› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jones-Emberson 1
- Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12899 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. februar 2013 kl. 15:24 #96449
edbbobDeltager- Super Nova
Her er en fra i lørdags:
Jones Emberson 1
19x300s+19x600s=4,8t (C8/EQ6/SSP)
JnEr1 ser man ret sjældent billeder af, og det er synd. Det er en stor, ret svag (mag 12) planetary nebula, i Lynx. Den passerer i øjeblikket zenith omkring kl 11, så mulighederne for at tage billeder af den er “optimale”.
Det er ikke et motiv man napper et snapshot af, og de svageste stjerner i billedet ligger omkring mag19. Kigger man godt efter er der også en del galakser rundt omkring.
Min guiding drillede lidt, men den nye afstand mellem chip og reducer på C8’en (103mm) så ud til at virke bedre end de 108mm jeg kørte med sidst. Noget tyder på at kanten af det reducerede felt, er superfølsomt overfor afstand til chip.
Vh
Morten
4. februar 2013 kl. 15:29 #96450
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Flot arbejde, det er ikke helt nem!
Knap 5 timer og så er den alligevel så svag
Ikke noget at sige til, at der ikke er så mange billeder af den…Altid sjovt at se nye objekter
4. februar 2013 kl. 15:31 #96451
jesperDeltager- Neutron star
Smukt. Den har jeg vist ikke set før.
4. februar 2013 kl. 15:45 #96452
chris_hDeltager- Super Nova
Aldri sett denne før
4. februar 2013 kl. 15:46 #96453
Tak for kommentarer
Det ser ud til at den kan få noget mere i nat. Ikke at det gør den store forskel, så vidt jeg kan se, men jeg synes der er nogle ydre dele af nebulaen, som jeg ikke har kunnet finde på andre billeder. Det kunne være sjovt at se om det er rigtigt.
Vh
Morten
4. februar 2013 kl. 16:10 #96454
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hatten af for det foto- herligt med nye objekter.
Og tålmodighed er altså en dyd, når man vil astrofoto. Bemærk desuden centralstjernen: en hvid dværg, som er meget blå (mag B = 16.7, mag R=17.20 i flg. wiki og mit USNO katalog).
Hilsen Mogens B.
4. februar 2013 kl. 16:45 #96456
erikguDeltager- Nova
Veldig flott bilde.
For de som ikke har sett det før her er link til et tatt av samme objekt og redigert av noen av de som lager Pixinsight.
http://pixinsight.com/gallery/PK164+31.1-CAHA/en.html
Erik G
Erik G
4. februar 2013 kl. 16:48 #96458
tommyfDeltager- Neutron star
Herligt foto, den kommer der nok flere af nu
4. februar 2013 kl. 18:44 #96468
@ Erik: Wow! Det er nok ikke kun PixInsight som gør forskellen, men hold da op! Det er ufatteligt at man kan det hernede fra jorden. Selv med et 1,23 meter Zeiss teleskop.
JnEr1 kræver laaang tid, og ville være et oplagt emne til en fælles opgave. Forstået på den måde at vi kunne samle data hver i sær, og prøve at kombinere dem. Sig endelig til, hvis der er nogen som kunne være interesseret i et lille fællesnordisk projekt.
Vh
Morten
EDBBOB 2013-02-04 17:45:17 4. februar 2013 kl. 21:25 #96494
mstauningDeltager- Black Hole
Hvilken pixel opløsning kører du? Det er jo lidt nemmere hvis man er tæt på hinanden…
4. februar 2013 kl. 21:57 #96503
niveDeltager- Super Nova
spændende tåge . Ny for mig
5. februar 2013 kl. 00:36 #96530
Hej Michael
Jeg kører med en opløsning på 1,2″/pixel. Billedet ovenfor er software binnet 2×2. Nebulaen er temmelig stor, og jeg tror et vidt spænd af data kan bruges. Jeg har tidligere kombineret data med samme opløsning, med andre data som var helt oppe på 3,6″/pixel.
Jeg så at man kan få nogle ret interessante detaljer frem, ved at subtrahere Ha fra rød, men jeg mangler et Ha filter. Jeg har lige fået svar fra SBIG, om at de gerne vil sælge mig et kamera direkte fra USA, men jeg mangler stadig at beslutte mig for filtre og hjul.
Vh
Morten
5. februar 2013 kl. 12:08 #96562
mstauningDeltager- Black Hole
Kunne jo prøve at lave et Ha skud, men om jeg kan have den på min chip aner jeg jo ikke… mit felt er meget lille….
5. februar 2013 kl. 12:13 #96565
astrojensenDeltager- Neutron star
Du kan ta’ den visuelt med 16″ og et O-III filter! Det er der en del, der har gjort. Jeg skal prøve, såsnart det bliver klart.
Thomas, Bornholm
5. februar 2013 kl. 12:16 #96566
Det er et forsøg værd, hvis du vil ofre noget af den sparsomme tid med huller i skyerne på det.
Jeg har flere gange tænkt at det kunne være sjovt at prøve at samle data sammen, og lave et fælles billede af et motiv. Hvis man f.eks. var nogle stykker som skød samme motiv en nat, ville man kunne få et ret heftigt datasæt.
Fik ikke skudt mere i går, men prøver næste gang lejligheden er der. Det bliver svært at battle billedet fra PixInsight, men måske kunne man finde nogle ydre dele af nebulaen som ikke har været set før. Ala de svage dele af M27. Jeg synes jeg kan skimte noget i den stil, hvis jeg strækker mit billede til det knaser.
Vh
Morten
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.