Jeres fasination af brug af teleskoper?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Jeres fasination af brug af teleskoper?

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 12 måneder siden af o-madsen. This post has been viewed 67 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

o-madsen
      • Asteroid

kan i fortælle mig hvorfor i syntes det er sejt at eje et teleskop? hvad får i ud af det? jeg har set lidt på en Celestron NexStar 8, og set de billeder den kan lave, og jeg ved ikke lige hvad jeg skal mene om det, for jeg ved ikke lige hvad jeg kan få ud af det.

jeg vil gerne vide hvad jeg kan bruge et teleskop til.

Ole

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Den bedste måten at få svar på det spørsmålet Ole, er at blive med på et praktisk møde eller to i en astronomiforening. Da får du antagelig prøve et af medlemmenes teleskoper og se selv.

Ellers tror jeg du får mange forskellige svar, afhengig af hvem du spørger.

For min egen del blev jeg fulstendigt opslukt af interesse første gang jeg kigget gjennem et okular og så en planet. Det var Saturn. Det at kunde se med egne øjne noget slikt er en utrolig følelse! Det er noget helt andet end at se billeder på Internet.

Så jeg vil opfordre dig at melde dig ind i en astronomiforening i nærheden af der du bor.

Mvh,
        Bjørn

palle.b.
        Deltager
          • Nova

Set fra min side, ja så er der intet (næsten) der kan måle sig med at stå ude i mørket, med en fjern galaxe eller stjerne hob.

Find et sted hvor du kan prøve det selv….

mon ikke du bliver grebet 😉

stuff
          Deltager
            • Moon
            Spørgsmålet undrer mig lidt, men jeg vil da gerne give mit besyv.

For nogle er det fascinationen ved at tage et billede af et mørkt “hul” (uden at starte en ny diskussion om sorte huller ;)) og se et smukt farvespil dukke frem på skærmen.

hele opsætningen, samspillet, tuningen, osv af alle dele der skal til for at frembringe dette taler til “den lille mekaniker” i alle drengerøve, så det har også noget at sige for mig 🙂

Samtidig er der det fascinerende ved simpelthen at SE noget med egne øjne noget, som er interessant fordi det er en del af en større hobby, nemlig astronomi.

Det kan vel sammenlignes med at eje andre ting, som man ejer fordi de har et formål. Man har en båd fordi man er interesseret i sejlsport. Du har ski fordi du står på ski.

Men, egentlig kan man besvare dit spørgsmål anerledes. Hvis du ikke ved hvad du skal mene om det eller bruge det til, så er det nok ikke det rigtige at købe et teleskop. Jeg tror interessen for astronomi og fascinationen af stjernehimmelen og dens “skjulte” vidundre skal komme før teleskopet.

Prøv eventuelt at møde op til et af de træf der er bliver annonceret bl.a. her i dette forum. Der vil du også kunne få syn for sagen.

Mvh

Christoffer

jay
              • Main Sequence

Jeg har selv undret mig over hvorfor jeg synes det er spændende.

For alt hvad jeg kan se i mit teleskop, kan jeg finde endu bedre på internettet, så hvad er det fede ved at jeg selv kigger igennem, eller jeg selv har taget et billede, som mange andre allerede har taget mange gange bedre?

Jeg ved det ikke, men har man interessen, så er det bare spændende på en eller anden måde. Siden du spørger, må det jo tiltrække dig på en eller anden måde også.

Det er vel som når man er ude at rejse og tager på sightseeing. Hvad er det fede ved at stå og kigge på en eller anden berømt bygning, og tage et billede af den? Alle gør det alligevel. Alle tager også billeder af bygninger, selvom der allerede findes en million billeder af denne bygning som er frit tilgængelig.

o-madsen
                • Asteroid

tak til jer alle for jeres svar

Ole

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Jeres fasination af brug af teleskoper?' er lukket for nye svar.