Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12910 times
Viser 15 indlĂŠg - 496 til 510 (af 578 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Paul

Jeg er ikke lige klar over, hvilken magnitude boblen er sat til. Jeg har ledt lidt, men har endnu ikke fundet noget. Jeg vil umiddelbart tro, at den er en smule svagere end Emberson-Jones 1.

StÞjen er helt klart en faktor som spiller ind, nÄr man fotograferer svage objekter. Med boblen bevÊger vi os pÄ grÊnsen af, hvad himmelbaggrunden de fleste steder tillader.

Da vi i 2008 lavede optagelserne besluttede vi os for at kĂžre 2×2 binning, for det var stort set hĂ„blĂžst med 1×1. Dengang guidede vi udelukkende pĂ„ R.A., og driften pĂ„ deklinationen satte en naturlig grĂŠnse for, hvor lang tid vi kunne kĂžre. De 3,5 timer svarer i virkeligheden til 14 timer ved 1×1.

Vi er nu begyndt at korrigere pĂ„ deklinationen, men er ikke helt tilfredse med den prĂŠcision som den kĂžrer med. Korrektionerne er for store – omkring 1,5 til 2 pixels. Lige nu er vi i gang med at finde ud af, hvor problemet ligger.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Yeehaa! SÄ skyder jeg JNER i noget der ligner stormvejr. Det blÊser i hvert fald sÄ meget at min EQ6 ikke kan holde kikkerterne stille. PrÞver for sjov at skyde noget DSLR, da det giver dobbelt pixeloplÞsning ift. mit CCD. Vil dermed se om jeg kan fÄ noget brugbart ud af den grÞnne kanal til noget luminans. Det bliver ikke brugbare data med vinden i dag, men det er da vÊrd at lege med.

paul
          • Nova

Hej Torben!

SpÊndende om i fÄr styr pÄ dec akslen, har i monteret en rotator?

Skal som sagt have sendt lidt subs til Michael og Morten og har i den forbindelse tÊsket langhalm pÄ stakke metoder samt testet med og uden bias.

Er fortsat af den overbevisning at det er AVG og Sigma der giver de bedste resultater, dog forskellige resultater ligesom jeg ingen forskel kunne se (selvom den nok skal vÊre der) pÄ om jeg benyttede bias eller ej.

Med AVG kom der en masse ”Cosmic rayÂŽs” med der kunne fjernes med hot pixel stĂžvsugeren mod at AVG billedet blev lidt blĂždere, sĂ„ her skal mĂ„ske testes med alternative metoder til at fjerne Cosmic rayÂŽs i AVG stakke.

Der er mindst stĂžj i AVG stakken uden at den nĂždvendigvis af den grund er smukkest, specielt nemt at se ved 200%. Sigma stakken er lidt mere grov i betrĂŠkket men med mindre stjerner.

Meget nemt at se forskellen nÄr man kan lege med stakkene i Astroart, mÄske lidt svÊrere for jer at se det i jpg versionerne der har vÊret gennem kurve maskinen i PS.

DĂžm selv herunder i et par stakke der kun er behandlet med kurver i PS.

FÞrst et par 50% versioner der er for smÄ til at man rigtig kan se stÞjen, derefter et par 100% versioner hvor man godt kan se den ekstra stÞj i Sigma udgaven.

5 timer Ha Sigma 50%

5 timer Ha AVG 50%

5 timer Ha Sigma 100%

5 timer Ha AVG 100%

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Hej Paul

NÄr du stacker med sigma klipping smider programmet nogle af dine data vÊk, og ved rÄ sigma stacking hÊlder det, sÄ vidt jeg ved, bare sort i, i stedet for. Derfor vil sÄdan en stack blive mÞrkere og mere hÄrd, end en avg stack, som bare lÊgger alle pixelvÊrdier sammen, og dividerer med antallet af lights.

Hvis du har mulighed for at kĂžre Winsorised Sigma Stacking eller lign., i AstroArt, fylder programmet, i stedet for sort, omkringliggende pixels i “hullerne” fra de defekte pixels.

Har du mulighed for at mÄle mean/std_dev eller SNR pÄ de to stacks? Det kunne vÊre sjovt at se.

Fik skudt noget test pÄ lum med DSLR, og er ved at stacke resultatet. Der var vind, fuldmÄne osv., sÄ det bliver kun en test.

I den forbindelse har jeg skudt 13 lights, 200 bias, 200 flats og tada! 21 darks. Ideen var bla. at se forskelle i metoder for kalibrering. Jeg vil prĂžve at mĂ„le, og fĂžlge lidt med “statistisk” undervejs, for at se om PI gĂžr som forventet.

Jeg har tidligere skudt alt DSLR ved iso100, men i nat prÞvede jeg at gÄ op til iso800, og det hjalp! Det giver lidt mindre problemer med bias, som laver lodrette striber, hÄber jeg, men time will show.

Vh

MortenEDBBOB2013-04-24 07:58:27

paul
              • Nova

Hej Morten!

Yeps, ifÞlge bÞgerne giver AVG og ADD det bedste SNR, mens Sigma giver det bedste fra alle verdener, sÄ det varierer nok fra sag til sag hvilken metode der er at foretrÊkke.

Astroart har meget men ikke alt, dog nok til langt de fleste opgaver, sÄ et godt program at lÊre udenad inden man hopper videre til langhÄrede versioner af Maxim kunne jeg forestille mig.

Som udgangspunkt mener jeg man skal overlade sÄ lidt som muligt til automatikken og gÞre sÄ meget som muligt manuelt der hvor man kan gÞre det bedre end automatikken (hvilket jeg tror er ret ofte).

Bla. er min AVG stak blevet slĂžret (fĂ„et soft filter) af at jeg har benyttet hotpixel funktionen til at fjerne cosmic ray, sĂ„ der bliver i fremtiden fjernet cosmic rayÂŽs efter de Ăžkologiske principper 🙂

HÄber jeg fÄr sent en stor ZIP fil iaften, senest imorgen, sÄ kan du selv sÊtte data under kniven.

Ja med DSLR skal man have hele paraden af bias, darks, flats, dark flats, sparks, darks sparks, beers og dark beers fĂžr det virker.

kenneth.sneis
              Deltager
                • Super Giant

Hei

MÄ bare skyte inn her at denne trÄden er utrolig interessant og lÊrerik !

Moro Ä se hva dere fÄr til, jeg er imponert Thumbs%20Up

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Paul,

Hvis du godt kan lide at gÄ manuelt frem (hvem kan ikke det? ), sÄ kan du prÞve at kombinere de to stacks, med en lum maske af din sigmastack. SÄ blender du kun sigmastacken i, der hvor der er reel information, mens du bruger avgstacken i de mÞrke omrÄder af billedet.

Fordelen her burde vÊre, at du fÄr bedre SNR i de lyssvage omrÄder, og samtidigt fÄr bedre skarphed, der hvor der er mere signal at arbejde med.

Som sagt ingen stress med filerne. Jeg har tonsvis af ting liggende, som jeg skal have igennem vridemaskinen igen, efter alt det projektet har lĂŠrt mig.

Derudover skal jeg have stacket alle de forskellige muligheder, der er med nattens DSLR data. Det skal blive interessant om f.eks. BadPixelMap kan fĂžlge med, nu hvor jeg har nogle reelle darks at arb med. Ellers vil jeg prĂžve at skyde nogle darks til mine CCD data. Noget med et par ledninger ind i kĂžleskabet…

Vh

Morten

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Ok, det var et ret overbevisende forsĂžg jeg fik lavet i nat.

Jeg lavede to helt ens stacks, med den éne forskel, at den ene brugte darks, mens den anden var uden darks, men med CosmeticCorrection (BadPixelMap). Forkellen er en fordobling af SNR nÄr man bruger darks!

Nu stĂžjer DSLR jo mere end et kĂžlet CCD, men mit CCD kamera rĂžg fluks i kĂžleskabet, og nu laver jeg et gedigent sĂŠt darks, og prĂžver at kalibrere alle mine data med dem.

Edit: For at vÊre lidt mere prÊcis: SNR pÄ stacken med darks fratrukket er 6,5, mens stacken med CC/BPM har en SNR pÄ 4,0. Ikke helt en fordobling, men 63% bedre er absolut ogsÄ vÊrd at tage med! EDBBOB2013-04-24 15:55:02

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

EDBBOB wrote:
                      Nu stĂžjer DSLR jo mere end et kĂžlet CCD, men mit CCD kamera rĂžg fluks i kĂžleskabet, og nu laver jeg et gedigent sĂŠt darks, og prĂžver at kalibrere alle mine data med dem.

Morten,

der er bare et problem med kĂžleskabet !
                      Og det er at darks SKAL vĂŠre optaget ved SAMME temperatur som dine light frame at taget ved.

Ellers “passer” darks’ene ikke, da mĂžrke-stĂžjen ĂŠndrer sig afhĂŠngig af temperaturen.
                      SĂ„ du vil formegentligt tilfĂžje stĂžj, nĂ„r du bruger darks der ikke “passer” i temperaturen.

DesvĂŠrre!

Det er ogsÄ derfor at CCD astro-kameraer med reguleret temp-styring er i hÞj kurs.
                      FĂ„r sĂ„ registrerer man bare hvilken temp light frames’ene er optaget ved, og bagefter kan man indstille kameraet til netop den temperatur nĂ„r der skal laves darks.
                      Omvendt kan man ogsÄ lave darks ved f.eks. -20 gr C og gemme dem. De kan sÄ bruges pÄ alle de optagelser, hvor man har indstillet kameraet til -20 gr C.

Dog ĂŠndre ccd’en sig langsomt over tid, sĂ„ man skal typisk lave nye darks en eller to gange om Ă„ret. Men stadig en kĂŠmpe tidsbesparelse!

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Den er jeg helt med pÄ!

Ift at kalibrere uden darks, ser det dog ud til at give noget alligevel. Jeg kan ikke styre kÞlingen pÄ mit kamera, men jeg har holdt Þje med temperaturen de nÊtter jeg har skudt, og den har ligget tÊt pÄ 0 gr. Med kÞleskabet pÄ fuld rulle, kommer jeg tÊt pÄ. I og med at stÞjen tiltager eksponentielt med temp. er kurven rimeligt flad i starten (ved lavere temperaturer). Dvs at dark noise fra kÞleren, burde vÊre tÊt pÄ reel stÞj.

I kÞleskabet er der altid godt vejr, sÄ man kan bare fyre lÞs, uden at skulle have noia over hidsige regnbyger

Ingen tvivl om at det sparer en for en masse besvĂŠr, nĂ„r man kan styre temp., og til sommer virker kĂžleskabsmetoden ikke… Mit nĂŠste kamera har helt sikkert temp. styring!

Grunden til at jeg har kÞrt med fÄ darks, og BPM, var at jeg nÊsten ikke mÄlte forskel pÄ medianen af mine bias og dark frames, og dermed sluttede at jeg bare havde meget lav dark noise. Morten gjorde mig sÄ opmÊrksom pÄ at pedistal ogsÄ tilfÞres i kameraet, og sÄ gav det hele bedre mening. Fjerner man pedistalen, og mÄler ren bias- og dark noise, er der ikke lÊngere nogen tvivl. Darknoise har ca 20x hÞjere std dev.EDBBOB2013-04-24 17:20:51

paul
                          • Nova

Hej Morten!

Tror ikke der er ret meget mere at hente ved diverse tryllekunster, vi bevÊger os fÄ millimeter over stÞjgulvet hvor det eneste der rigtig kan gÞre en forskel med eksisterende udstyr er gode Þkologiske rÄvarer.

Gulvet skal sĂŠnkes og loftet skal hĂŠves.

Mangler stadig at teste med darks, venter pÄ at vi skal fÄ lidt frost igen sÄ jeg kan fÄ lavet nogle -25C darks.

Ellers kan jeg kun komme pĂ„ at sĂŠlge ud af oplĂžsningen vha. binning, vaske sine spejle, pudse sin koma korrektor, forlĂŠnge eksponeringstiden til halve og hele timer, kun optage nĂ„r det er helt mĂžrkt og kun lige op fra et mĂžrkt sted, kun fotografere nĂ„r udendĂžrs temperaturen er -25C sĂ„ man kan banke sit kamera ned under – 50C (som i Finland), kĂžbe et 24″ teleskop, kĂžbe en bjergtop i Sydamerika, kĂžbe et af de mono CamÂŽs Jesper har set med en QE pĂ„ 1000%, kĂžbe en tragt til sit teleskop sĂ„ man kan samle lidt ekstra fotoner, kĂžbe 1nm filtre.

Et rigtigt godt objekt at teste pÄ hvordan man bedst manÞvrerer nede i gulvhÞjde, meget lÊrerigt, sÄ glÊder mig til det bliver mÞrkt igen om et halvt Ärs tid ;-).

Mht. manuelt arbejde tÊnkte jeg mere pÄ at hvis man kun har lidt spredte hotpixels og cosmic rayŽs er der mere skÄnsomme metoder end at kÞre den store diesel hotpixel vaskemaskine frem og tilbage over ens sarte van gogh.

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Paul

Det er nu en rimeligt smertefri proces at smide kameraet i kĂžleren, selvom det er lidt absurd at se to sorte ledninger stikke ud, mens man siger “at det er helt rigtigt det der” til sig selv

Jeg har ogsÄ syntes der har vÊret sjovt og meget lÊrerigt med JE projektet. Det er jo en svÊr en, sÄ det mÄ gÞre nogle af de andre objekter nemmere. Jeg fÞler det som at have Þvet hÞjdespring med dem, som hopper over 2,35 meter i en periode. Det skal blive sjovt at prÞve springbenet pÄ noget lidt nemmere.

Det ville vĂŠre rigtigt fedt med et 24″ teleskop pĂ„ en finsk bjergtop i Sydamerika, men hvis du gĂ„r tilbage til fĂžrste billede i trĂ„den, har vi i fĂŠllesskab forbedret resultatet betragteligt. Med lidt skarpere luminans, kan vi battle alle de andre amatĂžrfotos jeg har set.

paul
                              • Nova

Hej Morten!

Ja kÞleskabs tricket er afprÞvet, men rigtige Þkologiske varer (Jespers opfindelse med Þko analogien) skal hÞstes udendÞrs nÄr det er koldt :-).

Mht. at der ikke er mere at hente var det med udgangspunkt i at jeg skulle lave mere manuelt arbejde pÄ mine stakke. Tror det eneste hÄb for at hive minimalt mere ud er hvis jeg kan lave enten nogle gode bias eller darks der med lidt held kan sÊnke gulvet en millimeter eller to, vi fÄr se, men jeg tror ikke pÄ mirakler, kun kolde data :-).

BÄde mht. en finsk bjergtop i Sydamerika og fÊllesprojektet er jeg enig med dig, dog hvis vi skal slÊbe en Finsk bjergtop helt derned skal vi lige sikre os at det er en med sauna + tilbehÞr pÄ.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Hovsa kom afsted pĂ„ mini ferie, hvor jeg ville have brugt en masse tid pĂ„ at scripte noget sammen der ville gĂžre at alle data kun blev resamplet EN gang og at alle data sĂ„ ville have samme feltkruming… MEN !!!

1: Glemte tasken med PC og mobil.

2: Flere har kun sendt mig staks..

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hey Stauning

HÄber du fik brugt ferien pÄ noget andet. Jeg har selv rodet lidt videre, og har bla. lavet en serie 900s darks.

21x900s darkstack

Jeg fik ogsÄ Pauls data, som jeg selv har prÞvet at stacke om, og der var lidt mere at hente.

Endelig har jeg leget lidt mere med billedbehandlingen. Det er jo altid et kompromis, mellem mange forskellige parametre, stÞj, feltdybde, udbrÊndte stjerner, neutrale farver osv., men her er et bud fra i gÄr aftes:

GlÊder mig til at se, hvad du kan fÄ ud af din stacking

Vh

Morten

Viser 15 indlĂŠg - 496 til 510 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.