› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12918 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. april 2013 kl. 10:40 #101863
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Lars
Når jeg spørger er det fordi signalet i SII er meget svagt, måske hundrede adu over baggrunden på mine 30 minutters 5nm subs. Så spørgsmålet er om det er for svagt til at give mening i form af bidrag til struktur i tågen. Det er lidt svært for mig at vurdere, men jeg tror jeg prøver i aften. Vinden kan dig godt se ud til at blive en udfordring.
Bh
18. april 2013 kl. 10:49 #101864
Hej Mich
Hvad udtrykker/ skyldes det og hvad kan der gøres ved det i behandlingen?
Bh
18. april 2013 kl. 11:01 #101865
jesperDeltager- Neutron star
Det ville være kanon hvis MS kunne lave brutto/netto stacks af de forskellige data fra de forskellige deltagere. Helst uden at tiføje DDP eller anden behandling. Og om muligt også uden at kombinere data fra forskellige nætter. Jeg ved godt at det er meget at bede om når jeg ikke selv har bidraget med noget, men på den måde får vi andre den bedste mulighed for at lave en individuel udgave af et færdigt billede.
18. april 2013 kl. 11:12 #101866
edbbobDeltager- Super Nova
@Stauning: De to stacks trukket fra hinanden giver noget der ligner at de ikke er rigtigt scaleret ift hinanden. Hvis du blinker dem, kan du sikkert se en svag zoom effekt. Jeg er ikke helt med på, hvad du gør, men det ligner at støjen i de to stacks er ens, og det tyder på at det er de samme data.
Jeg skal få samlet data sammen, og sendt dem i en en papkasse til adressen Alternativt laver jeg et dropbox link.
@Rask: Jeg har ikke brugt SII indtil nu, af samme grund. Den er meget svag, og så vidt jeg kan se er der meget mere at hente i at skyde mere Lum eller Ha. Lars har en pointe med stjernerne, så man kunne evt skyde noget Lum med kortere eksponeringer.
Vh
Morten
18. april 2013 kl. 11:20 #101868
@Jesper:
Hvad menes der med brutto/netto stacks?
18. april 2013 kl. 11:48 #101872
Jesper
Kunne du vurdere om mere SII er værd at gå efter? Min stack på SII (4frames a 30 min) ligger her
https://www.dropbox.com/s/2ovl09k0l60nnmu/JonesEmberson1Median4stack04032013SII.fit
Bh
18. april 2013 kl. 12:12 #101875
jesperDeltager- Neutron star
Kunne du vurdere om mere SII er værd at gå efter? Min stack på SII (4frames a 30 min) ligger her
https://www.dropbox.com/s/2ovl09k0l60nnmu/JonesEmberson1Median4stack04032013SII.fit
Jeg tror SII kunne birage med noget interessant til et Hubble-paletbillede, men den er meget svag, så problemet er nok at det vil kræve rigtig mange ekstra timer. Er det hvad der foreligger af SII?Hvad menes der med brutto/netto stacks?Som jeg forstår det, to udgaver af en stack: en med det hele og en hvor der er foretaget en kavlitetssortering.18. april 2013 kl. 13:09 #101878
Hej Jesper
Yes til begge dele. IndenI brutto/nettostack er frames aflange stjerner etc sorteret fra. Stauning vil teste om han f.eks. kan se forskel på stackene ved kun at anvende x pct af de skarpeste (f.eks. 80, 85, 90 osv) inden han vælger hvor mange der skal være med i nettostacken.
18. april 2013 kl. 13:13 #101879
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
MichaelR wrote: Jesper
Kunne du vurdere om mere SII er værd at gå efter?
Alt andet lige, så vil nogle ekstra timer, 2-4 som du snakker om, forbedre støj-signal forholdet markant.
Men det bedste resultat er nok at tage 20-30 timer ekstra, når der er vinter mørke igen.Men med kun 2 timer tror jeg at S2 primært vil bidrage med støj, når signalet er så svagt.
Det er ret spændende at følge med i
18. april 2013 kl. 20:19 #101890
nvcDeltager- Super Giant
… tak Morten, jeg bruger ImagesPlus, RegiStar og Adobe Photoshop programmerne, her er min sidste version med det nuværende stack materiale (Mortens sidste link), size 80%, nu med en mere mørk baggrund,
Brutto/nettostacks er vejen frem!Mvh. Niels19. april 2013 kl. 02:33 #101894
Hej Niels
Det er meget inspirerende at se dit arbejde med billedet
Bla. har jeg fundet ud af at lave flere forskellige stretch af vores luminans data, efter at have kigget på dine stjerner. Indtil videre har jeg kun kørt med en stretch men der er jo meget mere at hente, ved f.eks. at lave tre forskellige versioner, og blende dem sammen.
Du har også fine detaljer inde i tågen. Når du nu har siddet og kigget på tågen, hvilken facon mener du så den har?
De 80% size, hvilken stack er det i forhold til?
Vh
Morten
Her er lige en anden tangent jeg røg ud af Det bliver sjovt at se om man kan hive de klare stjerner lidt ned.
19. april 2013 kl. 08:18 #101898
mstauningDeltager- Black Hole
@Morten – jeps samme data, men en ene version er feltet bare sat til at “kun” have den fladeste af alle datas krumning. Derved opstår forskellen, vi snakker rene detaljer her – FWHM også videre. Altså vi kan trække meget mere ud.
@Jesper – Jeps MichaelR er eneste med SII filter, og vi startede med at gå efter Ha.@Alle – min plan var at lave flere stacks:100% data75% data50% data.Men MichaelR’s er nok bedre:100%90%80%70%Også tror jeg en med bare de 25% bedste.Poste dem, lade jer kikke på det om det skal være anderledes/flere/færre eller noget helt andet.Og serfølgelig bliver de ikke behandlet, kun kalibreret, flatnet til enten laveste krumning -eller midterste – under alignmenten samt udlignet baggrunden til samme e-værdi. Derefter stakket i henhold til deres FWHM/kontrast, eller hvad vi nu mener der kunne være sjovt at prøve. Men de første stacks bliver bare efter FWHM.Uploadet så de er klar til troldmændenes videre behandling. Så i for dem “helt” ubehandlet, som de kommer ud af stakkemaskinenen. DDP også videre lader jeg være med at bruge, på andet end min egen version af billedet 😉Eksemplet oven over er kun DDP’et for at man kunne se noget, uden at skulle hente et par FITS.MStauning 2013-04-19 08:24:34 19. april 2013 kl. 08:23 #101899
PS, vil man gerne have en stak som ligger mellem to af de udgaver jeg uploader siger man jo bare til…
Så hvis nu Jesper gerne vil have en på 87% af alle LUM, og 95% af alle RGB. Så laver jeg dem, også selv om en anden gerne vil have en på 85% af alle Lum 😉Jeg skal nok også poste hvilken FWHM jeg bruger som skæring på hver stack..Vil man have en stack som er sortet efter kontrast kan det også lade sig gøre, man siger med andre ord bare til så laver jeg de stack man vil have.MEN – det kræver jo man begynder at sende mig noget!!Og man skal ikke holde sig tilbage, det tager ingen tid at lave en stack. Det som tager tiden er jo for PC’en, og jeg kan få kaffe imens.19. april 2013 kl. 08:33 #101901
BTW er lige gået igang med at lave en mini test serie med lum data, så i kan se lidt af det jeg mener (og det format jeg levere i).
19. april 2013 kl. 09:02 #101903
Oki her er et par Lum eks af hvad jeg tænker:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18928789/Johnson1/Staks/Tester/Johnson1-L-Test_100_Sigma.fit 100% Sigma stakket.https://dl.dropboxusercontent.com/u/18928789/Johnson1/Staks/Tester/Johnson1-L-Test_100_Median.fit 100% Median stakket.https://dl.dropboxusercontent.com/u/18928789/Johnson1/Staks/Tester/Johnson1-L-Test_90_Sigma.fit 90% Sigma Stakket, FWHM 3,25″https://dl.dropboxusercontent.com/u/18928789/Johnson1/Staks/Tester/Johnson1-L-Test_80_Sigma.fit 80% Sigma Stakket, FWHM 3,19″https://dl.dropboxusercontent.com/u/18928789/Johnson1/Staks/Tester/Johnson1-L-Test_70_Sigma.fit 70% Sigma Stakket, FWHM 3,13″Også lader der til at være en del forvirring omkring hvad jeg prøvede at vise sidst… Skal nok lige prøve at lave en forklaring. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.