› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12926 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. april 2013 kl. 21:38 #101316
edbbobDeltager- Super Nova
Selv de klareste af stjernerne holder pæn skarphed:
7. april 2013 kl. 23:40 #101323
paul- Nova
Hej MichaelR, tak for at jeg kan være med med et lille bitte bidrag så langt, sådan et projekt er jo både sjovt og lærerigt, og hvornår har man sidst talt subs i antal hundrede timer…vildt.
Hatten af for alt dit hårde arbejde EDB Morten, tror jeg ville få en kraftig hovedpine hvis jeg skulle kombinere så mange og så forskellige stakke, så pas nu på projektet ikke dræner dig for meget, det er jo kun for sjov vi gør det her, og målet er jo ikke at få sådan et projekt perfekt i første forsøg, men måske mere at lære af processen så vi bliver bedre for hver gang vi laver sådan et spændende projekt.
Forøvrigt flotte 3D billeder, har også lidt live 3D i astroart men ikke så flot som dine modeller, er det pixinsight der kan trylle sådan?
8. april 2013 kl. 00:00 #101324
Hej Paul
Jeg elsker projekter som dem her. Jeg har personligt lært utroligt meget allerede, og jeg kan blive meget entusiastisk, når jeg synes en opgave udfordrer mig. Det gør JE i dén grad. Hovedpinen kender jeg desværre godt, men jeg kan efterhånden mærke når jeg har brugt synscentret i hjernen for meget. Det gør nas…
3D modellerne er lavet i Cinema4D. Al compositing foregår i programmet Nuke, som også kan lave 3D, men C4D er nemmere og hurtigere. Jeg laver kun modellerne undervejs, fordi de gør det nemmere at vurdere data. Jeg ved ikke helt, hvor effektive de er på længere sigt, men de er en stor hjælp til at udvikle en metode. Gerne en metode vi kunne bruge på andet end JE senere.
Vh
Morten
8. april 2013 kl. 09:51 #101328
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Alle der er med i det projekt!
Jeg tog lige en hat på – så jeg kan tage den af for jer!
Det er blevet SINDSYGT godt – helt vildt med detaljer inde i tågen.
Glæder mig til at se den med farver på.Jeg har iøvrigt haft rigtig god erfaring med LucyRichardson deconvolve eller tilsvarende på tåger – er der signal nok påvirkes filtret ikke meget af støjen i billedet.
12. april 2013 kl. 23:02 #101604
nvcDeltager- Super Giant
… fyi, faldt lige over denne her på CN forum,
i forbindelse med stack af forskellige exposure stacks.Mvh. Niels13. april 2013 kl. 10:43 #101614
Hej Niels
Tak for linket.
Jeg har lige haft et par dage, hvor jeg skulle have en pause fra projektet, men nu er jeg i gang igen.
Indtil nu, har jeg brugt den metode der beskrives i CN tråden, men nu prøver jeg i stedet at bruge PixInsight til at aligne og vægte de forskellige stacks. Det er PI ikke meget for, men hvis man presser programmet lidt, og forbereder de enkelte stacks (crop og prealignment) ser det ud til at fungere, selvom PI brokker sig lidt.
Jeg har fået lavet en fornuftig vægtet stack af alle mine egne RGB data (bedre end jeg selv kan gøre manuelt), og er i gang med Ha data nu. Fordi de enkelte stacks her er temmelig forskellige, skal PI hjælpes lidt mere. Bla har jeg været nødt til at gå fra lineære data til ulineære, for at få RANSAC til at fungere, men med med de ulineære data går det alligevel. Nu skal det blive interessant at se, om PI vil integrere de alignede stacks, når de ikke længere er lineære.
Vh
Morten
14. april 2013 kl. 00:33 #101645
Hej alle JnEr’ere og alle jer andre.
Først tak for sidst, til dem som var til KAF astrofoto møde.
Bare for at i ikke skal få følelsen af at projektet er gået i stå er her en status pr dd., hvor jeg har prøvet at bruge PixInsight i stedet for mine egne hjemmebiksede scripts.
Edit: Billedet er indtil nu kun LRGB+Ha. Jeg mangler at få lagt ilt og svovl på, samt et væsentligt større felt. Endelig kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave en version i lidt højere opløsning (har fået leget lidt med Deconvolution), men det bliver i morgen efter at jeg har set Kimi vinde det kinesiske GP.
Kom gerne med kommentarer og forslag!
EDBBOB 2013-04-14 00:43:40 14. april 2013 kl. 14:48 #101664
Eureka!
Nu fandt jeg endelig en matematisk forklaring på hvordan man kombinerer L og RGB, via Lab colorspace. Det skal jeg lige øve mig lidt på, men det gør det væsentligt nemmere at styre processen. Endnu engang er jeg nok nødt til at starte forfra, så her er lige et billede af hvor langt jeg var nået. Farvelaget dækker endnu ikke hele luminans laget jævnt.
Er der nogen som ved hvordan vi kan bestemme apparent magnitude på de svageste stjerner i feltet? Jeg læste på WIKI at verdensrekorden for et amatør billede er ca 25.
14. april 2013 kl. 15:52 #101668
paul- Nova
Det skal nok blive godt Morten, måske vi skal runde den af med at sende den anden Morten en tur til Provence med sin AP så han kan høste lidt økologiske L og Ha subs ved en seeing på ned til 0,82″.
Det er jo en fabelagtig god seeing, var ikke klar over den kunne blive så god på fastlandet, så Provence i galakse sæsonen skal prøves en dag.
14. april 2013 kl. 16:33 #101670
Tak Den nye metode er klart bedre, end det jeg har prøvet hidtil. Spændende at lære noget nyt.
Ift Provence: Jamen det er da bare at komme derned! Var der for nogle år siden på motorcykel, og selvom der var mange franskmænd, var det ren idyl. Hvis man bliver træt af idyllen, ligger Marseille ikke så langt væk, og der er stemningen mere barsk.
14. april 2013 kl. 17:27 #101671
mortenDeltager- Super Nova
Paul wrote: .. måske vi skal runde den af med at sende den anden Morten en tur til Provence med sin AP så han kan høste lidt økologiske L og Ha subs ved en seeing på ned til 0,82″.
Det var dog et overordentligt venligt forslag..
Økologisk Ha, det havde jeg ikke tænkt på.
14. april 2013 kl. 18:21 #101675
LAB colorspace er vejen til nemmere LRGB!
Til dem af jer som ikke kender metoden laver man sin RGB om til LAB og erstatter sin L (i LAB) med Lum/Ha. Resultatet laves tilbage til RGB.
EDBBOB 2013-04-14 21:14:04 14. april 2013 kl. 18:24 #101676
paul- Nova
Ja ikk!
14. april 2013 kl. 18:26 #101677
Øh, JO!!!
14. april 2013 kl. 18:28 #101679
paul- Nova
Enig
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.