› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12912 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. april 2013 kl. 10:46 #102024
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Torben
Har i sendt jeres data til Stauning? Han er i gang med at lave nye og ensartede grundstacks til den videre proces. Se tidligere i tråden.
Bh
21. april 2013 kl. 12:22 #102032
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Michael
Vi har ikke sendt vores data til Michael, men det vil jeg lige gøre.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. april 2013 kl. 18:54 #102058
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Michael
Mange tak
Jeg er seriøst overrasket over, hvordan man, hver gang man mener at “nu bliver den ikke bedre”, kan starte forfra og hive lidt mere ud af billedet. En af mine venner sammenlignede det med processen med at skrive bøger på papir med en skrivemaskine, før tekstbehandlingen kom. Dengang skrev man også det hele igennem, forfra, når man mente man var færdig, og fandt altid noget nyt undervejs.
Jeg vil gerne have stjernerne mere punktformige endnu. Jeg har en idé om, hvor jeg skal fixe det. Sjovt nok er de klareste stjerner stadigt bløde og kan strammes lidt op, mens der er andre stjerner som båler ud, og bliver hårde i kanten.
Mht tågen, er forholdet mellem støj og skarphed næsten ved at være der, men farverne kunne man godt lege mere med. I sidste omgang tog jeg meget mere OIII med, og det er en helt ny verden. Hvor Ha er den klare vinder, når det kommer til detalje, er OIII meget mere subtilt. Men det giver en god kontrast til alt det røde.
Glæder mig meget til at se, hvad Stauning kan hoste op med. I mellemtiden går jeg videre, og får endnu mere styr på stjernerne. Jeg vil også gerne have mere ud af Ha og OIII i de svageste områder.
Vh
Morten
22. april 2013 kl. 01:20 #102085
Her er en sammenligning mellem vores data og billedet fra PI’s hjemmeside. Det er meget sjovt at se, og ret tydeligt at jeg mangler at arbejde lidt mere på Ha. Vores OIII er til gengæld ligeså god som deres.
EDBBOB 2013-04-22 01:52:57 22. april 2013 kl. 19:22 #102119
Ja, forskellen er ikke stor – men det bliver den så pludselig, når man ser PI’s i fuld størrelse. Det er klart, at vi ikke kan opnå en tilsvarende opløsning, men dynamikken er ved at være der.
Jeg har ikke fået sendt vores billeder til MStauning, da jeg ikke har hans e-mailadresse.Jeg vil uploade en zippet fil her :Flemmings seneste version ligger på hjemmesiden. Den har undergået en ret nænsom billedbehandling i erkendelse af, at signalet ikke tillader mere kontrast.Vi er dog ganske tilfredse med resultatet, da den nye er den del bedre end den som vi lavede helt tilbage i 2005.Og så er det netop i disse dage ti år siden, at vores første optagelse af EJ blev færdigBilledet er taget med Cookbook Camera.mvhTorbenTorben Taustrup 2013-04-22 19:58:23 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. april 2013 kl. 21:46 #102127
Tillykke med jubilæet. Og her gik man og syntes at vi havde brugt meget tid på JE, men ti år!
Det er rigtigt at vi ikke kan følge med på opløsningen mht de små stjerner, men på Ha og OIII virker det som om PI folkene har binnet lidt. Som du selv skriver, er vi næsten ved at være med dynamik mæssigt, selvom PI billedet er en smule dybere.
Her er dagens version (slightly overdone!), mens vi venter på Godot og Stauning. Btw, tror jeg gerne Stauning vil prøve at stacke og kalibrere data. De filer du linker til at allerede stacket.
22. april 2013 kl. 22:10 #102128
mortenDeltager- Super Nova
Well done Morten.
Jeg er imponeret så tæt vi er på et så stort teleskop på en bjergtop.
Det kan vi godt være stolte af, specielt selvfølgelig dig og dem der har produceret rigtigt mange timer, herunder med delvist ATM udstyr.
Tilføjelse
Har lige googlet Calar Alto. Det ligger i 2168 meters højde, og har en median seeing på 0.8″. At vi overhovedet kan komme så tæt på er helt vildt, heeeelt vildt. Godt gået morten.
morten 2013-04-22 22:19:16 22. april 2013 kl. 22:22 #102129
paul- Nova
Overdone or not, men flot er det Morten og imponerende at du har formået at samle så forskellige data.
Hvis ellers Morten og i andre har lyst skulle vi næsten gøre det til en tradion at lave årets JE, lave det til en følgeton hvor vi bygger på år efter år efter år indtil de godtager den som en APOD.
Hvis man lige smider en time efter JE hver aften bliver det til noget over en hel sæson (hvis ellers vejret bliver lidt bedre end i denne sæson)
Hvornår har i måske sidst haft chancen for at være med i et 1000 timers billede? det kunne jo hurtigt også blive en verdens rekord i eksponeringstid ligesom man kunne lave en økologisk version hvor man kun tager de bedste 500 timer med :-).
Er ved at uploade en ZIP med enkelt subs til Michael såfremt han skulle være interesseret.
Paul 2013-04-22 22:24:15 22. april 2013 kl. 22:28 #102130
…OT….OT…..OT…..OT….OT….OT….OT….OT…..OT
Hej Paul
Jeg ser du har forstået økologi. Man sprøjter og gøder ikke, og så høster man 50% af det normale udbytte for dernæst at udvælge de 50% der er uden skurv, pletter etc., og som derfor kan sælges, og smider resten væk.
Jeg køber næsten altid selv økologisk..
22. april 2013 kl. 22:30 #102131
Det virker iøvrigt som om der er nogle af højlysområderne i tågen der er brændt ud. Måske man kan få mere ud af det ved at blande et L-HA lag i, som er strakt lidt mindre i toppen, og så maske det sådan at kun den absolutte højlys kommer med???
22. april 2013 kl. 22:38 #102132
paul- Nova
morten wrote: …OT….OT…..OT…..OT….OT….OT….OT….OT…..OT
Hej Paul
Jeg ser du har forstået økologi. Man sprøjter og gøder ikke, og så høster man 50% af det normale udbytte for dernæst at udvælge de 50% der er uden skurv, pletter etc., og som derfor kan sælges, og smider resten væk.
Jeg køber næsten altid selv økologisk..
Ha ha ha, ja noget i den retning, det er en hårfin balance og en kunst at finde det rigtige forhold mellem kvantitet og kvalitet.
22. april 2013 kl. 23:01 #102134
@Morten Jep, den brænder ud i de klare dele af tågen. Det var mest et forsøg på lave noget mere lysspil inden i boblen. Calar Alto er nok niveauet over vores formåen, men hvis vi sammenligner med andre amatørteleskoper synes jeg godt vi kan være stolte.
@Paul: Hvis du alligevel har dine data samlet sammen, vil jeg rigtigt gerne prøve at give dem en gang kalibrering/stacking i PI. Jeg finder hele tiden ud af noget nyt i det program. Det skyldes nok også den manglende dokumentation
Vildt nok iøvrigt: Jeg har pr. dd. 3689 fits filer, som hedder noget med JNER…
EDBBOB 2013-04-22 23:16:15 22. april 2013 kl. 23:30 #102136
Mht. et fremtidigt objektemne, så kunne den nyopdagede bobbel i Svanen måske være interessant? Den er meget svag, så den kræver vores forenede kræfter.
Her er en 3,5 timers optagelse – som virkelig har fået bundgas i billedbehandlingen.Med noget mere lys, så tror jeg, at vi kan trække nogle meget delikate detaljer frem.TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. april 2013 kl. 23:56 #102140
Hej Torben
Det kunne i den grad være et nyt projekt! Der går nok bare lidt tid, før jeg kan få den i søgeren. Jeg kan kun se himlen fra SØ til NV
Det er lidt ærgeligt med JE og PI billedet. Det er svært at overgå, men måske, hvis man er lidt kreativ med billedet, ift farver, beskæring mm. Time will show!
Vh
Morten
23. april 2013 kl. 19:01 #102172
paul- Nova
@ Michael og Morten, har haft lidt problemer med at uploade den store ZIP fil med enkelt subs, forsøger igen i morgen eller Torsdag forhåbentlig med nyt upload udstyr :-).
@ Torben, lyder meget spændende med den nye bobbel (bare den ikke sprænger inden vi når at fotografere den ligesom de andre bobler der er sprunget på det sidste ;-)), den kendte jeg ikke til. Har den et endnu svagere signal end JE? Ser umiddelbart sådan ud.
Forholder det sig ikke således med de meget svage objekter der ligger meget tæt på støj gulvet at kvalitet tæller relativt mere end kvantitet mht. SNR fordi de er meget kritiske mht. støj hvorfor det måske mere gælder om at få sænket støjgulvet bare en lille smule så der bliver en forskel på støj og signal frem for at øge mængden af data hvor signal og støj ligger meget tæt? Hvorfor max køling, max mørke, smalleste smalbånd, og mindst støjende kamera måske tæller uforholdsmæssigt meget i forhold til at hælde et par hundrede timer i projektet med et støjgulv der ligger en anelse højere.
Jeg tager sikkert fejl, men som fælles projekt ser vi måske den største effekt af en stor mængde data hvis vi går efter et DSO der passer til gennemsnittet af vores udstyr / lysforurening´s niveau. ?
Blot en tanke, ellers er jeg helt enig i at det kunne være et særdeles interessant objekt, men måske den er så krævende at vi alle skal ud og indkøbe 3nm udstyr :-).
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.