Jan's First Light..

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Jan's First Light..

• Dette emne har 22 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 636 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej

Ja så skete det endelig, fik First Light med mit nye udstyr. Ja jeg ved godt det har taget sin tid, men jeg har været meget udfordret, og har haft et ekstrem udfordrerne vinterhalvår på mange planer. Men nok om det.

I går aftes opstlillede jeg min 6 ” APM doublet på en Skywatcher AZEQ6 GT montering i Alt-Azimuth. Jeg lod refraktoren afkøle i en hav time hvilket viste sig var nok. Lagde for resten også mine okularer ud for at køle ned , tænkte at det var en god ide.

Tændte for teleskopet kl. Ca 21:30 og havde det som en lille dreng alene i en legetøjs butik. Hold da så op hvor var jeg spændt. Teleskopet stod i retning af polaris i vandret position . Så tog ellers Celestrons StarSense over, og da det var første gang jeg tog StarSense i brug skulle den bruge lidt mere tid til at kalibrere i . Sådan ca. 6 min i det hele. Efterfølgende tog det under 2 min, før den var klar til at guide dig rund på himmelen.

Det første objekt jeg bad den om at finde var Capella, er for øvrig meget imponeret over hvor stille monteringen er når den arbejder. Starsense satte Capella spot-on lige i mit Delite 18,2 okular. Der lå fine små runde stjerner rund om Capella, der fremstod flot og rund ved en forstørrelse på ca 66 gange.Tog forstørrelse op til 109 med Delite 11mm med samme gode resultat. Jeg bemærkede ingen overstyret farver ved Capella, der var forholdsvis nem at få i fokus, eller så var jeg måske bare heldig heldig.

Tog så og rettet teleskopet mod månen. Husk nu at det er første gang at jeg ser månen så tæt på, for jeg kan sige jer, jeg tabte kæben fuldstændig , for dælme hvor var den flot. Især lige ved terminator linjen hvor lys og skygge spiller så flot sammen. Forresten er der nogen der kan anbefalede et filter til at dæmpe lyset fra månen, fordi for Søren da, hvor er det skarpt.

Tog forstørrelsen helt op 272 gange med en 2,5 Powermate og en Delite 11mm. Først der kunne jeg ane lidt grønt, i en hyper tynd streg rundt om månes kant. Men det kunne man fokuser væk.

Jeg er jo en ekstrem begynder i det her felt. Der med lukkede øjne har springet ud i det her, så jeg har jo ikke så meget jeg kan vurdere mit teleskop ydelse på, men ikke desto mindre er jeg imponeret over min APM, jeg synes jeg har fået det jeg havde håbet på.

Sidt på aften, nærmer midnat tog jeg et hurtigt kig på Jupiter med en forstørrelse på ca 165 gange. Kunne tydelig se Jupiters 2 bånd og måner. Men jeg ved ikke om jeg sloges lidt med noget dug, fordi jeg havde lidt svært med at få den helt i fokus.

Aften var næsten slut da jeg tog mit PanaView 38mm med 70 grader Afov frem. Tog et hurtigt kig på Jupiter og Capella igen. Jeg ska dal være helt ærlig, mine Tele Vue okularer gav mig flotte kig, men et okular der kunne give mig et 2.2 grader true field of view er meget imponerende, og gav mig en endnu engang, en god oplevelser ved okularet. Jeg kan godt forestille mig at det er okular jeg komme til at bruge meget.

Aften var slut, og jeg brugte sådan ca en 25 min til at pakke samme i. Gik i seng med en god oplevelse rigere.

Bedste hilsner

Jan =))Jan.H2017-04-04 16:00:40

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Okularerne behøver du ikke at køle ned. Det er faktisk en ulempe, for så dugger de hurtigere til.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Tak for tippet Thomas

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Rigtig god beskrivelse af en super oplevelse med dit nye teleskop. Du havde så også valgt en aften med god seeing Jeg kan kun give Thomas ret, afkøl ikke dine okularer – tværtimod hold dem kropsvarme – ellers dugger de bare når du lægger øjet til. Tillykke med dit nye teleskop og de fremtidige mange observationer.

Hilsen Claus

Anonym
              • Super Nova

Hej Claus

Hvordan og hvor opbevarer i jeres okulare på sådan en aften ude. Jeg satte mine i monteringen. Men det kan jeg forstå ikke er optimalt. Er ikke sikker på jeg har store nok lommer til alle okularerne . Og sådan en 2.5 Powermate i bukselommen kunne jo godt misforstås.

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Ja især hvis du står og kigger på en lavthængende Jupiter hen opven nogle hustage

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg har dem i en kasse. Den holder dem ikke varme i længden, men det er bedre end ingenting. Jeg skal lave en trækasse, isoleret med flamingo. Så koger man en liter vand og hælder det på en stålkande (uisoleret), som man sætter ned i et hjørne af okularkassen. Så holder den okularerne dejlig varme hele natten, hvis man bare hurtigt skynder sig at lukke låget, når man tager et okular op eller sætter et ned. Og det kræver ingen strøm. Det var et tip, jeg så på CN.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

NB! Opbevar ikke okularerne i lommerne. Dine lommer er fyldt med små sandskorn, selvom du tror, de er rene. Disse sandskorn vil ridse okularerne. Selvom man er nok så omhyggelig med at sætte støvdækslerne på, så skal de nok falde af, når okularerne glider rundt i lommen, når man flytter på sig.

Thomas, Bornholm

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Astrojensen wrote: NB! Opbevar ikke okularerne i lommerne. Dine lommer er fyldt med små sandskorn, selvom du tror, de er rene. Disse sandskorn vil ridse okularerne. Selvom man er nok så omhyggelig med at sætte støvdækslerne på, så skal de nok falde af, når okularerne glider rundt i lommen, når man flytter på sig.

Thomas, Bornholm

Oups! Det har du nok ret i, det stopper jeg med. Varmekassen er en god ide.

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
                        • Super Nova

Hej Thomas

Din ide med en isoleret trækasse er en knippelgod ide. Jeg har lidt godt tørt træ liggende…så måske griber jeg din ide hvis jeg må =) Forresten hvilke månefilter har i god erfaring med, og som i synes gør et godt stykke arbejde.

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Idéen med den isolerede trækasse er ikke min, det er en, jeg selv har stjålet på CN.

Jeg bruger aldrig månefiltre. De æder værdifuldt lys (og nedsætter dermed støj/signalforholdet), som man meget bedre kan udnytte i en binoviewer eller til højere forstørrelse. Kan man pga. lufturo ikke bruge så høj forstørrelse kan man i stedet med fordel tænde for udendørsbelysningen. Det vil fjerne fornemmelsen af, at månelyset er kraftigt, fordi det reducerer mørketilvænningen, som man i øvrigt ikke har brug for, ved måne- og planetobservationer.

Thomas, Bornholm

thommy
                          Deltager
                            • Giant

“kan man i stedet med fordel tænde for udendørsbelysningen. Det vil fjerne fornemmelsen af, at månelyset er kraftigt, fordi det reducerer mørketilvænningen, som man i øvrigt ikke har brug for, ved måne- og planetobservationer.”

Så må man håbe naboen ikke er i gang med at se på Abell hobe Big%20smile

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Thommy wrote: “kan man i stedet med fordel tænde for udendørsbelysningen. Det vil fjerne fornemmelsen af, at månelyset er kraftigt, fordi det reducerer mørketilvænningen, som man i øvrigt ikke har brug for, ved måne- og planetobservationer.”

Så må man håbe naboen ikke er i gang med at se på Abell hobe Big%20smile

Dét er der næppe den store chance for, her i Danmark… Altså at have to amatørastronomer boende dør om dør. Hvorfor skulle naboen i øvrigt observere Abell-hobe, når det er månelyst..?

Thomas, Bornholm

thommy
                              Deltager
                                • Giant

Han bruger måske månefilter Clown

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Thomas, Bornholm Astrojensen2017-04-04 23:34:36

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Jan's First Light..' er lukket for nye svar.