Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12929 times
Viser 15 indlæg - 226 til 240 (af 578 i alt)
  • Forfatter

michaelr
    Deltager
      • Super Giant

Hej Torben

Som flere af os har skrevet fortsætter vi lidt endnu, derfor må i også godt holde lidt igen med at “breake” den forskellige steder.

Mvh

Michael

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Alle

I dag har jeg præsentation af en film, jeg har arbejdet på de sidste tre uger. Efter det, skulle der gerne komme lidt mere ro på, og så skal jeg nok komme tilbage i kampen igen

For min skyld kan vi uploade til alle de sites vi vil. Jeg synes det primære formål med projektet, er at vise at samarbejde kan give spændende resultater, som er svære at opnå alene.

Mht til at sende billedet til APOD, synes jeg også vi skal gøre det, men her synes jeg, vi skal bruge lidt flere data. Vi er meget tæt på at kunne lave noget, som burde kunne få NASA til at tabe hagen.

At J-P følger lidt med på sidelinien, gør jo bare at vi må gøre os ekstra umage Han er ubetinget en af mine store helte (sammen med Jesper )

Vh

Morten

michaelr
        Deltager
          • Super Giant

Hej Morten

Jeg synes det kunne være sjovt at få den på APOD, men de vil være mere interesserede, hvis det også har en nyhedsværdi. Derfor mener jeg ikke vi skal gå for meget ud nu. Det får vi rig lejlighed til senere.

morten
          Deltager
            • Super Nova

Hvis der skal mere Ha til, så vil jeg forsøge at skaffe det. Er dog ikke 100% sikker på om det kan lykkes denne weekend.

M

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Hej Morten

Du må meget gerne skyde noget mere Ha. Jeg har prøvet at strække det vi har, men det kommer til at støje en del. Luminans til feltet ville også være fedt, hvis der er nogen som vil forsøge sig.

Selvom der begynder at være en svag tendens til utålmodighed, vil jeg bare sige: Ingen stress! Det er jo for sjov

Vh

MortenEDBBOB2013-03-22 16:33:44

morten
              Deltager
                • Super Nova

Hej Morten

Har du links til det du har. nu er der jo en del måne, så L bliver der ikke meget af de næste 14 dage.

M

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Morten

Her er et link til den sidste samling af data jeg har fået lavet. Den er fra 9. marts, så du bør evt gå tråden igennem for at se om der er kommet mere til siden (det er der):

Zip af stacks som fits

Jeg har langt om længe lidt hul i kalenderen, så jeg skal prøve at få lavet en opdateret fil i løbet af weekenden.

Vh

Morten

michaelr
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Morten

Du skal være meget velkommen! Hvor smalle er dine NB filtre?

Bh

Michael

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Her er lidt mere emberson

De tre filer uden måne fra for 14 dage siden er kombineret med 16 filer med måne. D.v.s. i alt 19×15 min i alt knapt 5 timer. Der er ca. 100 e- forskel i baggrunden på baggrunden måne/ikke måne. FWHM har varieret fra 2.15 til 2.92″, jeg har ikke sorteret de store fra. Stakken rapporterer 2.61″, lidt dårligt synes jeg, nu hvor min off axis guider har vænnet mig til FWHMs på under 2.5″.
                      Det er nok ikke helt trivielt at stakke amatørastronomer, som også Jesper påpeger, omend med en anden vinkel. Jeg tænker, at når man skal kombinere de forskellige stakke, så skal man tage højde for, hvor mange fotoner de repræsenterer.
                      En måde er for hvert filter at bruge et vægtet gennemsnit med vægtene (pixelstr/f-forhold)^2*tid*QE. Alternativt at vægte med et målt SNR^2

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Meget fine data der bliver samlet, det bliver meget spændende at se jeres færdige resultat.

Har du en enkelt frame Morten og gider du smide den i drobbox folderen ??? Finn2013-03-24 18:01:20

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Morten

Super med nye data. Jeg fik også skudt lidt:

https://dl.dropbox.com/u/27255261/JNER1_240313_31x900s_RGB.fit

Det er rigtigt at der er noget af en udfordring at kombinere data. Jeg prøvede selv at lave en formel, og målte SNR på nogle af de forskellige stacks, men endte op med at bruge en visuel metode i stedet:

Jeg valgte det billede med mindst støj, og blendede det andet i, indtil jeg kunne se at det ikke “fjernede” støj visuelt, men begyndte at tilføje støj. Hvis man f.eks. aligner to stacks, og lægger dem som to lag i PS, og derpå tilføjer et øverste Levelslayer og skruer godt op for gamma, kan man justere blend% på det øverste billedlag.

Giver det mening? Ellers kan jeg prøve at skitsere, hvad jeg gør.

Det er ikke specielt “videnskabeligt”, men man skal ikke kimse af øjet i den sammenhæng.

På ovennævnte måde fik jeg en vægtningsprocent for alle de forskellige stacks. Derpå adderede jeg stackene, med disse forhold. Det virker til husbehov, men jeg skal ærligt indrømme at jeg tænkte på dig og dine formler undervejs

Vh

Morten

Edit: Hvis jeg f.eks. sammenligner mine egne data, kan jeg se at ting som månelys, tynde skyer mm. gør en stor forskel på det endelige resultat. Jeg tror din metode med at måle SNR og bruge det til at vægte de forskellige stack kan gi pote, men jeg synes jeg fik nogle meget underlige målinger.EDBBOB2013-03-24 18:45:17

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Jeg er i øvrigt gået i gang med Rev.3 af projektet. Her har jeg gjort det at jeg har skaleret alting op til ca 200%, og arbejder i den opløsning. Til sidst skalerer jeg så ned til ca 100% igen. Det giver en del bedre opløsning på slutresultatet, formentlig fordi man tvinger sig selv til at vurdere om det man gør ved billedet er “godt nok” i den høje opløsning. Jeg har tidligere brugt metoden, når jeg lavede visuelle effekter på SD video, som senere skulle skaleres op til biografen.

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Det kan også betale sig at huske at støjen ikke er den eneste faktor der betyder noget for resultatet. Der er tit stor nok forskel på seeingen fra den ene nat til den næste, til at en færdigbehandlet stak ser betydeligt skarpere ud end en anden, synes jeg. Eksempelvis kunne man have to stakke af to timer i god seeing, og fire timer i ringere seeing, og blande dem ligeligt for det bedste kompromis mellem støj og skarphed. Jeg bruger i øvrigt også lag i Photoshop til at fortage en subjektiv vurdering.

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

En anden ting er at nogle af mine stacke ser “underlige” ud, forstået på den måde, at de er grønne og har en helt anden baggrund end de andre. Jeg har indtil videre smidt dem væk, da jeg har prøvet at stacke dem om, med samme resultat.

Jeg har lavet en ny samling af data, som jeg lægger op i min Dropbox om lidt. For at få plads til til den, er jeg nødt til at slette nogle af de gamle samlinger. Alle de gamle data er inkluderet i den nye ZIP

Edit: Ny ZIP med alle data.

Dropbox er ved at opdatere og skulle være klar omkring kl 20 i dag.EDBBOB2013-03-24 19:16:50

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Morten (EDBBOB)

Dit link virker tilsyneladende ikke 🙁

mvh

Torben

Torben Taustrup2013-03-24 19:17:51

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 226 til 240 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.