› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12931 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. marts 2013 kl. 20:31 #100295
edbbobDeltager- Super Nova
@Jesper
Ift skarphed, gør jeg det at jeg accepterer forskellene mellem de enkelte stacks. Det samlede billede bliver derfor lidt uskarpt, men fordi det samlede SNR bliver højt, kan man gå rimeligt hårdt til værks med sharpen filtre bagefter. Specielt hvis man lagdeler med masker efter luminansforhold. Jeg har stadig ikke helt fundet ud af wavelets, men så vidt jeg ved er det jeg gør noget tilsvarende. F.eks. bruger jeg er 100 pixel sharpen på de nedre mellemtoner, en 30 pixel sharpen på mellemtoner og en 10 pixel sharpen på højlysene. Alle sharpens bliver blendet med originalen, så f.eks. 100 pixel sharpen kun bruges 10-15%, mens 10 pixel sharpen godt kan trække helt op til 50% blend.
Jeg bruger i store træk masker på alt efterhånden. Ikke tegnede masker, men keying, som jeg gainer, blurer, eroder mm. Denoise kan man på den måde bruge hårdt på feltet, helt uden at det tager fat i detaljer i selve nebulaen.
Ligeledes adderer jeg alle data og havner med stjerner med langt over 100% luminans. Laver man derpå en luminans key/maske kan man “nemt” trække dem ned igen. I praksis skal man lave flere “starmasks” for at kunne styre alle de forskellige stjerner, en til de ti kraftigste som behandles på en måde, en til de 50 næste osv.
EDIT: Måske skal jeg lige her gøre opmærksom på, at man skal være forsigtig med at komme udenfor 0-100% luminans i PS, selv når man arbejder i 32bit. PS clamper alting, hvilket er en af grundene til at jeg personligt hader det program af et godt hjerte. Jeg bruger selv Nuke, som arbejder med alt i 32 bit lineært colorspace, og der kan man gå amok for alvor. Hvor PS arbejder i layers, arbejder Nuke med nodes i en træstruktur. Det er ikke verdens nemmeste software, og det koster spidsen af en jetjager. Jeg har købt det ifm. mit arbejde, men jeg ved at der findes “demo” versioner derude, samt gode video tutorials.
The Foundry / NUKE
EDBBOB 2013-03-24 19:46:31 24. marts 2013 kl. 20:33 #100296
Torben Taustrup wrote: Hej Morten (EDBBOB)
Dit link virker tilsyneladende ikke 🙁mvhTorbenDet er fordi Dropbox skal opdatere filen med serveren i “skyen”. Det er over en gigabyte så det tager lidt tid endnu (ca 19 min, her kl 19:33), så den burde være klar ca kl 20.
24. marts 2013 kl. 21:10 #100300
Så skulle det nye link virke
24. marts 2013 kl. 23:01 #100316
De går fremad på Ha siden:
@Michael Rask: Var der noget med at du havde mere Ha og OIII?
25. marts 2013 kl. 11:07 #100334
jesperDeltager- Neutron star
EDBBOB wrote: @Jesper
Ift skarphed, gør jeg det at jeg accepterer forskellene mellem de enkelte stacks. Det samlede billede bliver derfor lidt uskarpt, men fordi det samlede SNR bliver højt, kan man gå rimeligt hårdt til værks med sharpen filtre bagefter.
Jeg indrømmer vi er ude i petitesser, men jeg vil mene det er bedre at få skarpheden fra god FWHM fremfor et sharpenfilter. Med andre ord, hvis man vægter den skarpe stack mere end den uskarpe, kan man ende på samme skarphed og støj som med din metode, men med et mere naturligt udseende billede.25. marts 2013 kl. 11:43 #100335
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten
Jeg kan lave dem med det samme, er der i Maxim en foretrukken stacking metode til relativt få (12-14) og lange subs i smalbånd per nat? Jeg har anvendt dithering.
25. marts 2013 kl. 11:50 #100337
Hej Morten (igen)
Jeg har også en hel nat med SII, der er ikke vildt meget signal, men dog lidt. Har du nogensinde fået den?
25. marts 2013 kl. 12:12 #100339
MichaelR wrote: er der i Maxim en foretrukken stacking metode til relativt få (12-14) og lange subs i smalbånd per nat? Jeg har anvendt dithering.
I det tilfælde ville jeg vælge SD mask, da den IMO er bedst til outliers og også god til støj.25. marts 2013 kl. 12:14 #100340
Hej Jesper
Ok tak, det prøver jeg, er der nogle bestemte indstillinger eller skal jeg bare bruge standard?
25. marts 2013 kl. 13:04 #100345
Hej Michael,
Så vidt jeg husker kører jeg normalt bare med standardindstillinger, men det skader jo ikke at eksperimentere.
25. marts 2013 kl. 13:04 #100346
@Jesper:
Du har helt ret. Det er langt bedre med en skarp optagelse end et sharpen filter. Det allerbedste er selvfølgelig en skarp optagelse, med et ekstra sharpen filter. I dette tilfælde (JnEr1), er mine data absolut de mest uskarpe af alle, men da jeg skyder RGB og laver billedet i Ha+OIII+LRGB, svarer det lidt til at bruge 2×2 bin på farverne. De Ha data vi har er alle nogenlunde lige skarpe, og derfor valgte jeg at vægte dem lige, ift skarhed. SNR var her vigtigere, og min pointe var bare at man kan bruge meget sharpen, fordi vores SNR er ved at være god, og man dermed ikke bare trækker støjen frem.
@MichaelR:
Jeg har nogle få gange prøvet at stacke i MAxim, men det program er for bøvlet til min tålmodighed. I stedet har jeg i en periode brugt Nebulosity, og er nu gået over til PixInsight. Jeg opgav lidt Maxim før jeg fik fordybet mig i softwaren.
De sidste stacks du har lavet var helt fine, så bare gentag succesen
Vh
Morten
25. marts 2013 kl. 14:13 #100350
Hej Morten
Ok, jeg prøver. Har vi overhovedet noget SII i for nuværende?
25. marts 2013 kl. 15:47 #100355
Hej Michael
Var lige på grillbaren
Vi har ikke noget SII indtil videre, men kom endelig med det, hvis du har noget. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan det blendes i, men der er ikke meget tegning i OIII, så måske kunne det være interessant at prøve at trække SII fra OIII for at se hvad det giver?
Vh
Morten
25. marts 2013 kl. 16:33 #100357
Hej Morten
Kan ikke hitte rundt i Maxim og kan ikke få lavet de stacks. Beklager, men er vant til ImagesPlus. Tager forbi Stauning en af dagene og får en lektion.
25. marts 2013 kl. 17:20 #100358
Hej Michael
Alternativt kan du lave en zip med dine lights (og evt en flatstack, en biasstack og nogle darks), så kan jeg stacke dem for dig.
Vh
Morten
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.