Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12917 times
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 578 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg har lige redigeret min besked, for jeg havde skrevet noget vrøvl. Selvfølgelig kan man ikke korrigere for feltrotation, når man først har fået billedet i kassen.

Beklager fejlen.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Alle.

Her er nye stacks samlet. Jeg har inkluderet 32 bit TIFs til f.eks. Photoshop:

Stacks_ver2

(675 MB)

MStauningss- og MichaelR’s stacks er opdaterede (inkl OIII og SII), og jeg har tilføjet TOC stacks (Lum og Ha).

Vh

Morten

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Endnu en mellemtid. Jeg har fået vægtet de enkelte stacks bedre (pr øjemål), og fået lidt bedre styr på feltet.

Der er ikke brugt denoise eller nogen form for sharpen endnu. Softbin 85%:

flemov
          Deltager
            • Giant

Hej Morten !

Ja nu begynder der godt nok at ske noget

Den er lidt rød i baggrunden – men det er jo en mellemtid, som du siger.

Jeg tror det bliver rigtig godt når det hele falder på plads 🙂

Mvh

Flemming

Flemming R. Ovesen.
            TOC observatory
            https://tocobs.org

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Sidste version for i aften

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hej Flemming

Mange tak. Det er virkelig sjovt at rode rundt i alle de fotoner

Vh

Morten

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Så er jeg igang med at hente stacks filen… Hvordan ville være en god måde at starte med at slå det hele sammen på?

En sum af alle Ha, også videre eller?
                  Kan jo lige sågodt prøve at trække lidt på den viden har fået omkring “vores” data 😉

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

PS tænker på at lave lidt LRGB ude fra mig af, det skulle da kunne give noget..!

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Michael

Der findes mange måder at kombinere på, men her er et bud:

Ha samles, og Lum blendes i efter smag (og SNR).

Ha>R, OIII>G+B. Dette blandes med RGB. Det samlede farvebillede, og Ha/luminansen mixes sammen. Jeg bruger formlen 2(AB)/(A+B), men man kan også bare lægge det på som et layer i Photoshop, med blendmode sat til Color.

Så har man et godt udgangspunkt

Vh

Morten

PS. Jeg tror heller ikke jeg er helt færdig med at skyde data. Der er temmelig meget at hive ud af alle vores allesammens data endnu, men en sylespids luminans kunne være fedt. Det er et ret lærerigt projekt for mig. Ha kan man ikke få nok af! Jeg er ikke blevet mindre hooked på et mono kamera. Eller AO for den sags skyld. Frem for alt er det tydeligt, at jeg har alt for meget lysforurening.

nvc
                      Deltager
                        • Super Giant

… mit bud på et billede, medtaget alle data, et LUM(LHaOIIISII),RGB billede, dog er det blevet noget ‘gul i det’ synes jeg,

Tak for at lægge data på nettetSmile
                        Mvh. Niels

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Niels

Flot version, med masser af detaljer! Dine galakser er supergode

Det er rigtigt at den er lidt gul i de klare stjerner, men det må være til at fixe i Photosjap. F.eks.: Lav en selection på det gule (select/color_range). Sørg for at skrue fuzziness op, og brug +eyedrop til at få det hele med. Tilføj derefter et adjustment layer (Layer/New_adjusment_layer/Vibrance). Så er det bare at hive i slideren.

Vh

Morten

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Her er lige et link til Robert Gendler’s udgave af JnEr1 skudt af Jim Misti med en 32″ RC:

Robert Gendler

Jeg synes godt vi allesammen kan klappe os selv på skulderen og sige godt arbejde. Det glæder mig enormt at se, at idéen med at “stacke astrofotografer” virker, og har potentiale.

Hvad skal vi prøve næste gang?

Vh og go søndag

Morten

nvc
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Morten, tak for feedback/info/link. Prøvede at fjerne en smule,

Mvh. Niels

nvc
                              Deltager
                                • Super Giant

.. en sidste version,

wieben
                                Deltager
                                  • Nova

Respekt. Spændende projekt og jeg må sige at resultatet er blevet rigtigt godt.

Det er vildt at tænke på hvad der er muligt som amatører i dag, især når man “stacker” fælles data. Man skal nok ikke frygtelig mange år tilbage før selv de store observatorier havde svært ved at matche sådan et billede.

Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.