Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12900 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 578 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Altid skønt at se nye objekter. Godt gået

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nå jeg lægger mærke til at Pixinsights billede kun er 15,5 x 15,5 buemin stort, så den kan jeg rigeligt have på CCD’en. Visualt går det nok ikke endnu, har hverken filtre og er ikke særligt god til at finde rundt…

Mag 14 er den oplyst til, så mon ikke jeg skal have 20min subs?

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Damm mit program vælger at kalde den PLN162+31.1 i stedet for PK162+31.1 … Så er det jo ikke nemt at finde Angry

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

ERh… Surface mag 26,6…!!

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Jep, den er stor og lyssvag. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af at omregne mag og størrelse til noget som giver mening (surface mag?), men jeg plejer at bruge den tommelfinger regel, at man skal kunne se antydninger af motivet på en enkelt light frame.

Med en 10 min eksponering er det lige til øllet, men den er nemmere end PuWe1 Den har jeg også forsøgt med, og det kan jeg godt advare imod. Specielt med Vesterbro himmel. Tror jeg skød en hel nat, binnede 4×4 og alligevel skal man vide den er der, for at se den på billedet:

I går skyede det til, men det kommer jo altid en sporvogn og en pige til.

Vh

Morten

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jo nu skal du bare høre angående mags:

Den er mag 14,4 med en overflade styrke på 26,6…
                Den opgivende mag er hvis den nu var en stjerne, altså alt lyset samlet som et punkt.
                Overflade styrken er hvor svagt den faktisk lyser!! Altså hvis nu der var stjerner overalt hvor den befinder sig, hvor svage skulle de stjerner så være – her mag 26,6.
                Så du skyder altså efter at få en mag 26,6 stjerne ind på din CCD..
                Hvor længe skal du skyde for at kunne se/ane stjerner ned til mag26,6?
                Nu er det lidt groft sagt, men tænkt på denne måde kan man få en ide.. En let beregning fortæller mig at min RC’er ved f/5,43 sammen med mit Sbig vil hente ca 3adu ind pr 20min / pr pixel af den… Det giver et SNR på under 0,01 pr frame. Så det bliver spændende at lege med den.
                Prøv at måle efter – en sub frame:
                Mål gemmensnit værdien af baggrunden (et område hvor man ikke kan se andet end støj).
                Mål gemmensnit værdien af så meget af objektet uden stjerner og andet “støj”, som det er praktisk muligt (evt noter hvor mange pixels der måles på).
                Træk så baggrundsværdien fra objektværdien = ADU pr frame af objektet.
                Hvis man så ved hvor mange pixels man målte på…
                objekt adu / antal pixel = adu pr pixel pr frame.
                Kender man så sit kameras gain, kan det jo omregnes til elektroner.
                Men dette lille regne stykke kan fortælle en noget om hvor meget man skal skyde, for at hæve et objekt så højt op pr frame at det fremstår tydeligt (så tydeligt som det kan).
                Så svagt et objekt som dette, hvor jeg kan forvente et snit på 3adu pr 20min gemmen rødt filter (har ikke regnet på Ha filter). Og dette ved meget klart og god seeing! Det fortæller mig, at skal det blive til noget, så skal man gøre alt hvad man kan for at sænke støjkilder så meget som muligt. Altså kamera så koldt som overhovedet muligt, så få expos som muligt, dither er et must, et filter der nedsætter baggrunden.
                Ergo bliver først frame 30min, så ser vi om der kommer noget på. Dernæst 60min, skal jo hæves så højt op at man er sikker på at den ikke forsvinder i kalibreings usikkerhed.
                Til sådan et objekt også skyde helt friske darks/bias så de passer så godt som overhovedet muligt. Køling af kamera ned til 96-98% af maks, så jeg er sikker på den kan holde tempen hele natten men heller ikke mere.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Michael

Hvor har du oplysningen om en overfladeklarhed på 26,6 fra?

Vi har fotograferet den for flere år siden, men vi har ikke fået de allersvageste dele med – den er svær.

mvh

Torben

Torben Taustrup2013-02-06 23:55:44

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Michael

Tak for din forklaring. Jeg skal prøve at se, hvad jeg kan måle/regne mig frem til, på mine data.

Mag 26,6 lyder ekstremt lavt. Kigger jeg på de svageste stjerner omkring midten af billedet, og slår dem op på Sky-Map.org, ligger de omkring mag 19 (hvis man er lidt optimistisk). Mag 18 går klart igennem.

Indtil videre har jeg kørt med Nebulosity, men her til aften er jeg gået “fuld blown”, og har investeret i PixInsight, så nu bliver det alvor

Mens vi er ved investeringerne, og helt OT: Du bruger et SBIG kamera, siger du. Kan du anbefale det? Jeg er temmelig forelsket i et af de nye STF-8300-M. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ift. SBIG?

Har i øvrigt rodet lidt mere med mine data fra i lørdags, og fundet ca. 1 times light frames mere som kan bruges. Mange bække små osv. Her er et billede med lidt flere detaljer, stadig fra Nebulosity:

Man begynder at kunne fornemme de to bjælker, i midten af nebulaen. Nu skal jeg lige have genopfrisket PixInsight, så får datasættet en tur dér.

Vh

Morten

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Torben

Har du stadig data, fra da i fotograferede den? Og kunne du være interesseret i at hælde nogen af dem i projektet?

Vh

Morten

michaelr
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej alle

Jeg vil gerne være i projektet med C14HD Edge og QSI583wsg.

Den er svær, kræver perfektion mht polalign, meget lange exponeringer, kalibrering, binning hvis muligt ift pixelscale og smalbånd for mit vedkommende (Lyngby).

Er der andet der skal overvejes inden start?

Michael jeg tror ikke din ADU udregning kan passe, det er meget lidt signal!

Bedste hilsner

Michael

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Jeg har mine data fra PN-kataloget, som er importet i Skytools3.

Mag of central star: 16,8

Radial Velocity: -89km/sec

Distance: 2200ly

Men Surface Br: 26,6 mag/arcsec2

Magnitude 14,00

Size 6,3′

PN G164,8+31,1

Also know as OK 164+131,1, ARO 121, JnEr 1

Visual Synopsis:

In the following 30 days this object remains undetectable visually in the GSO RC254. PN G164.8+31.1 is circumpolar, ranging in altitude from 19° to 87° at Fævejen. As such, it is visible all year long.

Apparent Data:

Apparent RA: 07h58m55.7s
                          Apparent Dec: +53°23’00”
                          Ecliptical lon: +110°14′
                          Ecliptical lat: +32°02′
                          Azimuth: +180°00′
                          Apparent Altitude: +87°48′
                          Altitude above visible horizon: +88°06′
                          Zenith Distance: +02°12′

Local Sidereal Time: 07h59m
                          Hour Angle: 00h01m
                          Airmass: 1.0
                          Mean extincted magnitude: 14.4

Chart numbers:

Pocket Sky Atlas 22
                          Millennium Star Atlas Vol I Chart 51
                          Sky Atlas 2000 Chart 1
                          Uranometria 2000 Vol I Chart 43
                          Uranometria 2nd Ed. Chart 26
                          Herald-Bobroff Astroatlas B-11 C-15

Beregnet ud fra, den 7/2 kl 23:00 hjemme hos mig med min RC’er.

Hvis ellers den surface brightness passer, så skulle det passe rimeligt med rødt filter på mit udstyr (lav QE ca 48%).

Jeg vil ikke bytte mit Sbig, måske få et QSI som kamera nummer to – men bytte tjoe med et Sbig ST-10xm 😉 STF serien er jo meget nyere end mit, så har fået flere fordele:

Mere køling, hurtigere udlæsning, mulighed for at guide foran filtre.

STF kan dog ikke bruge AO-8 så vidt jeg kan finde ud af… Men om man vil det eller ej, er jo også noget andet 😉

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Kunne måske godt finde på at opgradre mit ST-2000xm til et STT-3200me…

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

@ MichaelR

Du skal være mere end velkommen

Pt. kan jeg kun skyde RGB oneshot med et lysfoureningsfilter. Hvis Stauning f.eks. skød noget Ha, kunne du overveje noget OIII. Alternativt kunne det også være sjovt med nogle Luminans data.

Du har helt ret i at man skal holde tungen lige i munden med JnEr1. Jeg prøvede med 5 og 10 min, og som forventet får jeg klart mest ud af 10 min. Det er lige på smærtegrænsen af mine evner, men det er også med til at gøre det sjovt. Jeg ville gerne prøve at tage nogle 15-30 min, men så skal min guiding fintrimmes “lidt”. Tænk JFK: “We chose to do this, not because it’s easy, but because it’s hard”

@ Stauning

Det lader til at du er glad for SBIG. Det lyder lovende. AO står helt sikkert på min ønskeliste, men det bliver ikke foreløbigt.

Jeg skal ud og besøge en af de andre astronørder, men når jeg kommer hjem, skal jeg prøve at lave en Dropbox, som vi kan samle data i. Så har vi noget at lege med, på de få overskyede nætter vinteren bringer…

Vh

Morten

michaelr
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Morten og Michael

Jeg ville gerne se om jeg kunne eftergøre dette, men tror han kan noget være hekseri i PS. Jeg skriver nok til ham for at høre lidt mere. Det er ret vildt, det han laver. Jeg er vild med hans Hubble paletter men også hans kunstige natural colors med narrowband. Kæmpe inspirationskilde!

http://astroanarchy.zenfolio.com/p62690868/h1F9B2BB1#h1f9b2bb1

Bh

Michael

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Morten – Jeg lidt overskuds plads i min dropbox så vi kan bare bruge den.. (plads til ca 110GB endnu).

Angående Sbig, så skal du huske at den model du der har kik på IKKE understøtter AO!
                                  Og jo ville vildt meget gerne have en STT-3200me med guide foran filterhjulet, se det ville bare rykke ved Ha optagelser.
                                  MichaelR – Bemærker at hans pixelopløsning er 1,5″ efter bining.. Så ved f/5 og en QE der er noget højere end min, napper han 20min subs… Hmm skal nok starte ud med 30min.
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.