› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12925 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. marts 2013 kl. 19:22 #99667
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg har bestemt ikke noget mod at se midlertidige version, slet ikke når de er så gode.
15. marts 2013 kl. 21:10 #99674
flemovDeltager- Giant
Hej Morten
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org15. marts 2013 kl. 21:12 #99675
flemovDeltager- Giant
Hej Morten !
Nå fingeren smuttede vist.
Jeg synes (også) det er fint at vi får mellemregningerne at se, især
når de er så gode
Har du tal på hvor meget lys der er brugt indtil nu ?
Mvh
Flemming
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org15. marts 2013 kl. 22:09 #99680
edbbobDeltager- Super Nova
Tak og tak
Det går fremad, men det er mange data at holde styr på. Derfor sidder man hele tiden, med en følelse af at det kan gøres meget bedre, hvis man startede forfra (det har jeg også gjort min 10 gange). Jeg vil tro jeg er halvvejs, ift et optimalt resultat på nuværnede tidspunkt, med de data vi har.
Jeg er kun gået efter at få nebulositet frem, og har ladet feltet sejle sin egen sø imens. Til sidst har jeg så lavet en starmask, og trukket de klareste stjerner lidt ned.
Både Staunings og TOCs Luminans data har muligheder for at lave rigtig flotte stjerner, men det er jeg helt ærligt ikke nået til endnu. Jeg havde dem rigtigt fine med regnbuefarvede tynde spikes, men de gik tabt i kampens hede.
@Flemming: Jeg prøvede lige at regne sammen: 38,5 timers data, har jeg brugt indtil videre. Jeg mangler lidt oplysninger på jeres TOC data, men har kigget i fits headeren. Hvis du har de præcise tal, vil jeg meget gerne have dem.
Man glemmer lidt undervejs hvor svag JnEr1 er, men vi er ved at have lavet et ret dybt billede. Mag 20 stjerner går meget klart igennem, og der er så mange galakser synlige, at jeg har opgivet at tælle dem.
Fortsættelse følger…
Vh
Morten
PS. Hvis i har mod på mere, og ser et hul i skyerne, er det stadig Ha og luminans vi mangler mest. Vi skal have armene i PGC 2439677 tydeligere frem (lum), og jeg tror vi kan hente en del mere Ha rundt om objektet.
16. marts 2013 kl. 12:24 #99698
Version 32!
Jeg har taget mig den frihed at skrive deltagerne på. Hvis i gerne vil krediteres med jeres fulde navn, mangler jeg et par efternavne?
Edit nu med efternavnene fixet
EDBBOB 2013-03-16 15:55:59 16. marts 2013 kl. 12:37 #99700
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Morten
Den kan vi godt være bekendt – fint arbejdeMåske skulle de tekniske data med?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. marts 2013 kl. 12:53 #99701
joergen.kDeltager- Nova
send den ind til APOD.
den er Rigtig rigtig flot,flot arbejde i gruppen.16. marts 2013 kl. 12:55 #99702
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Imponerende flot fællesarbejde.
Godt gået, lige til APOD og smid den endeligt også på Cloudynights’ forum, så kan amerikanerne lære noget om fællesskab og samarbejdemvh
Jens16. marts 2013 kl. 13:18 #99703
nvcDeltager- Super Giant
ja hørt, super godt gået, et fælles projekt/kommende projekter som dette må være vejen frem for DK APOD billeder og mere opmærksomhed på Cloudynights’ forum.
Mvh. Niels16. marts 2013 kl. 13:29 #99704
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten og resten af holdet
Super flot og ihærdigt arbejde! Det er stjerneklasse 🙂
Jeg synes vi skal sende den ind til APOD. Der er en god mulighed for at de vil tage den, alene pba af at det er et samarbejdsprojekt mellem flere amatører. Jeg vil dog gerne, at vi fik det ekstra argument med, der ligger i at der også ligger usædvanlig meget samlet tid i objektet, så vil foreslå at vi kører lidt videre f.eks. til vi når 100 timers grænsen. Et par klare nætter i rap kun hjælpe os der op.
Hvad siger i?
Jeg hedder i øvrigt Rask til efter navn.
Bedste hilsnet
Michael
16. marts 2013 kl. 13:41 #99706
Tak for alle kommentarerne
Måske er jeg bare blevet ramt af janteloven, måske af for højt ambitionsniveau, men vi kan godt gøre det endnu bedre, og det tror jeg også vi skal, hvis vi vil på APOD. (Hvem vil ikke det? )
Jeg synes til gengæld man kan se potentialet i at arbejde sammen. Det ville iøvrigt være sjovt at se flere bud på billedbehandlingen. Jeg kan kun opfordre til, at vi gør det her noget mere. Det er både sjovt, lærerigt og frem for alt kommer der noget spændende ud af det.
Måske vi skulle prøve at lave et sideløbende projekt, med et andet objekt. Jeg nævner i flæng: M51 (med udgangspunkt i Morten’s data), Melotte 15, M42, M31, Boblen, eller you name it! Gerne et objekt, hvor i har data i forvejen.
Sig til, hvis nogen har lyst til at prøve. Det nemmeste er at uploade kalibrerede stacks til f.eks. DropBox, og lægge et link her på forum. Hvis der er interesse kan vi lave en ny tråd, når vi har besluttet os for et motiv.
Vh
Morten
Edit: Har rettet navne og web adresse i sidste version.
EDBBOB 2013-03-16 12:45:09 16. marts 2013 kl. 14:53 #99709
flemovDeltager- Giant
Hej Morten !
Ja – nu er vi vist ved at være der – godt gået
Man kunne selvfølgelig godt fortsætte til man når 100 timer,som der er en
der nævner, det ville da tage noget af den tilbageværende støj.
Det ville nok også gøre den svage bue til højre for “hovedtågen”
noget tydeligere.
Mon ikke det er H-Alpha og luminans med lang integrationstid der
skal til.
Mvh
Flemming
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org16. marts 2013 kl. 15:01 #99710
jesperDeltager- Neutron star
Jeg var tidligere imponeret over jeres fælles projekt. Nu er jeg lamslået! Godt gået, det er sgi klasse .
16. marts 2013 kl. 16:02 #99719
Hej Flemming
1. Jeg retter lige med dit efternavn om 2 sek.
2. Jo, jeg synes godt vi kunne prøve at komme en anelse dybere i feltet via luminans, og få lidt mere af den ydre Ha med. Mht. Ha er jeg stadig ikke nået dertil, hvor jeg synes at jeg kan yde vores data retfærdighed. Der er en del at hente ud af det vi har. Og det er hele vejen rundt om hovedtågen.
Vh
Morten
16. marts 2013 kl. 18:04 #99731
mstauningDeltager- Black Hole
Så når det engang bliver klart igen, så forsætter jeg da med noget LRGB – Eller skal det hellere være LRGBHa?
Og jo den skal da helt klart sendes til APOD, så kan de lære det 😉 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.