Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12934 times
Viser 15 indlæg - 316 til 330 (af 578 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Forsætter med Clear iaften 😉

Indtil videre har inat været den bedste ikke EN eneste frame der skulle smides ud Clap

@MichaelR – nu optager du vel kun når det er ægte mørkt 😉

MStauning2013-04-03 09:44:11

paul
          • Nova

Meget meget spændende projekt i her har gang i, her et mini bidrag hvis det kan bruges.

Sidder ude i det uforskammede gode vejr, kan ikke mindes seeing og de generelle forhold nogensinde har været så gode i min korte astro tid.

Lavede lige 4 stk opvarmnings Ha mens mørket faldt på til en L serie, ved ikke om du foretrækker en TIF stak eller hver enkelt FITS fil eller begge dele?

Billederne er skudt med Atik 460M, Baader 7nm Ha, den blå kanon (Skywatcher 250mm/1200mm) 0.9 Skywatcher koma korrektor og EQ6 PRO standard.

Hvordan beregner i Seeing på billeder? Jeg har regnet med 1200mm x 0,9 (koma korrektor) hvilket giver en pixel opløsning på 0,78 som jeg ganger med gennemsnits FWHM fra DDS live hvorved jeg på den bedste sub får en FWHM på lige god 2″…er der nogen der kan be/afkræfte det?

Herunder en TIF stak + de 4 x 15 min 1×1 fits ubehandlede, kun Sigma stakket.

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/2013/April/3-4%20April%202013/1.tif

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/2013/April/3-4%20April%202013/-_206Ha%201×1-2510T.fit

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/2013/April/3-4%20April%202013/-_208Ha%201×1-2510T.fit

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/2013/April/3-4%20April%202013/-_209Ha%201×1-2510T.fit

paul
            • Nova

paul
              • Nova

Hvis der stadig kan bruges Ha (der er måske snart nok Ha) er der herunder en ubehandlet rub og stub Sigma stak af 22x15min tusmørke 7nm Ha fra de sidste par nætter taget før og efter natten således at ca. halvdelen er lave og halvdelen høje skud.

Ved ikke om der er et minimum FWHM kvalitets krav subs skal opfylde før de må komme med i en stak? de andre nætter var lidt dårligere end denne nat.

Taget med Atik 460m / Skywatcher 250/1200mm, 0.9 Skywatcher koma korrektor.

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/2013/April/3-4%20April%202013/22×15%20min%207nm%20Ha%20tusm%C3%B8rke%20Sigma%20stak%20ubehandlet.tif

Herunder et 2×2 skærmdump af 1×1 stakken

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

@Paul – dejligt med en til der vil skyde. Din fokallængde på systemet er: 1093,3mm det giver en pixelopløsning på 0,86″/px. Snitværdien i FWHM på den første FIT du linker til er 2,40″ udmålt af CCDInspektor.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Og her nattens bedste:

Samt en ny total stak, nu med 1100 Minutter:

MStauning2013-04-04 08:11:27

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

ARGGGG

Der har sneget sig en ikke kalibreret stack ind i det hele….

Skifter derfor lige den stak, samt total stakken…

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej allesammen (hvorfor kommer jeg her til at tænke på Poul Kjøller?)

Jeg begynder at have lidt problemer med at finde rundt i data. Problemet er at jeg kan se at jeg har nogle stacks, som indeholder gamle data plus nogle nye lagt sammen. Andre stacks er gamle data og andre igen er nye data uden gamle data blandet i. Forstår i, hvad jeg mener?

Hvis jeg f.eks. bruger en stack med nogle data som også indgår i en anden stack med flere, nye data, bruger jeg de gamle data to gange, og det går ud over SNR.

Derfor ville det være helt fænomenalt fantastisk, hvis i kunne lokkes til at kigge på jeres egne data og:

– Poste et link her med data sorteret så det enten kun er samlede data, eller separate stacke uden data som går igen.

– Hvis i vil være rigtigt seje, skriver i også samlet eksponeringstid, samt kikkert/kamera.

Så skal jeg prøve at samle det hele sammen i en ny version, med alle vores data, og en samlet udregnet eksponeringstid.

Jeg ved godt at det var mig som foreslog projektet, og at jeg dermed lidt fik samlehatten på, men jeg vil gerne igen komme med opfordringen til at prøve og lege med de mange data vi har indtil nu. Jeg samler dem hjertens gerne, men vil helst ikke have skudt i skoene at jeg har hijacket projektet. Alle data ligger her, hvis der er nogen som vil lege med dem.

I morgen samler jeg op på, hvad der er kommet af nye data, og laver en ny version.

Jeg glæder mig meget, da jeg har fået finpudset en del på mine metoder de sidste par dage. (Måske tyvstarter jeg lidt senere i dag, af ren og skær utålmodighed…)

Vh

Morten

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hvis det er OK for en udenforstående at prøve kræfter med de mange data synes jeg det kunne være sjovt at prøve. Jeg har dog også mistet overblikket over hvad der er hvad, så en opsamling ville være super. Og jeg synes bestemt ikke du har hijacket noget Morten.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

@Morten – du har da ikke hijacket noget som helst 😉

@Jesper – det ville være dejligt.

Opsamling fra mig:

Kikkert: GSO RC10″ Carbon.

Reducer/flatner: x0,67 Astro-Physis CCDT67

Kamera: Sbig ST-2000xm

Guider: Internt via inbygget chip, og nogle Externt guidet via Sbig RemoteGuideHead på 80mm søger.

19Timer og 40min, 10min subs.

12 timer, 10min subs.

Kun brugt de bedste frames.

Håber på mere iaften.

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Jesper

Jeg synes helt klart du skal gi den et skud!

Idéen det hele startede med var lidt to ting: At vi kunne samle mange flere data i fællesskab, og at vi kunne bruge projektet til at udveksle erfaringer med forskellige måder at lave billedbehandling på de samme data.

Jeg er selv gået i gang med at sortere data, og vil prøve både at lave en ny samlet zip fil med alle stacks, samt en liste over, hvad jeg har lagt i zippen. Så bliver det måske nemmere at se, om jeg har overset noget, eller brugt det to gange.

Vh

Morten

EDBBOB2013-04-04 11:56:51

paul
                                • Nova

@Morten, Kan sagtens følge dig her, min totale stak findes herover sidst på side 16 og er som følger.

– 1093,3mm brændvidde

– Atik 460M

– 22 x 15 min Ha 7nm tusmørke subs

– Ingen behandling, kun en sigma stak

– dato 040413

– andet du ønsker med af oplysninger?

Er der planer om kvalitets krav hvis der kommer så mange data at vi kan lave en selektiv stak? tænkte man kunne måske lave to versioner der kan arbejdes med,en rub og stub stak inden for rimelighedens grænser og en guld stak der overholder visse minimums kriterier så man kan se hvad der giver det bedste slut resultat, en stor mængde data eller lidt mindre men bedre data…eller måske ingen stak men kun en enorm mængde subs der selv kan sorteres i?

@ Michael – Tak, ok CCD inspektor er måske en anelse mere præcis end DSS live´s rapport.

Den bedste sub af de fire skulle være den sidste (209) (skulle være fortsat lidt i den gode stime :-)), har du en måling på den?

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Paul

Tange Mak! Det er helt perfekt!

Der er mange filosofier omkring kombinering af data.

Min personlige filosofi er:

Signal er signal!

Dvs. at alt! kan bruges. Det skal bare vægtes ift de andre data. Mine egne RGB data er klart de ringeste data indtil videre, og jeg har selvfølgelig prøvet at lave en version uden mine data, for at se hvad det gav. Overraskende nok blev resultatet dårlige end når jeg inkluderede mine data. Det var jo rart, selvom de ikke bærer 90% af billedet. det er klassikeren med mange bække små, osv.

Uden helt at kunne forklare matematikken bag, skyldes det blandt andet at farvedata kan binnes uden at det kan ses på det færdige resultat.

Det er en rimeligt omfattende opgave at kombinere så mange stacks vi har indtil nu, men det har også været utroligt lærerigt. Jeg har personligt helt droppet darks undervejs (brug BadPixelMaps!), og har fået øjnene op for værdien af laaange eksponeringer. Derudover er jeg imponeret over, hvor gode i er til at ignorere seeingen, og få superdetaljerede billeder. Jeg troede jeg havde max’et ud med 1260mm brændvidde og 7,8 mikron pixels, men det kan jeg godt se, jeg skal revurdere.

Vh

Morten

Viser 15 indlæg - 316 til 330 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.