› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Meteorsektionen › Jern fra det meget tidlige solsystem
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 749 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. december 2013 kl. 02:52 #111317
nightskyDeltager- Neutron star
Nogle spændende jernmeteoritter er kommet til samlingen.
Først skal vi en tur til Rusland.
I juli 2000 fandt en svampesamler en meteorit, Dronino, nær landsbyen Dronino, Ryazan distriktet, Rusland,
men først i 2003 blev den identificeret som en meteorit. En ekspedition til stedet gav
yderlig mere end 600 fragmenter, største 250 kg. og i alt 3.000 kg. alle fundet i en dybde
af 0,2 – 2 meter i et lille område på 400×1500 meter.Fordelingen af fragmenter tyder på et krater med en diameter på ca. 30 meter, som i dag
ikke kan ses p.g.a. erosion. Der findes heller ikke historiske beretninger om faldet, så
man regner med at faldet er sket før år 1.200 hvor de første mennesker slog sig ned i området.
Som det ses er eksemplaret ramt af rust, så der skal forsøges med noget stabilisering og
så skal der slibes og poleres igen.Næste meteorit, Seymchan, blev fundet juni 1967, nær floden Hekandue, i Magadan distriktet
Rusland. I alt er der fundet ca. 351 kg. Klassifikationen er ændret et par gange og nu er
den listet som en Pallasit på Metbull.En ekspedition fandt i 2004 endnu 50 kg. af meteoritten og til stor overraskelse indeholdt
disse fragment ca. 20 % olivine. Dette havde man ikke før set og derfor blev meteoritten
omklassificeret til en pallasit fra IIE unormal grov octahedrit.Nu findes der endelig begge typer i samlingen.
Nogle af billeder er taget med monokromatisk lys fra siden for at fremhæve strukturer.
Fra samlingen, Seymchan med olivine krystaller, alstå pallasit.
Sidste eksemplar i denne omgang, Mundrabilla, er en jernmeteorit fra Australien.
De første fragmenter blev fundet tilbage i 1911 og i 1966 blev der fundet 2 store
eksemplarer på 10 og 5,5 tons. De store blev fundet under geologiske undersøgelser i 1996
på Nullarbor sletten, nord for den transkontinentale jernbane, Western Australia. I alt
er der fundet måske 18 tons.Stykket på 10 tons er det ellevte største som er fundet.
Nedenfor et foto af det lille eksemplar. Ikke meget at se men…..
Når den så bliver skåret igennem, meget omhyggelig slebet, poleret og ætset, af ekspert
på området, så dukker der de mest fantastiske mønstre og mineraler frem.Igen er der eksperimenteret men lys fra forskellige kilder, bl.a. monokromatisk lys.
Der er til flere timers spændende undersøgelser i sådan et stykke.
Forsat god dag…….
Nu skal der pakkes lidt guf ned til andre samlere……
Nightsky 2013-12-08 12:09:30 8. december 2013 kl. 10:09 #111319
astrojensenDeltager- Neutron star
Du må efterhånden have en særdeles interessant samling, Lars.
Thomas, Bornholm
8. december 2013 kl. 11:09 #111321
jespergDeltager- Super Nova
Flot indlæg – igen.
Billederne med olivinkrystaller er dog ikke synlige.
Droninoen bør du slibe så ren for rust som muligt – hurtigst muligt.
Derefter stabilisere den, så den resterende jernklorid omdannes til jern. Udtørre, polere, hvis den indeholder krystaller også ætse, udtørre igen og oliebehandle.
Hvis ikke du regner med at skulle stabilisere gammelt jern med jævne mellemrum, så kan du få de nødvendige ingredienser af mig. Skal den ætses, skal jeg gerne tage den med i syrebad på et tidspunkt.
Flotte billeder i øvrigt
Jesper G.
8. december 2013 kl. 13:37 #111331
Jo Thomas, samlingen er ganske spændende. De informationer og fortællinger en meteorit kan
give er helt fantastiske. Det er lige fra de vildeste Indiana Jones fortællinger, til forklaringen på
hvor dig og jeg kommer fra.Jesper, billederne skulle nu være synlige. Vi kan kigge på rust problemet når jeg kommer forbi
med en “julegave”Den spændende fortælling om hvorledes meteoritten blev fundet og klassificeret.
http://www.meteorites.ru/menu/encyclopaedia-e/dronino1-e.htmlLidt pics fra ekspedition i 2003
8. december 2013 kl. 13:57 #111333
Flot pallasit, der er lidt troilit i den også, kan jeg se. Hvis du vil ha´ ætset jernet, kan man måske gøre det med en lille pensel, så man ikke behøver at udsætte hele meteoritten for syrebad.
Ja – lad os se på “rustbunken” når vi ses, måske er det bedst at sandblæse den, så får man fjernet mere rust i sprækkerne og på kanten. jeg har sandblæser. Vi må lave en aftale på mail.
Jesper G.
8. december 2013 kl. 21:52 #111353
Gik i værkstedet i eftermiddag. Planen var at bygge på NGNT, men i stedet blev det slibning og polering af Dronino for at få rusten væk.
Først et bad i noget WD40
Derefter korn 120, 240, 300, 400 og 1000
Tilsidst polering.Resultatet er blevet rigtig godt, når man står med meteoritten i hånden er den blank som det flotteste spejl.
Så jeg skulle have et par fotos af den. Det er betydeligt mere svær, alle ridser fra som korn 1000 ikke kunne tage fra korn 400 ses tydeligt på foto. Desuden ses aftryk fra en labber nemt.
Fotografering af blanke overflader skal vist læres.
En tur under mikroskopet for at undersøge et par spændende steder
14. december 2013 kl. 16:29 #111611
Så blev restaureringen af Dronino færdig.Håber at der ikke kommer flere rust problemer foreløbigt.
Resultatet
14. december 2013 kl. 17:12 #111614
Flot finish
Har du stabiliseret den galvanisk først?
Jesper G.
16. december 2013 kl. 02:53 #111710
En lille opdatering.
Selv om Dronino ikke er kendt for de flotte mønstre kunne jeg ikke dy mig. Så den ene side er nu ætset og den anden har en re-poleret fuldstændig spejlblank overflade.
Efter nogen eksperimentere lykkedes det mig at ætse overfladen uden den blev grå/rødlig og kedelig.
Afrensning i rensebenzin
Skylning i destilleret vand
Ætsning
Skylning i destilleret vandDenne proces gentages indtil man syntes resultatet er godt nok. For at få syren til ar reagere tilfredsstillende blev beholder med syre og meteoritten sat i en gryde med meget varmt vand.
En pensel til stryge hen over overfladen nede i syren viste sig også at være en god ide.
Brug aldrig køkkenrulle udover til at duppe med, ingen aftørring. Tør/rens med stofklude.
Alle mønstre stammer fra meteorittens sammensætning. Der var absolut ingen ridser i overfladen til at begynde med.
Så gik der små 10 timer med dette over 2 weekender
Jesper: Ved ikke hvad galvanisk stabilisering er. Dronino er åbenbart ikke nem, så efter råd fik den WD40 og kommer fremover til rens hver måned med WD 40 efterfulgt af en våbenolie.
Nightsky 2013-12-16 01:55:24 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jern fra det meget tidlige solsystem' er lukket for nye svar.