Jones-Emberson 1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jones-Emberson 1

• Dette emne har 577 svar og 39 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 12899 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 578 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Her er en fra i lørdags:

Jones Emberson 1

19x300s+19x600s=4,8t (C8/EQ6/SSP)

JnEr1 ser man ret sjældent billeder af, og det er synd. Det er en stor, ret svag (mag 12) planetary nebula, i Lynx. Den passerer i øjeblikket zenith omkring kl 11, så mulighederne for at tage billeder af den er “optimale”.

Det er ikke et motiv man napper et snapshot af, og de svageste stjerner i billedet ligger omkring mag19. Kigger man godt efter er der også en del galakser rundt omkring.

Min guiding drillede lidt, men den nye afstand mellem chip og reducer på C8’en (103mm) så ud til at virke bedre end de 108mm jeg kørte med sidst. Noget tyder på at kanten af det reducerede felt, er superfølsomt overfor afstand til chip.

Vh

Morten

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Flot arbejde, det er ikke helt nem!

Knap 5 timer og så er den alligevel så svag Pinch
        Ikke noget at sige til, at der ikke er så mange billeder af den…

Altid sjovt at se nye objekter Thumbs%20Up

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Smukt. Den har jeg vist ikke set før.

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Aldri sett denne før

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Tak for kommentarer

Det ser ud til at den kan få noget mere i nat. Ikke at det gør den store forskel, så vidt jeg kan se, men jeg synes der er nogle ydre dele af nebulaen, som jeg ikke har kunnet finde på andre billeder. Det kunne være sjovt at se om det er rigtigt.

Vh

Morten

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Hatten af for det foto- herligt med nye objekter.

Og tålmodighed er altså en dyd, når man vil astrofoto. Bemærk desuden centralstjernen: en hvid dværg, som er meget blå (mag B = 16.7, mag R=17.20 i flg. wiki og mit USNO katalog).

Hilsen Mogens B.

erikgu
                Deltager
                  • Nova

Veldig flott bilde.

For de som ikke har sett det før her er link til et tatt av samme objekt og redigert av noen av de som lager Pixinsight.

http://pixinsight.com/gallery/PK164+31.1-CAHA/en.html

Erik G

Erik G

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Herligt foto, den kommer der nok flere af nu Big%20smile

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

@ Erik: Wow! Det er nok ikke kun PixInsight som gør forskellen, men hold da op! Det er ufatteligt at man kan det hernede fra jorden. Selv med et 1,23 meter Zeiss teleskop.

JnEr1 kræver laaang tid, og ville være et oplagt emne til en fælles opgave. Forstået på den måde at vi kunne samle data hver i sær, og prøve at kombinere dem. Sig endelig til, hvis der er nogen som kunne være interesseret i et lille fællesnordisk projekt.

Vh

Morten

EDBBOB2013-02-04 17:45:17

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Hvilken pixel opløsning kører du? Det er jo lidt nemmere hvis man er tæt på hinanden…

nive
                        Deltager
                          • Super Nova

spændende tåge . Ny for mig

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Michael

Jeg kører med en opløsning på 1,2″/pixel. Billedet ovenfor er software binnet 2×2. Nebulaen er temmelig stor, og jeg tror et vidt spænd af data kan bruges. Jeg har tidligere kombineret data med samme opløsning, med andre data som var helt oppe på 3,6″/pixel.

Jeg så at man kan få nogle ret interessante detaljer frem, ved at subtrahere Ha fra rød, men jeg mangler et Ha filter. Jeg har lige fået svar fra SBIG, om at de gerne vil sælge mig et kamera direkte fra USA, men jeg mangler stadig at beslutte mig for filtre og hjul.

Vh

Morten

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Kunne jo prøve at lave et Ha skud, men om jeg kan have den på min chip aner jeg jo ikke… mit felt er meget lille….

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Du kan ta’ den visuelt med 16″ og et O-III filter! Det er der en del, der har gjort. Jeg skal prøve, såsnart det bliver klart.

Thomas, Bornholm

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det er et forsøg værd, hvis du vil ofre noget af den sparsomme tid med huller i skyerne på det.

Jeg har flere gange tænkt at det kunne være sjovt at prøve at samle data sammen, og lave et fælles billede af et motiv. Hvis man f.eks. var nogle stykker som skød samme motiv en nat, ville man kunne få et ret heftigt datasæt.

Fik ikke skudt mere i går, men prøver næste gang lejligheden er der. Det bliver svært at battle billedet fra PixInsight, men måske kunne man finde nogle ydre dele af nebulaen som ikke har været set før. Ala de svage dele af M27. Jeg synes jeg kan skimte noget i den stil, hvis jeg strækker mit billede til det knaser.

Vh

Morten

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 578 i alt)
                                • Emnet 'Jones-Emberson 1' er lukket for nye svar.