jomfru kigget

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? jomfru kigget

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af ricb. This post has been viewed 271 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

deaniel
      • Asteroid

Så kom der gang i stjernekikkerten, dagen efter kæresten fik den i fødselsdags gave var vi så heldige at der var stjerneklart.
      Vores første rigtige observation var Saturn, endda hvor man kunne se ringene. Dette var fra vores altan midt i herlev by, med mega meget lydforurening.
      Dog tror vi at det kunne være godt med et 5 mm okular så vi kan opnå et forstørrelse på 200x i stedet for de 100x vi har som maks nu med en 2x barlow og et 10mm okular.
      Så vi kan slet ikke vente med at komme ud og kigge et mere mørkt sted.

Vi mangler stadig at få eq1 motoren til at virke men vi håber at kunne få stille teleskopet ordenligt op næste gang så den burde virke.

Vores kikkert er en Skyhawk 114PM. Med en brændevidde på 500mm samt 2 okulare på 25mm og 10mm og et barlow på 2x.

Hvis vi gerne vil op i størreforstørrelse så saturn kan ses tydligere, hvad vil i så foreslå at der indkøbes ? et 5x barlow eller en okular på 5mm ??

Mvh

Daniel og Dea

mhansen
      Deltager
        • Nova

Umiddelbart vil jeg starte med at sige, at i skal huske at den teoretiske grænse for forstørrelse med et teleskop som jeres, populært siges at være 2 x aparturet. I jeres tilfælde vil det sige 224x forstørrelse.

Dog er der vist noget med at denne grænse ikke helt gælder ved planet observation. Men en ting jeg dog er ret sikker på, er monteringens stabilitet. Jeg kunne frygte at monteringen simpelthen ville være for “svag” til at kunne bære en > 200x forstørrelse, da selv den mindste forstyrrelse vil få det hele til at hoppe og danse.

Jeg oplevede nemlig lidt det sammen med min 150mm Newton på EQ3-2.

Så umiddelbart ville jeg nok gå efter et okular af en rimelig kvalitet. Et 5mm Wide-Field okular kan jeg sagtens anbefale.. Jeg har selv 9 og 6mm fra Skywatcher og de er rimelig gode.

ricb
          • Asteroid

Stemmer nok både forstørresles grensen og dette med montering. Nå skjønner jeg at EQ1 er ment som en nybegynner montering… men personlig fant jeg ut ganske kvik at det var nesten så godt som brukløst. Dvs det gå altid an å få slike ting til å fungere på et vis, men det kan lett blir skuffelser og frustrasjon over at ting ikke blir så fin som man tror det bør være… og at man skylder på seg selv istedenfor utstyret. Har sett på EQ2 og ville rett ut sier at hvis du ha glede av din 4.5 tommers Newton… som jeg har… kjøp i allefall noe som tilsvarer en NEQ3. Helst med en god solid tripod.

bare min 2 cents
          mch

MHansen wrote: Umiddelbart vil jeg starte med at sige, at i skal huske at den teoretiske grænse for forstørrelse med et teleskop som jeres, populært siges at være 2 x aparturet. I jeres tilfælde vil det sige 224x forstørrelse.

Dog er der vist noget med at denne grænse ikke helt gælder ved planet observation. Men en ting jeg dog er ret sikker på, er monteringens stabilitet. Jeg kunne frygte at monteringen simpelthen ville være for “svag” til at kunne bære en > 200x forstørrelse, da selv den mindste forstyrrelse vil få det hele til at hoppe og danse.

Jeg oplevede nemlig lidt det sammen med min 150mm Newton på EQ3-2.

Så umiddelbart ville jeg nok gå efter et okular af en rimelig kvalitet. Et 5mm Wide-Field okular kan jeg sagtens anbefale.. Jeg har selv 9 og 6mm fra Skywatcher og de er rimelig gode.
        Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'jomfru kigget' er lukket for nye svar.