Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12935 times
Viser 15 indlæg - 271 til 285 (af 578 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Skal vi ikke prøve og senhor langt vores egne data kan bære?
      morten2013-03-28 11:05:09

michaelr
      Deltager
        • Super Giant

Hej Morten

Tak for links, de er ret gode, jeg har nu set de første 3 og har tænkt at se dem allesammen, jeg kan godt lide ham, selvom han er lidt tør. Enig i at Olaf nok løber med rekorden, det er næsten helt sort.

Enig med La Cour, skal vi ikke se hvor langt vi kan komme.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Jae, det med at invitere J-P var nu mest en joke

Gik i gang med Ha i går, og det ser virkeligt fint ud:

Under nebulaen, “hænger” der et svagt “gardin”. Det er skruphamrende umuligt at se her på den lyse baggrund, men det tror jeg godt jeg kan få frem, når jeg får rodet lidt mere med pincetten og skalpellen. Godt gået drenge!

I dag står den på familie, og senere på RGB. Jeg er nødt til at se om ikke jeg kan hive noget bedre ud af mine egne data. Bla. vil jeg prøve at køre en serie luminans baseret på mine OSC fits uden debayering.

God Skærtorsdag

Vh

Morten

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Denne her viser tydeligere “gardinet”:

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Kanon flot behandling – way to go Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Tak! Specielt inde i nebulaen mangler jeg en del. Området bag de tre stjerner rummer meget mere detalje. Jeg går langsomt frem denne gang, i håb om at kunne lave et mere “færdigt” billede end de tidligere versioner.

Men ingen tvivl om at vi er ved at have gode data (hvis man ser bort fra mine egne ). Jeg havde egentlig overbevist mig selv om, at jeg skulle køre videre med mit OSC kamera, da jeg synes det gik rimeligt ok med min sidste M42, men projektet her har fået mig på andre tanker. I holder i øvrigt alle en ret pæn pixelopløsning (dansk seeing og alt det der taget i betragtning), og jeg er overrasket over, hvor meget detalje man kan hive ud af Ha.

Vh

Morten

michaelr
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Morten

Super sejt! Flot arbejde 🙂 Spændende at se resultatet hvor vi er nu. Nu kommer der en måneløs periode, hvor vi kan skyde nogle flere timer og så er det nok ved at være slut med mørke nætter. Er sløret i Ha eller OIII?

Bedste hilsner

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

spændende. Lidt pandaøjne i sidste version..
                    ?morten2013-03-28 14:25:32

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Når det nu bliver klart igen, så gør jeg da det at jeg skyder noget Lum før månen kommer frem – og Ha derefter.

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

@Morten: Pandaøjne… Den har ikke hørt før Men jo, og de skal væk. Prøver som sagt at gå lidt mere systematisk til værks denne gang, men det er svært ikke at blive ivrig og smække et par sharpen filtre på undervejs. Her mangler de bedre starmasks for at virke ordentligt.

@MichaelR: “Gardinet” ligger i Ha. Jeg er ikke nået til OIII endnu, men natten og påsken er ung endnu.

Generelt er det eneste vi godt kunne bruge mere af luminans. Det er ren og skær for at kunne få feltet dybere, og galakserne mere definerede. Måske kan vi også få endnu bedre tegning i de svage dele af Ha, men der er vi ved at have rigtig mange data. For det første har jeg ikke fået lagt en ordentlig denoise på, og der burde være mere at hente i de nuværende data, for det andet skal vi virkelig eksponere meget lang tid for at forbedre det vi har.

Vh

Morten

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Nu med luminans (skitse):

Lidt høj pedistal, men nu kan man se gardinet. Tydelige pandaøjne som bonus Alle de klare stjerner skal knibes væsentlig mere, men det skal jeg lige finde en bedre metode til. Det begynder at blive noget af et composit setup:

…og det er virkelig the basics. Det bliver meget værre

Over roger and out herfra

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Det ser skiseme godt ud. Jeg glæder mig til at se en færdig farveudgave.

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Denne version “stak lidt af” undervejs, men viser lidt af hvor meget detalje der kan hentes ud af de data vi har indtil nu:

Og med endnu mere sharpen på Ha. Nu stikker den virkeligt af på de andre detaljer, men det kan fixes med masker, når jeg når længere:

EDBBOB2013-03-29 23:54:23

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

APOD – here we come Wink

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Jep!

Viser 15 indlæg - 271 til 285 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.