jeg, i programmet Nuke, lavet masker, ved at keye/erode/blurre/gaine mig frem til masker som stadig var dÄrligere end dem f.eks. StarMask laver i PI.
Der er ogsĂ„ meget at hente i HDR. Her er PI igen helt i sĂŠrklasse. Det’s noisereduction (ACDNR) er selvfĂžlgelig lavet med en indbygget maske, men kan ogsĂ„ kombineres med andre masker, f.eks. en extract lum.
SĂ„ er der den til at knibe stjernerne (MorphologicalTransfom), som er meget effektiv, kombineret med en starmask. Den har jeg vĂŠret allemest vild med.
DynamicBackgroundExtraction er mĂ„ske PI’s stĂŠrkeste vĂŠrktĂžj. Det bruges til at fĂ„ et helt fladt felt. Et tip: Er feltet meget skĂŠvt, sĂ„ Generate ikke laver punkter i hjĂžrnerne, sĂ„ skru ned for Minimum Sample Weight (0,250), og op for Tolerance (0,700). Klik pĂ„ generate igen, og viola! DBE kan, hvis man bruger Division Correction, bruges flere gange, uden at man destruerer detaljer.
Endelig er der Deconvolution, som kan ses som et avanceret (meget avanceret) sharpen filter. Her svarer parameteren StdDev meget til det som kaldes Size, i andre programmer (f.eks. PS).
Jeg bruger stort set masker pÄ alt. Der er nÊsten altid forskel pÄ hvordan man vil behandle lyse og mÞrke omrÄder. En Extract Lum, evt. korrigeret med en HistogramTransform er en rigtig god maske til det meste. LÊr ogsÄ at bruge de hotkeys der er til masker.
Vh
Morten
9. maj 2013 kl. 15:00 #102857
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten
Der sker virkelig noget, den er virkelig flot, jeg kan lide den glĂžd der er.
Vil gerne i gang mex PI selv, sÄ ja tak jeg er meget interesseret i at fÞlge med og lÊre noget!
Bh
Michael
9. maj 2013 kl. 15:39 #102858
Tak Michael
Jeg synes ogsÄ glÞden er en rigtig vej at gÄ. De tidligere versioner, var mere flade, fordi jeg havde boostet Ha mere. Her har jeg i stedet prÞvet at bruge de enorme mÊngder data til at kÞre Deconvolution. NÄr Ha laves mindre kontrastrig fÞrst, fÄr man bedre SNR, og kan derfor gÄ mere til vaflerne. Det giver ogsÄ et mere jÊvnt luminans forlÞb, som igen giver glÞden.
Her er en tangent jeg rĂžg ud af. M81 fra sidste uge, hvor jeg legede med OAG et par nĂŠtter:
Mine data var meget forstyret af hĂžjtliggende skyer kombineret med lyset fra byen.
Det var egentlig ikke sÄ meget billedbehandling der skulle til:
Vh
Morten
9. maj 2013 kl. 17:42 #102863
mogensDeltager- Super Nova
Hej Morten
Super version.-Stjernerne har fĂ„et mere “liv” og der er kommet en 3D-virkning i tĂ„gen9. maj 2013 kl. 19:16 #102873
MadsDeltager- Giant
Hej Morten
Lad os bare fÄ gang i et mini PI forum ) her pÄ dansk
,kan kun skrive under pÄ at Pix er vejen frem, super vÊrktÞj til fÄ $ .
muligvis stejl indlĂŠringskurve men det syntes jeg er en spĂŠndende del
af jagten pÄ et godt billede, sÄ fyr bare lÞs ))Mads
9. maj 2013 kl. 20:19 #102877
Tak Mogens
@Mads: Det med jagten forstÄr jeg delvist godt, men det bliver fÞrst rigtigt sjovt, nÄr man virkelig kender sine vÊrktÞjer til bunds. SÄ lad os endelig fÄ udvekslet nogen erfaringer og cowboy tricks. Kendte du den med at loade hver frame to gange i ImageIntegration?
Startede pÄ en frisk i dag, og gjorde alle stacks klar. FÞrst en opscalering til 200% med Resample/Bicubic. SÄ en omgang crop til de filer som trÊngte. DerpÄ en til flere omgange DBE. Endelig har jeg roteret alle stacks, sÄ Nord er ca op. NÊste punkt bliver alignment.
EDBBOB 2013-05-09 20:25:07 10. maj 2013 kl. 00:13 #102891
MadsDeltager- Giant
Hej Morten
Omkring jagten pĂ„ et billede skal mĂ„ske forstĂ„es at min baggrund for pixel’s og kamera startede for ca 2 Ă„r siden , sĂ„ jeg har at accepterede forbrug af tid til at forsĂžge at forstĂ„ grundelementerne i hvad billedbehandling omhandler.
SÄ vi er helt enige at det fÞrst er sjovt nÄr man nÄr til bunds ) men dertil hÞrer jagten stadig ptomkring imageintergration: sÄ delvis lidt ja men ingen praktisk erfaring forstÄet sÄdan at jeg mener at have lÊst det pÄ pix forum.
Men det setup jeg bruger mest, dvs avarge /linear fit clipping omhandler oftes min 20 kalibrerede subs, sÄ det er der jeg har mest erfaring.
Mads
10. maj 2013 kl. 15:30 #102923
mejerDeltager- Super Nova
Et lille problem.
Man kan ikke downloade den gratis prĂžveversion.
Har forsĂžgt, men modtager bare en mail om, at de har vĂŠret udsat for hacker angreb. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.