Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12924 times
Viser 15 indlæg - 391 til 405 (af 578 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Holda helt fast ….

Importer billedet i softwaren Alladin. Lav en platesolve, importer NED eller en af de andre store databaser. Klik på de svageste stjerner i billedet. Tag ikke fejl af galakser…der er mange med i billedet.

Jeg ligger desværre syg, ellers gjorde jeg det gerne.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Uha da – forrygende godt billede Thumbs%20Up

Fald ikke for fristelsen at vride for meget i kontrastgashåndtaget, så de lyseste områder brænder af – det trækker ned i karakterbogen Wink

Jeg er tilhænger af, at billerne er orienteret så kanterne falder sammen med R.A. og decl.

I dette tilfælde ville det jo være gavnligt – og overordnet er det nemmere at orientere sig, når der skal foretages sammenligninger.

Jeg ved godt, at off axis-guiding i nogle tilfælde kræver en rotation af billedfeltet for at få en acceptabel guidestjerne.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Tak for kommentarerne.

Jeg er ved at prøve at scalere op til 200% for at se, hvad det kan, men jeg skal prøve at få Aladdin til at plate solve bagefter.

Den sidste version bliver lidt hård i de klareste stjerner, men det burde være til at fixe.

Mht til beskæring laver jeg et par forskellige versioner, bla en med Nord/op. De skal også have navnene på igen osv.

Der er også mere at hente i den svage Ha.EDBBOB2013-04-14 23:14:40

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Har lidt svært ved at få AstroArt til at få de rigtige Magnituder på det behandlet billede… Den nægter at gå under 19,28… Men har også “kun” ladet den kikke på de første 2000 stjerner. Laver ski da nok lige en stakket udgave som ikke for noget ulinært gjordt ved den, så vi kan måle bedre.

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Hej Stauning

Har selv gjort mig de samme overvejelser. Derfor lyder idéen med Aladdin ikke helt tosset.

Den bedste metode jeg har fundet endnu, er at lade PI aligne de enkelte stacks, og så bruge en HistogramTransform til at lave et ulineært billede. Dem gemmer jeg som 32 bit TIF, og kombinerer de enkelte TIFs i Nuke. Resultatet er derfor piv-ulineært, og det gør det svært at måle mag. En plate solve, som samtidigt kigger efter den svageste stjerne den kan finde, og slår den op i en database, lyder derfor som en brugbar metode.

Jeg tiltede før jeg blev færdig i går, men der er en del mere dybde at hente i feltet. Bla mangler jeg at lægge en “snyde” lum, lavet ud fra RGB data, på. Det gør ikke nogen revolutionerende forskel, men mange bække små.

Vh

Morten

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Hejsa,

tjekkede lige trådens seneste billede med NED databasen (via Aladin)- Kan se stjerner på billedets højre rand, som i flg. NED har mag 22.3, men ikke en stjerne der i flg. NED ligger tæt her på, som er mag 23.1- så mon ikke grænsemag er tæt på mag 22.5 Shocked ?

Mogens B2013-04-15 10:51:06

Hilsen Mogens B.

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Verdensrekorden er 24,8 med kvasaren CFHQS J1641 +3755.

Den højeste mag burde ligge et sted omkring nebulaen. Der er en blå/grøn ramme på billedet lige nu, som skyldes at kanten af feltet ikke er dækket af alle data.

Jeg er stadigt langt fra færdig, og den ovenstående version er klemt lidt i kontrasten. Her er en lysere version, som nok er bedre at måle mag på, men vær opmærksom på, at jeg tror vi kan hive en mag mere ud af vores data:

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

22,78 er den laveste jeg lige kan finde – men dens SNR er også meget lavt.

SNR er da på 4,4 !!!

Der er desværre ikke vildt mange USNO B1.0 stjerner i dens felt..

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

BTW, den stjerne jeg måler på ligger her:

RA: 07 57 22.13

DEC: +53 25 00.0

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Ja, vi skal da over (under) 24!

Skal lige til et par møder, men går videre senere.

Btw. 22 svarer “Approximate limiting magnitude of a 24″ Ritchey-Chrétien telescope with 30 minutes of stacked images (6 subframes at 300s each) using a CCD detector”.EDBBOB2013-04-15 12:04:50

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Ja ja det er altså når man står vildt langt ude på landet (længere ude end selv jeg bor)…

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Update:

Hejsa,
                            tjekkede lige trådens seneste billede med NED databasen (via Aladin)- Kan se stjerner på billedets højre side af nebula (RA 7:57:30, Dec +53:25:34), som i flg. NED har mag 22.3, men ikke en stjerne der i flg. NED ligger tæt her på (RA 7:57:27.9, Dec 53:25:38), som er mag 23.1- så mon ikke grænsemag er tæt på mag 22.5 Shocked ?

Redigeret af Mogens B – i dag kl. 10:51

Hilsen Mogens B.

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Ok. Nu fik jeg frisket lidt op på statistikken, og fik målt lidt på de enkelte stacks. Derpå udregnede jeg SNR. Kan jeg bruge forhold mellem SNR til at vægte de enkelte stacks direkte, eller overser jeg et kvadratrodstegn eller lignende?

Vh

Morten

Vildt nok, det ser ud til at virke EDBBOB2013-04-16 11:07:57

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

Måske skulle jeg uddybe lidt:

Først måler jeg std dev og mean på alle stacks. Dernæst udregner jeg SNR=mean /std dev.

Derpå vælger jeg stacken med højest SNR (SNRmax) og sætter den til 100%, og vægter de andre stacks som forholdet mellem deres SNR/SNRmax.

Er det ikke rigtigt nok?

Vh

Morten

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Tæt på grænsen for hvad jeg kan hive ud af den (feltet skal selvfølgelig justeres op):

PS. Jeg har solen ind af vinduet, så den er nok lidt lys. Opdaterer senere, når det er blevet mørkere.

Viser 15 indlæg - 391 til 405 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.