› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jeg mangler ord…
- Dette emne har 15 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 12 måneder siden af outlook. This post has been viewed 209 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. marts 2017 kl. 00:49 #158288
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
men det gør ikke noget for jeg har tabt min kæbe og kan ikke sige noget…
Foto: Damian Peach/Chilescope5. marts 2017 kl. 00:58 #158289
nightskyDeltager- Neutron star
Ja ganske fortræffeligt. En rigtig wowser
Det er jo også en leje teleskop, men jeg har ikke fundet nogle web adresser på dette endnu. Kun noget ubrugeligt Facebook pjat.
5. marts 2017 kl. 01:05 #158290
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg har skrevet til dem
5. marts 2017 kl. 12:39 #158302
tom.aDeltager- Super Giant
Wow!
I den sydlige tempererede bælte er der “klumper” bestående af en masse små lyse skyformationer synlige. De minder om noget Per Darnell beskrev i amatørAstronomen engang i starten af 90’erne, han havde set noget lignende i hans 7″ Meade ED.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/5. marts 2017 kl. 12:43 #158303
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, men det var oppe i en udløber af SEB.
Jeg kan scanne artiklen og lægge den ind som billeder, hvis det skulle have interesse.
Thomas, Bornholm
5. marts 2017 kl. 12:46 #158304
Ikke ublu priser, men 350-500 spir for et god Jupiter session på 15 min. er nok ikke ved siden af.
Det vil blive en del nemmere hvis de smider et farvekamera på.5. marts 2017 kl. 12:54 #158305
Medmindre det er Japanske Yen eller Indonesiske Rupiah eller noget lignende, så synes jeg godt nok, 300 – 500 for 15 minutter er temmelig pebret, også selvom det er et 1-meter teleskop.
Thomas, Bornholm
5. marts 2017 kl. 13:34 #158309
Det er prisen for adgang til sådan noget. 1450 kr pr. time på månefri nætter for et 1 meter teleskop.
Lidt større teleskoper og man skal måske smide 50-100K up-front for minimumstid.Er nogenlunde i samme niveau som andre. Itelescope 0,7m teleskop er i samme niveau,
men deres placeringer matcher ikke ChileScope.Mange penge ja.
Nightsky 2017-03-05 12:56:56 5. marts 2017 kl. 14:04 #158310
dennis.torsten- Main Sequence
Tom A wrote:
Wow!I den sydlige tempererede bælte er der “klumper” bestående af en masse små lyse skyformationer synlige. De minder om noget Per Darnell beskrev i amatørAstronomen engang i starten af 90’erne, han havde set noget lignende i hans 7″ Meade ED.
Haha… hvis det er artiklen med “Havregrynene”, så kan jeg tilføje, at det gav anledning til en festlig ballade, som varede flere år. Jeg er sikker på at Darnell ikke kunne forestille sig, at hans beskrivelser ville støde “Seriøse” personer så meget, og i den grad ændrede tingenes tilstand.
For mit eget vedkommende, så betragtede jeg nærmest Darnell som en halvgud ! Jeg har præsteret at bestille alle årgange af “Astronomisk Tidsskrift” fra statsbiblioteket i Århus, udelukkende for at læse hans artikler
5. marts 2017 kl. 14:14 #158311
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Angående billedet af Jupiter, så er det meget imponerende.
Det eneste (jeg ved det, man skal måske nøjes med at glæde sig over det smukke resultat) er at kanten til venstre forekommer mig unaturligt skarp…..?
Og ja, Darnell’s observation af Jupiter med 7″eren (jeg ved iøvrigt hvor den er!) er tæt på mytisk. Jeg kiggede meget intenst efter de samme detaljer med min gode gamle 8″ Newton (et rigtig godt Meade Research series spejl), men har ikke set dem visuelt. Måske skulle man gøre et forsøg med C14’eren..
mvh
Jens5. marts 2017 kl. 17:34 #158315
Jeg vidste slet ikke, at Darnells observation havde givet anledning til nogen særlig uro, eller blev betragtet som nærmest mytisk! Det har han aldrig nævnt overfor mig. Det undrer mig på den anden side ikke, for han var et meget beskedent menneske.
Jeg er ret sikker på, at det, han har observeret må have været en ganske usædvanlig begivenhed på Jupiter, da ingen andre, før eller siden (det sidste er i særdeleshed bemærkelsesværdigt, set i lyset af de moderne planetkameraer), har set noget lignende.
Der er ingen tvivl om, at Darnell var en overordentlig dygtig observatør. Jeg har set nogle af hans ældre observationstegninger af Jupiter og selv når de var tegnet efter observationer med små instrumenter 80mm-100mm, så viste de et væld af detaljer.
Jeg har også selv observeret Jupiter med 7″ apokromaten flere gange og kan absolut forsikre, at den tegner aldeles fremragende skarpt. Jupiter viste uhyre mange detaljer, blot på en nogenlunde god aften. Seeingen var ofte bemærkelsesværdigt god i området og da apokromaten stod fast opstillet i et observatorium, var den altid perfekt afkølet. Monteringen var en gammel Zeiss montering, der var forsynet med et hjemmelavet motordrev og det hele stod klippefast på en meget svær betonsøjle, der var isoleret fra gulvet. Man kunne let fokusere med 400x, uden at planeten dirrede nævneværdigt. Darnell mente selv, det måske var det bedste planetteleskop i Danmark. Han havde selv observeret med 10″ Urania refraktoren og forsikrede mig, at 7″eren viste bedre planetbilleder.
Thomas, Bornholm
5. marts 2017 kl. 20:05 #158319
Kan se at 1.450 er inkl en operatør der sætter ønskede filtre og kamera op, afkøler teleskopet
i meget god tid, sætter target i FOV og laver grov fokusering.
De har god internet forbindelse så man kan have alle data hjemme i løbet af nogle timer.Jeg syntes klart vi skal prøve. Skal vi gå nogle stykker sammen?
5. marts 2017 kl. 20:25 #158322
Jeg vil lade dem med gode lønninger tage sig af det.
Thomas, Bornholm
5. marts 2017 kl. 21:57 #158325
Astrojensen wrote: Jeg vil lade dem med gode lønninger tage sig af det.
Nogen man kender?
10. marts 2017 kl. 11:04 #158405
jesperDeltager- Neutron star
Så har Emil også prøvet teleskopet. Det bliver spændende at se hvad han får ud af det.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jeg mangler ord…' er lukket for nye svar.