Jan's First Light..

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Jan's First Light..

• Dette emne har 22 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 637 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Tak for svaret Thomas, jeg ligger pengene tilbage i lommen igen, og gemmer dem til en anden gang

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Gem dem til en Baader binoviewer med tilbehør og to 25mm Zeiss operationsmikroskopokularer (hvis du kan finde et par), så skal du bare se løjer.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Astrojensen wrote: Gem dem til en Baader binoviewer med tilbehør og to 25mm Zeiss operationsmikroskopokularer (hvis du kan finde et par), så skal du bare se løjer.

Thomas, Bornholm

@Thomas jeg tro ikke at mine 300 kr som månefiltret ellers ville koste dækker den opstlilling du nævner

Spøg til side, jeg er starte en opsparing til en Daystar quark + Energy Rejection Filter til min 6″ APM. Når jeg har sparet op for jeg brug for jeres gode hjælp og erfaringer.Jan.H2017-04-05 12:43:01

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

ERF filteret er temmelig kostbart i den størrelse. Faktisk så dyrt, at hvis du sparer det væk, ved at blænde teleskopet ned til 125mm og bruge et UV/IR filter foran diagonalen og Quark’en, så har du rigeligt overskud til at købe en Baader Maxbright bino (pt. udgået, men der kommer en ny model) med alt lir og tilbehør og okularer. En binoviewer giver 40% bedre kontrast (hvis begge øjne er lige gode) og dét kan mærkes på H-alpha observationer. Den er lige så brugbar og med lige så høj virkning til måne- og planetobservationer. Da det alligevel er ret sjældent, at man kan udnytte 150mm åbning til visuel solobservation fuldt ud her til lands, så vil en beskeden reduktion på 25mm åbning, mod til gengæld at få en voldsom kontrastforøgelse nok være værd at overveje, efter min mening.

Thomas, Bornholm

Anonym
              • Super Nova

Hej,

Fin first light beskrivelse.

Jeg kender udmærket til, at man nærmest er blændet i flere minutter efter at have kigget på månen. Jeg bryder mig heller ikke rigtigt om filtre, så en fordel med bino’en er jo også at man splitter lyset op i to, så blændingen teoretisk bliver mindre.

Og så kunne du til en start supplere med en ekstra 18,2 mm Delite.

Mvh,

Anders

Anonym
                • Super Nova

Tak Anders, ja der er nok at bruge penge på. Men Daystar quark står meget højt på min ønskeliste, og med lidt held + overarbejde kommer købet nok her til Maj, så må jeg se hvor meget der er at købe for.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

En Quark (det skal være chromosphere versionen) sparker røv, selv på et lille teleskop. Den er alle pengene værd (sagde manden, der havde købt den brugt for halv pris).

Thomas, Bornholm

Anonym
                    • Super Nova

Astrojensen wrote: En Quark (det skal være chromosphere versionen) sparker røv, selv på et lille teleskop. Den er alle pengene værd (sagde manden, der havde købt den brugt for halv pris).

Thomas, Bornholm

Hej Thomas, det er super godt at du rent faktisk kommer med den anbefaling, fordi jeg har tænkt meget over hvilken model det skulle være. Og når man nu ikke har noget erfaring der er værd at prale med, så er det rent faktisk en stor hjælp.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'Jan's First Light..' er lukket for nye svar.