Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12937 times
Viser 15 indlæg - 286 til 300 (af 578 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Sådan – bestemt APOD matriale Clap

michaelr
      Deltager
        • Super Giant

Hej Morten

Det ret vildt både resultatet og dit rutediagram! Du kører jo med ret stor forstørrelse i visningen af billedet til processeringsformål. Når man tager det i betragtning, så er det ret god opløsning.

MS og Morten hvad er det jeg skal nappe når det bliver klart igen, Ha, OIII, SII?

Bedste hilsner

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Luminans! Der er nogle af de små stjerner, hvor vi liiige mangler en magnitude eller to.

Nu, hvor vi ligger i hård konkurrence med J-P, kunne man evt. også gå efter mere OIII, men så skal der eksponeres dybt. Jeg sad i går og kiggede på hans nye version, og hans OIII stikker langt udenfor det røde område.

Men helst luminans, hvis du spørger mig.

Så tror jeg faktisk godt vi kan komme op på den opløsning, jeg har vist ovenfor. Siden jeg lavede den, har jeg fundet en anden vægtning af Ha data, som giver bedre skarphed og mindre støj.

Der er også meget detalje i OIII, som jeg ikke har fået trukket frem endnu. Og svovlen er jeg slet ikke begyndt at bruge.

Vh

Morten

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Hej Morten

Jeg bor i Lyngby tæt på Kbh, så jeg har ikke mulighed for god LRB, så jeg tager OIII?

Bh

michaelr
            Deltager
              • Super Giant

Ps vi har kun 2 timer i alt i SII, så det kunne jeg måske også skyde noget mere af. Signalet er dog ekstremt svag, kunne du ikke lige se på SII stacken og vurdere om det overhovedet er værd at gå efter. Hvis der kommer nogle klare nætter kunne jeg bruge et par på OIII og et par på SII. Men giv mig lige et praj om du synes der er signal nok i SII til at det overhovedet kan bruges?

Bh

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hej Michael

Indtil nu, har jeg kun selv kunnet arbejde med RGB, så jeg har lært en masse via projektet. Ha er den hellige gral indenfor astrofoto. Det er her 2/3 af billedet ligger. OIII kan helt sikkert også noget, men er mindre detaljeret, og jo mere jeg kigger på f.eks. Crescent nebula skudt i Ha+OIII kan jeg se at ilt normalt ligger som en stor blød dyne der omkranser Ha’en.

SII er som du siger meget svag, og da dens bølgelængde ligger tæt på OIII, har jeg en fornemmelse af at SII skal eksponeres mega længe for at give noget brugbart. Jeg har ikke prøvet det endnu, men fordi S og O ligger så tæt i spektret, havde jeg en idé om at prøve at lave en difference mellem de to, for at se hvad det gav.

Vi kan godt bruge mere OIII, men selv fra Lyngby tror jeg godt du kan fange noget lum som virker. Se sådan på det, at vi har en del lum i forvejen, og at mere stackes ovenpå, og dermed giver bedre SNR, med deraf følgende mulighed for at trække feltet dybere. Specielt fordi du god til at stille skarpt!

vh

MortenEDBBOB2013-03-30 14:57:39

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Jeg fik tre timers RGB i kassen i nat. Jeg har et problem med at uploade filerne, da filstyringsprogrammet hos vores udbyder ikke vil acceptere de “store” filer. Man anbefaler at bruge et FTP-program, som kan håndtere store filer. Indtil nu har jeg brugt IE 8, men det lader til, at min udbyder foretrækker, at jeg bruger en anden browser – Firefox eller Google.

Hvis nogen er interesseret i filerne, så kan jeg sende dem direkte som zippet.

Jeg har fået bikset dette sammen:

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Bestemt godt Torben Thumbs%20Up

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Og her er hvad jeg har optaget i LUM/Clear/farve indtil nu (som jeg mener kan bruges).

Clear skal der som sagt lige laves et par flats til, men det kommer i aften. Og mere Lum serfølgelig.

RGB er 7 x 10min, Lum er 21 x 10min, Clear er 8 x 10min.

Dertil kommer der så noget Ha 😉 Poster en Stakket FIT imorgen, når der er taget noget mere – med mindre du gerne vil have det over med det samme EDBBOB?

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

@Torben: Meget flot! Du må gerne sende dem til mig! Jeg sender dig en PM med min mail, så jeg undgår spamrobotterne…

@Michael: Det er superfedt med luminans. Det glæder jeg mig meget til at få lagt på projektet. Det haster ikke så meget med filen. Er lige vågnet efter en nat til den lyse morgen, og vejret ligner heller ikke meget søvn nu i nat. Derudover skød jeg NGC2403 i nat, for at have nogle lidt mere simple datasæt, til at øve mig på en anden (mere metodisk) metode til at kombinere JnEr1 data. Bare post et Dropbox link når du er færdig.

Vh

Morten

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Will do. Det skulle jo være mørkt en times tid extra i nat, og flats ser gode ud 😉

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Ja her tror jeg, det bliver mørkt to timer mere

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

http://dl.dropbox.com/u/18928789/Johnson1/Johnson1_C_90min.fit

9 x 10min med Clear filteret, ser ud til at det godt kan betale sig – trods månen var oppe da jeg testede med Clearfilteret.

michaelr
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Morten

Jeg fik ihvertfald 6 timers OIII og regner med det samme i nat. Jeg regner med at stacke det samlet til dig, med mindre du vil have det i aften, så sig bare til.

Bh

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

No worries! Bare tag jer tid! Jeg skal først have samlet alting sammen, og i mellemtiden vil jeg prøve at stacke mine egne RGB data om.

Et spørgsmål (bare nysgerrig): Når i hver for sig har kombineret L+RGB, hvilken metode bruger i så?

Vh

Morten

Jeg har nogle nye ting jeg vil prøve, men for at kunne teste på lidt mere overskuelige datamængder prøver jeg med NGC2403 igen i nat. Denne gang med 30 min lights.EDBBOB2013-04-01 17:53:15

Viser 15 indlæg - 286 til 300 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.